Hazai pályán (Német filmhét)

  • - orosz -
  • 2001. március 8.

Zene

ha képesek gond nélkül megtölteni egy filmhetet olyan konstans színvonalú filmekkel, amikről elégedetten távozik a Művesz mozi közönsége.
ha képesek gond nélkül megtölteni egy filmhetet olyan konstans színvonalú filmekkel, amikről elégedetten távozik a Művesz mozi közönsége. Alényegen nem változtat, hogy a német filmhét a Toldiban, az Örökmozgóban és vidéki helyszíneken futott. Alig egy évvel a Lola Rent hazai bemutatója után könnyű tetten érni a hatását. A harcos és a hercegnő tulajdonképpen egy újabb látomás a véletlenről, melyből nem hiányozhatnak az önutalások. Sokkal kevesbé látványos, viszont nem spórol a szentimentalizmussal, továbbá a filmtörténet alighanem leggyomorfordítóbb és egyben legkreatívabb elsősegélynyújtásának élményében részesít minket.

Fehér köpenyesek vívnak élethalálharcot az Anatomia című campuskrimiben is. A film forgatókönyvírójának feltehetőleg nem kellett kettőnél több Robin Cook-könyvet elolvasnia, hogy a heidelbergi orvosi egyetem bonctermei Mengele szellemében végzett kutatások színhelyévé váljanak. Itt a főszereplőt kivéve az orvosokból kétféle van: akik csinálják, és akik ezt elnézik nekik.

Szerencsére akad ellenpélda, igaz, a Júliusban című film (Fatih Akin) leginkább egy giccsközeli multikulti road movie-nak tűnhet, de egyébként vita nélkül minden idealista huszonéves kozmopolita szebbik álma. Hősei, egy balek fizikatanár és egy önironikus posztpunk csaj, aki nem más, mint az emlegetett Lola hús-vér verziója. A sors, mi más, úgy hozza, hogy együtt kell stoppolniuk Hamburgtól Isztambulig. Ez a girl gets boy-történet az első film, amely elkapja az egész életérzést; milyen is az, minimális tervezéssel nekivágni Európának valakivel vagy valakiért, akit az ember szeret. Ettől függetlenül nem lehet nem észrevenni, hogy Akin helyenként hajlamos sematizálásra, például, ami minket illet. Az egyetlen jelentősebb magyar szereplő egyetlen dolgot csinál - hosszú perceken át anyázik.

Marlene Dietrich életrajzi filmje az Örökmozgóban vetített Kék angyal támogatásával egy másik Lolának is emléket állított. A Marlene jól megoldja a kulcskérdésnek számító főszereplő-választást (Katja Flint), a szexszimbólum nagyon is árnyalt és nem idealizált portréját sikerült megformálni. Nagyon erős, nagyon magányos asszonyként látjuk Dietrichet, aki jól tudja, hogy nincs választása diszfunkcionális családja és a karrier között, egyik sem lenne elég önmagában, és még így is szeretők tucatjaira van szüksége, hogy egyáltalán élni tudjon. A sikertörténethez tartozik, hogy a filmhéten bemutatott filmek többsége kivitelezésben nem marad el egy átlag amerikai produkciótól. A Marlene viszont - az összes egyéb szempontot figyelembe véve is - gyakorlatilag hazai pályán veri meg Hollywoodot.

- orosz -

Új német filmek, 2001. február 12- március 8.; Toldi, Örökmozgó, Grand Cafe (Szeged), Hrabal mozi (Győr), Ködös Utak filmklub (Debrecen), Uránia mozi (Pécs)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”