Lemez

Hilary Hahn: Bach

  • - csk -
  • 2018. december 15.

Zene

Az amerikai hegedűst tizenöt éves csodagyerekként ismerte meg a budapesti közönség: 1994-ben megragadó tökéletességgel játszotta Bernstein Szerenádját a Fesztiválzenekar szólistájaként. 2009-ben kétszer annyi idősen tért vissza, csalódást okozva Mozart A-dúr hegedűversenyének iskolás-steril előadásával. Vagy az akkori kritikus tévedett? Átmeneti hullámvölgy tanúi lehettünk? Mert amit most tett le az asztalra, az a legmagasabb rendű művészet: bámulatosan magabiztos hangszeres teljesítmény, végsőkig érlelt, tiszta és mély zenei értelmezés.

Annyira hozzászoktunk már a különböző műfajú hanglemezösszesekhez, hogy felkapjuk a fejünket, ha valaki Bach szólóhegedűre komponált műveiből készít felvételt, de hat alkotás helyett csak hármat játszik el. Hahn esetében megvan az oka, hogy a mostani lemezre „csak” a g-moll és az a-moll szonáta (BWV 1001, 1003), valamint a h-moll partita (BWV 1002) került: két évvel a budapesti Bernstein-produkció után már lemezre vette az E-dúr és d-moll partitát meg a C-dúr szonátát, a további három darabbal azonban addig akart várni, amíg eléggé érettnek nem érzi magát a rögzítésükhöz.

Ez az idő néhány évvel ezelőtt érkezett el: akkor fel is vette a most lemezre került három művet, de az eredménnyel elégedetlen lévén, azt nem engedte megjelenni. Most ismét meghallgatta, bizonyos részleteket újra eljátszott – és kezünkben a lemez. Néha ilyen rögösek a művészi érlelődés útjai. Hahn szuggesztív Bach-hegedülése nem „historikus”, nem „romantikus” és nem is „modern”: izmusok feletti, időtlenül bölcs lényeglátás – maga a zene.

Decca, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.