Hetvennyolcas fordulaton (Bryan Ferry: As Time Goes By)

  • - legát -
  • 1999. február 4.

Zene

Így, a vége felé, a nagy összesítések idején talán nem is annyira kínos megjegyezni, hogy a hetvenes évek egyik legfontosabb popzenei előadója Bryan Ferry volt. Nem is azért, mert zenekarával, a Roxy Musickal zseniális dalokat és fantasztikus lemezeket készített, sokkal inkább, mert elsők között volt az akkori ifjú könnyűiparosok közül, aki külsejében és viselkedésében valami egészen hihetetlen dolgot képviselt: ahelyett, hogy beállt volna a hosszú hajú, idealista woodstocki kommunisták közé, elegáns volt, dekadens és arisztokrata. Ápolt és szép. A lényeg, hogy a hetvenes évek beteges narcizmusát, beképzeltségét, gőgjét David Bowie mellett Bryan Ferry emelte követendő magatartássá, sőt művészetté.

Lemez

Így, a vége felé, a nagy összesítések idején talán nem is annyira kínos megjegyezni, hogy a hetvenes évek egyik legfontosabb popzenei előadója Bryan Ferry volt. Nem is azért, mert zenekarával, a Roxy Musickal zseniális dalokat és fantasztikus lemezeket készített, sokkal inkább, mert elsők között volt az akkori ifjú könnyűiparosok közül, aki külsejében és viselkedésében valami egészen hihetetlen dolgot képviselt: ahelyett, hogy beállt volna a hosszú hajú, idealista woodstocki kommunisták közé, elegáns volt, dekadens és arisztokrata. Ápolt és szép. A lényeg, hogy a hetvenes évek beteges narcizmusát, beképzeltségét, gőgjét David Bowie mellett Bryan Ferry emelte követendő magatartássá, sőt művészetté.

Csakhogy amíg Bowie állandó alakváltozásaival, meghökkentő és "egy lépéssel előrébb járó" húzásaival folyamatosan képes volt a megújulásra, Bryan Ferrynek eszébe sem jutott az ilyesmi. Rövid glam-kitérő után "találta meg önmagát" - az ábrándos tekintetű, nemzetközi playboyt, aki a harmincas évekből érkezett -, és azóta sem változott, ami nem kis teljesítmény, ha azt nézzük, hogy idén múlt 54 éves.

Viszont nem nagy, ha azt vesszük, hogy az 1987-es, Béte Noir című lemez volt Ferry utolsó, valamelyest értékelhető munkája. Azóta majdnem teljes csend van körülötte. A kilencvenes években eddig csak két jelzés érkezett (Taxi, Mamouna), kellemes, ám jelentéktelen háttérzenék. Nem véletlen, hogy ezek az albumok villámgyorsan átvándoroltak a lemezboltok "leértékelt" polcaira. Most itt az új lemez, az As Time Goes By, amiről egy dolgot biztosan el lehet mondani: teljesen más, mint amit eddig megszokhattunk Bryan Ferrytől.

Persze nem azért más, mert tizenöt feldolgozást tartalmaz. Ferry 1973 óta folyamatosan ad ki feldolgozáslemezeket, ami mostanáig annyit tett, hogy az énekes a Roxy Music különleges és teljesen egyedi hangzását húzta rá ilyen-olyan dalokra, minden szintről szinte mindenre. Huszonöt év alatt feldolgozott legalább száz dalt, Dylant, Neil Youngot, Lennont, Velvet Undergroundot, méltán elfeledett ötvenes-hatvanas évekbeli szirupokat vagy éppen countryt, balladát, gyermekdalt. Ami éppen megtetszett neki. Most azonban szó sincs saját képre formálásról, műfajok és korszakok közötti ide-oda ugrálásról. Az As Time Goes Byon kizárólag a harmincas, negyvenes évek híres és kevésbé ismert dalait hallgathatjuk, Cole Porter, Kurt Weill és mások szerzeményeit, de nem a Roxy Music modorában, nem 1999-es hangzással, hanem ugyanúgy, ahogy annak idején, bigband- vagy kombókísérettel. Sírnak a hegedűk, sikolt a klarinét, csacsog a szaxofon, Ferry pedig a korszak jellegzetes "herélt" gramofonsztár hangján nyilvánul meg.

Olyan az egész, mint valami digitálisan feljavított archív anyag. Hallgatható, kellemes, fülbemászó termék, ám nem több egy hobbialbumnál, amelyen Bryan Ferry annak a korszaknak tiszteleg, amit külsőségeiben mindig is magáénak érzett.

- legát -

Virgin, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.