DVD

Händel: Rodelinda

  • - káté -
  • 2013. december 21.

Zene

Händel Rodelinda című operájának kedvezményezettje a 2011-es Metropolitan-előadást rögzítő felvételen Renée Fleming, aki ugyanott hét évvel korábban énekelte először a címszerepet.

Szinte tökéletesen abszolválja is a feladatot, a korral jelentkező vokális hanyatlás jelei még csak nyomokban érzékelhetők, ahogy óvatosan, briliáns technikával kezeli az alsó és a felső regiszter egy-egy kényesebb hangját vagy futamát. Rendkívül finoman énekel, úgyszólván cseveg, ez a sajátos - persze nem wagneri értelemben vett - "énekbeszéd" minimálisra csökkenti a hangképzés fizikális velejáróját, és az emberi megnyilvánulás természetes formájaként tünteti föl az áriázást. Áriából ebben az operában van elég, egy híján harminc, csaknem mindegyiket el is éneklik, a hozzájuk tartozó barokk ismétlőrendszerrel, amely a legtöbb esetben hangulati, indulati és érzelmi variációkat tartalmaz.

A szalmaözvegyként élő királyné (férjét halottnak hiszik, de valójában a trónjára törő intrikusok száműzöttjeként tengeti az életét valahol) Fleming megformálásában talpraesett asszony, aki szívarcának gödröcskéivel mindvégig mosolyogva hisz a boldog végben, sőt tesz is azért, hogy bekövetkezzen. Végül maga szabadítja ki a párját, mint majd a beethoveni Fidelio a következő évszázadban.

A darab cselekményének elmondására kísérletet tenni is fölösleges - minden jó, ha a vége jó. A férfias hősök közül kettőt is kontratenorok énekelnek, igen szépen (anno kasztráltak birtokolták ezeket a szerepeket), ami hozzászoktatja a hallgatót a barokk konvencióhoz. A karmester Harry Bicket historikus hangszereket használ, a rendező Stephen Wadsworth viszont botorul úgy véli, hogy hipernaturalista környezettel kell ellenpontoznia a barokk stilizációt. Még mindig jobb, mint a korabeliség ürügyén sokfelé alkalmazott ágálás.

Decca, 2013, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.