Hitparádé - Pajor Tamás: Önök érték (lemez)

Zene

Tán megbocsátják nekem, de kb. tizenöt éve, a lemez nélküli - viszont a főhős akaratától függetlenül mp3-ban tovább élő -, örökkévalóságra ítéltetett Neurotic antitéziseként az Úr üzenetét hirdető Amen első jelentkezései (Amen; A Föld Show-ja) óta nem kísértem figyelemmel Pajor Tamás működését.

Tán megbocsátják nekem, de kb. tizenöt éve, a lemez nélküli - viszont a főhős akaratától függetlenül mp3-ban tovább élő -, örökkévalóságra ítéltetett Neurotic antitéziseként az Úr üzenetét hirdető Amen első jelentkezései (Amen; A Föld Show-ja) óta nem kísértem figyelemmel Pajor Tamás működését. Most azonban itt ez a CD, valamit kezdeni kell vele: tiszteletet ébresztő meló és elkötelezettség van benne, tudatosan szerkesztett, ambiciózus, és a mondandó komolysága dacára szórakoztató poénokkal teli lemez. Zeneileg abszolút mainstream, az előadó személye és hitvallása miatt viszont aligha lépi át a gyülekezeti szubkultúra határát - pedig egyes darabjai alkalmasak a "határsértésre".

Pajor dramaturgiája egy-egy számon belül és a lemez egészén végighúzódva is a léha, üres, romlott vagy elrontott élet és a helyes út megtalálása között feszülő ellentétre épül. A negatív életképeket többnyire rapes duma, a pozitív megoldást általában fülbemászó dallam közvetíti - e szerkesztésmód persze nem szentírás, de eléggé jellemző. A dalok egy része pillanatkép a "kicsit még komcsi, kicsit már amcsi" mai magyar valóságból, másik része mininovella szintén a mából, illetve a nyilas- és ávósérából, harmadik része pedig vallomás, figyelmeztetés, felkészítés - így jutunk el 75 perc alatt a fiktív Személyiségfejlesztő Kutatóintézet telefonautomatájának üzenetétől az előadó személyes üzenetéig: "Azt hittem, összedől a világ / De Jézus megmutatta magát."

Ne tessék kétségbeesni, ennél százszor szellemesebb és merészebb rímpárok tömkelegét cédulázta össze Pajor Tamás: "tisztára a Tyson mása / (É) ukrán a táj-szólása", "a kaja üzemi tészta és híg pörkölt / A helyi banda még játssza a Deep Purple-t", "Hellósztok - mondták az elosztók", "másért lop, tapos / (É) szőke, laptopos" és így tovább az "Auróra / euróra" és a "Donnál / Armageddonnál" összecsengetéséig. Mindez olyan zenére, ami a Padödőt, Tátrait, a Back II Blacket és a Gipsy Kingst juttathatja eszünkbe, de parodisztikusan Fenyő és Hobo stílusát is megidézi, az elmélyített hangú, rekedt énekbeszéd hallatán meg hol Charlie, hol Kern ugrik be. E felsorolásból úgy tűnhet, biztosra akar menni, pedig kockázatot is vállal: a drogos halál dala (A Horváthék fia) sikeresen egyensúlyozik az érzelmesség és érzelgősség határán, a két holokauszt témájú szerzemény közül a Rosenberg Dani szerintem a sztori irreális fordulata miatt átbillen ugyanezen a határon, a Soá többé melankolikus sanzonja viszont az album egyik legjobb és legfinomabban hangszerelt darabja. A hites tematikájúak közül az Egy élet kell hozzá erőteljes funk-rockja emelkedik ki.

Ha hiszik, ha nem, ha kérték, ha nem, Pajor érték.

Pajor Tamás: Önök érték (kiadó és évszám nélkül)

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.