Koncert

Oláh Szabolcs

Zene

Oláh Szabolcs szerzeményeit a Modern Art Orchestra a gitáros közreműködésével játszotta el, ám a meghirdetett lemezbemutató elmaradt. Fekete-Kovács Kornél zenekarvezető kicsit poénkodott is azon, hogy harmadszor fordul velük elő, hogy egy még csak készülő lemezt mutatnak be. Most éppen Oláh Winding Road című leendő albumát, ami különben magától értetődő, hiszen a gitáros alapító tagja volt a MAO-nak, bár öt évig maradt csak a big bandben. De a kapcsolatuk továbbra is zavartalan; olyannyira, hogy Oláh úgy ült le utódja, Komjáthy Áron mellé a koncerten, mintha minden big bandben két gitáros volna.

A MAO a kezdetektől, azaz 13 éve tudatosan a zeneszerzés és a hangszerelés összekapcsolásával építkezik, és ezt Oláh Szabolcs kompozícióira is alapozza. A gitáros termékeny komponista, három év alatt három szerzői lemezt adott ki (Gleam, 2015; Álomösvény, 2016; Message from the Sun, 2017), bár ezekről csak mindössze egy számot, a Synchronicityt játszották el. Ennek, illetve a Sorrow of the Witness, és a Soul Food című daraboknak a legnagyobb erőssége a történetmesélés – a szerzőnek a négysoros vagy más alap dalforma nem börtön, éppenséggel lubickol benne. De a dalai amúgy is lendületes, jól követhető, sőt magával ragadó melódiák, a big band hangszerelés pedig jól ellensúlyozza a mélázóbb részeket is. Oláh dallamai Gershwin, Legrand és Mintzer erényeivel felszerelkezve folyékonyan ömlenek, míg a MAO minden szólistája és minden szekciója, apait-anyait belead.

BMC koncertterem, november 11.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.