Hitparádé - Pajor Tamás: Önök érték (lemez)

Zene

Tán megbocsátják nekem, de kb. tizenöt éve, a lemez nélküli - viszont a főhős akaratától függetlenül mp3-ban tovább élő -, örökkévalóságra ítéltetett Neurotic antitéziseként az Úr üzenetét hirdető Amen első jelentkezései (Amen; A Föld Show-ja) óta nem kísértem figyelemmel Pajor Tamás működését.

Tán megbocsátják nekem, de kb. tizenöt éve, a lemez nélküli - viszont a főhős akaratától függetlenül mp3-ban tovább élő -, örökkévalóságra ítéltetett Neurotic antitéziseként az Úr üzenetét hirdető Amen első jelentkezései (Amen; A Föld Show-ja) óta nem kísértem figyelemmel Pajor Tamás működését. Most azonban itt ez a CD, valamit kezdeni kell vele: tiszteletet ébresztő meló és elkötelezettség van benne, tudatosan szerkesztett, ambiciózus, és a mondandó komolysága dacára szórakoztató poénokkal teli lemez. Zeneileg abszolút mainstream, az előadó személye és hitvallása miatt viszont aligha lépi át a gyülekezeti szubkultúra határát - pedig egyes darabjai alkalmasak a "határsértésre".

Pajor dramaturgiája egy-egy számon belül és a lemez egészén végighúzódva is a léha, üres, romlott vagy elrontott élet és a helyes út megtalálása között feszülő ellentétre épül. A negatív életképeket többnyire rapes duma, a pozitív megoldást általában fülbemászó dallam közvetíti - e szerkesztésmód persze nem szentírás, de eléggé jellemző. A dalok egy része pillanatkép a "kicsit még komcsi, kicsit már amcsi" mai magyar valóságból, másik része mininovella szintén a mából, illetve a nyilas- és ávósérából, harmadik része pedig vallomás, figyelmeztetés, felkészítés - így jutunk el 75 perc alatt a fiktív Személyiségfejlesztő Kutatóintézet telefonautomatájának üzenetétől az előadó személyes üzenetéig: "Azt hittem, összedől a világ / De Jézus megmutatta magát."

Ne tessék kétségbeesni, ennél százszor szellemesebb és merészebb rímpárok tömkelegét cédulázta össze Pajor Tamás: "tisztára a Tyson mása / (É) ukrán a táj-szólása", "a kaja üzemi tészta és híg pörkölt / A helyi banda még játssza a Deep Purple-t", "Hellósztok - mondták az elosztók", "másért lop, tapos / (É) szőke, laptopos" és így tovább az "Auróra / euróra" és a "Donnál / Armageddonnál" összecsengetéséig. Mindez olyan zenére, ami a Padödőt, Tátrait, a Back II Blacket és a Gipsy Kingst juttathatja eszünkbe, de parodisztikusan Fenyő és Hobo stílusát is megidézi, az elmélyített hangú, rekedt énekbeszéd hallatán meg hol Charlie, hol Kern ugrik be. E felsorolásból úgy tűnhet, biztosra akar menni, pedig kockázatot is vállal: a drogos halál dala (A Horváthék fia) sikeresen egyensúlyozik az érzelmesség és érzelgősség határán, a két holokauszt témájú szerzemény közül a Rosenberg Dani szerintem a sztori irreális fordulata miatt átbillen ugyanezen a határon, a Soá többé melankolikus sanzonja viszont az album egyik legjobb és legfinomabban hangszerelt darabja. A hites tematikájúak közül az Egy élet kell hozzá erőteljes funk-rockja emelkedik ki.

Ha hiszik, ha nem, ha kérték, ha nem, Pajor érték.

Pajor Tamás: Önök érték (kiadó és évszám nélkül)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.