Koncert

Oláh Szabolcs

Zene

Oláh Szabolcs szerzeményeit a Modern Art Orchestra a gitáros közreműködésével játszotta el, ám a meghirdetett lemezbemutató elmaradt. Fekete-Kovács Kornél zenekarvezető kicsit poénkodott is azon, hogy harmadszor fordul velük elő, hogy egy még csak készülő lemezt mutatnak be. Most éppen Oláh Winding Road című leendő albumát, ami különben magától értetődő, hiszen a gitáros alapító tagja volt a MAO-nak, bár öt évig maradt csak a big bandben. De a kapcsolatuk továbbra is zavartalan; olyannyira, hogy Oláh úgy ült le utódja, Komjáthy Áron mellé a koncerten, mintha minden big bandben két gitáros volna.

A MAO a kezdetektől, azaz 13 éve tudatosan a zeneszerzés és a hangszerelés összekapcsolásával építkezik, és ezt Oláh Szabolcs kompozícióira is alapozza. A gitáros termékeny komponista, három év alatt három szerzői lemezt adott ki (Gleam, 2015; Álomösvény, 2016; Message from the Sun, 2017), bár ezekről csak mindössze egy számot, a Synchronicityt játszották el. Ennek, illetve a Sorrow of the Witness, és a Soul Food című daraboknak a legnagyobb erőssége a történetmesélés – a szerzőnek a négysoros vagy más alap dalforma nem börtön, éppenséggel lubickol benne. De a dalai amúgy is lendületes, jól követhető, sőt magával ragadó melódiák, a big band hangszerelés pedig jól ellensúlyozza a mélázóbb részeket is. Oláh dallamai Gershwin, Legrand és Mintzer erényeivel felszerelkezve folyékonyan ömlenek, míg a MAO minden szólistája és minden szekciója, apait-anyait belead.

BMC koncertterem, november 11.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.