Lemez

Hilary Hahn: Bach

  • - csk -
  • 2018. december 15.

Zene

Az amerikai hegedűst tizenöt éves csodagyerekként ismerte meg a budapesti közönség: 1994-ben megragadó tökéletességgel játszotta Bernstein Szerenádját a Fesztiválzenekar szólistájaként. 2009-ben kétszer annyi idősen tért vissza, csalódást okozva Mozart A-dúr hegedűversenyének iskolás-steril előadásával. Vagy az akkori kritikus tévedett? Átmeneti hullámvölgy tanúi lehettünk? Mert amit most tett le az asztalra, az a legmagasabb rendű művészet: bámulatosan magabiztos hangszeres teljesítmény, végsőkig érlelt, tiszta és mély zenei értelmezés.

Annyira hozzászoktunk már a különböző műfajú hanglemezösszesekhez, hogy felkapjuk a fejünket, ha valaki Bach szólóhegedűre komponált műveiből készít felvételt, de hat alkotás helyett csak hármat játszik el. Hahn esetében megvan az oka, hogy a mostani lemezre „csak” a g-moll és az a-moll szonáta (BWV 1001, 1003), valamint a h-moll partita (BWV 1002) került: két évvel a budapesti Bernstein-produkció után már lemezre vette az E-dúr és d-moll partitát meg a C-dúr szonátát, a további három darabbal azonban addig akart várni, amíg eléggé érettnek nem érzi magát a rögzítésükhöz.

Ez az idő néhány évvel ezelőtt érkezett el: akkor fel is vette a most lemezre került három művet, de az eredménnyel elégedetlen lévén, azt nem engedte megjelenni. Most ismét meghallgatta, bizonyos részleteket újra eljátszott – és kezünkben a lemez. Néha ilyen rögösek a művészi érlelődés útjai. Hahn szuggesztív Bach-hegedülése nem „historikus”, nem „romantikus” és nem is „modern”: izmusok feletti, időtlenül bölcs lényeglátás – maga a zene.

Decca, 2018


Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.