Hazai pályán (Német filmhét)

  • - orosz -
  • 2001. március 8.

Zene

ha képesek gond nélkül megtölteni egy filmhetet olyan konstans színvonalú filmekkel, amikről elégedetten távozik a Művesz mozi közönsége.
ha képesek gond nélkül megtölteni egy filmhetet olyan konstans színvonalú filmekkel, amikről elégedetten távozik a Művesz mozi közönsége. Alényegen nem változtat, hogy a német filmhét a Toldiban, az Örökmozgóban és vidéki helyszíneken futott. Alig egy évvel a Lola Rent hazai bemutatója után könnyű tetten érni a hatását. A harcos és a hercegnő tulajdonképpen egy újabb látomás a véletlenről, melyből nem hiányozhatnak az önutalások. Sokkal kevesbé látványos, viszont nem spórol a szentimentalizmussal, továbbá a filmtörténet alighanem leggyomorfordítóbb és egyben legkreatívabb elsősegélynyújtásának élményében részesít minket.

Fehér köpenyesek vívnak élethalálharcot az Anatomia című campuskrimiben is. A film forgatókönyvírójának feltehetőleg nem kellett kettőnél több Robin Cook-könyvet elolvasnia, hogy a heidelbergi orvosi egyetem bonctermei Mengele szellemében végzett kutatások színhelyévé váljanak. Itt a főszereplőt kivéve az orvosokból kétféle van: akik csinálják, és akik ezt elnézik nekik.

Szerencsére akad ellenpélda, igaz, a Júliusban című film (Fatih Akin) leginkább egy giccsközeli multikulti road movie-nak tűnhet, de egyébként vita nélkül minden idealista huszonéves kozmopolita szebbik álma. Hősei, egy balek fizikatanár és egy önironikus posztpunk csaj, aki nem más, mint az emlegetett Lola hús-vér verziója. A sors, mi más, úgy hozza, hogy együtt kell stoppolniuk Hamburgtól Isztambulig. Ez a girl gets boy-történet az első film, amely elkapja az egész életérzést; milyen is az, minimális tervezéssel nekivágni Európának valakivel vagy valakiért, akit az ember szeret. Ettől függetlenül nem lehet nem észrevenni, hogy Akin helyenként hajlamos sematizálásra, például, ami minket illet. Az egyetlen jelentősebb magyar szereplő egyetlen dolgot csinál - hosszú perceken át anyázik.

Marlene Dietrich életrajzi filmje az Örökmozgóban vetített Kék angyal támogatásával egy másik Lolának is emléket állított. A Marlene jól megoldja a kulcskérdésnek számító főszereplő-választást (Katja Flint), a szexszimbólum nagyon is árnyalt és nem idealizált portréját sikerült megformálni. Nagyon erős, nagyon magányos asszonyként látjuk Dietrichet, aki jól tudja, hogy nincs választása diszfunkcionális családja és a karrier között, egyik sem lenne elég önmagában, és még így is szeretők tucatjaira van szüksége, hogy egyáltalán élni tudjon. A sikertörténethez tartozik, hogy a filmhéten bemutatott filmek többsége kivitelezésben nem marad el egy átlag amerikai produkciótól. A Marlene viszont - az összes egyéb szempontot figyelembe véve is - gyakorlatilag hazai pályán veri meg Hollywoodot.

- orosz -

Új német filmek, 2001. február 12- március 8.; Toldi, Örökmozgó, Grand Cafe (Szeged), Hrabal mozi (Győr), Ködös Utak filmklub (Debrecen), Uránia mozi (Pécs)

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”