Lemez

Hilary Hahn: Bach

  • - csk -
  • 2018. december 15.

Zene

Az amerikai hegedűst tizenöt éves csodagyerekként ismerte meg a budapesti közönség: 1994-ben megragadó tökéletességgel játszotta Bernstein Szerenádját a Fesztiválzenekar szólistájaként. 2009-ben kétszer annyi idősen tért vissza, csalódást okozva Mozart A-dúr hegedűversenyének iskolás-steril előadásával. Vagy az akkori kritikus tévedett? Átmeneti hullámvölgy tanúi lehettünk? Mert amit most tett le az asztalra, az a legmagasabb rendű művészet: bámulatosan magabiztos hangszeres teljesítmény, végsőkig érlelt, tiszta és mély zenei értelmezés.

Annyira hozzászoktunk már a különböző műfajú hanglemezösszesekhez, hogy felkapjuk a fejünket, ha valaki Bach szólóhegedűre komponált műveiből készít felvételt, de hat alkotás helyett csak hármat játszik el. Hahn esetében megvan az oka, hogy a mostani lemezre „csak” a g-moll és az a-moll szonáta (BWV 1001, 1003), valamint a h-moll partita (BWV 1002) került: két évvel a budapesti Bernstein-produkció után már lemezre vette az E-dúr és d-moll partitát meg a C-dúr szonátát, a további három darabbal azonban addig akart várni, amíg eléggé érettnek nem érzi magát a rögzítésükhöz.

Ez az idő néhány évvel ezelőtt érkezett el: akkor fel is vette a most lemezre került három művet, de az eredménnyel elégedetlen lévén, azt nem engedte megjelenni. Most ismét meghallgatta, bizonyos részleteket újra eljátszott – és kezünkben a lemez. Néha ilyen rögösek a művészi érlelődés útjai. Hahn szuggesztív Bach-hegedülése nem „historikus”, nem „romantikus” és nem is „modern”: izmusok feletti, időtlenül bölcs lényeglátás – maga a zene.

Decca, 2018


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.