Hitparádé - Pajor Tamás: Önök érték (lemez)

Zene

Tán megbocsátják nekem, de kb. tizenöt éve, a lemez nélküli - viszont a főhős akaratától függetlenül mp3-ban tovább élő -, örökkévalóságra ítéltetett Neurotic antitéziseként az Úr üzenetét hirdető Amen első jelentkezései (Amen; A Föld Show-ja) óta nem kísértem figyelemmel Pajor Tamás működését.

Tán megbocsátják nekem, de kb. tizenöt éve, a lemez nélküli - viszont a főhős akaratától függetlenül mp3-ban tovább élő -, örökkévalóságra ítéltetett Neurotic antitéziseként az Úr üzenetét hirdető Amen első jelentkezései (Amen; A Föld Show-ja) óta nem kísértem figyelemmel Pajor Tamás működését. Most azonban itt ez a CD, valamit kezdeni kell vele: tiszteletet ébresztő meló és elkötelezettség van benne, tudatosan szerkesztett, ambiciózus, és a mondandó komolysága dacára szórakoztató poénokkal teli lemez. Zeneileg abszolút mainstream, az előadó személye és hitvallása miatt viszont aligha lépi át a gyülekezeti szubkultúra határát - pedig egyes darabjai alkalmasak a "határsértésre".

Pajor dramaturgiája egy-egy számon belül és a lemez egészén végighúzódva is a léha, üres, romlott vagy elrontott élet és a helyes út megtalálása között feszülő ellentétre épül. A negatív életképeket többnyire rapes duma, a pozitív megoldást általában fülbemászó dallam közvetíti - e szerkesztésmód persze nem szentírás, de eléggé jellemző. A dalok egy része pillanatkép a "kicsit még komcsi, kicsit már amcsi" mai magyar valóságból, másik része mininovella szintén a mából, illetve a nyilas- és ávósérából, harmadik része pedig vallomás, figyelmeztetés, felkészítés - így jutunk el 75 perc alatt a fiktív Személyiségfejlesztő Kutatóintézet telefonautomatájának üzenetétől az előadó személyes üzenetéig: "Azt hittem, összedől a világ / De Jézus megmutatta magát."

Ne tessék kétségbeesni, ennél százszor szellemesebb és merészebb rímpárok tömkelegét cédulázta össze Pajor Tamás: "tisztára a Tyson mása / (É) ukrán a táj-szólása", "a kaja üzemi tészta és híg pörkölt / A helyi banda még játssza a Deep Purple-t", "Hellósztok - mondták az elosztók", "másért lop, tapos / (É) szőke, laptopos" és így tovább az "Auróra / euróra" és a "Donnál / Armageddonnál" összecsengetéséig. Mindez olyan zenére, ami a Padödőt, Tátrait, a Back II Blacket és a Gipsy Kingst juttathatja eszünkbe, de parodisztikusan Fenyő és Hobo stílusát is megidézi, az elmélyített hangú, rekedt énekbeszéd hallatán meg hol Charlie, hol Kern ugrik be. E felsorolásból úgy tűnhet, biztosra akar menni, pedig kockázatot is vállal: a drogos halál dala (A Horváthék fia) sikeresen egyensúlyozik az érzelmesség és érzelgősség határán, a két holokauszt témájú szerzemény közül a Rosenberg Dani szerintem a sztori irreális fordulata miatt átbillen ugyanezen a határon, a Soá többé melankolikus sanzonja viszont az album egyik legjobb és legfinomabban hangszerelt darabja. A hites tematikájúak közül az Egy élet kell hozzá erőteljes funk-rockja emelkedik ki.

Ha hiszik, ha nem, ha kérték, ha nem, Pajor érték.

Pajor Tamás: Önök érték (kiadó és évszám nélkül)

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.