DVD

Händel: Rodelinda

  • - káté -
  • 2013. december 21.

Zene

Händel Rodelinda című operájának kedvezményezettje a 2011-es Metropolitan-előadást rögzítő felvételen Renée Fleming, aki ugyanott hét évvel korábban énekelte először a címszerepet.

Szinte tökéletesen abszolválja is a feladatot, a korral jelentkező vokális hanyatlás jelei még csak nyomokban érzékelhetők, ahogy óvatosan, briliáns technikával kezeli az alsó és a felső regiszter egy-egy kényesebb hangját vagy futamát. Rendkívül finoman énekel, úgyszólván cseveg, ez a sajátos - persze nem wagneri értelemben vett - "énekbeszéd" minimálisra csökkenti a hangképzés fizikális velejáróját, és az emberi megnyilvánulás természetes formájaként tünteti föl az áriázást. Áriából ebben az operában van elég, egy híján harminc, csaknem mindegyiket el is éneklik, a hozzájuk tartozó barokk ismétlőrendszerrel, amely a legtöbb esetben hangulati, indulati és érzelmi variációkat tartalmaz.

A szalmaözvegyként élő királyné (férjét halottnak hiszik, de valójában a trónjára törő intrikusok száműzöttjeként tengeti az életét valahol) Fleming megformálásában talpraesett asszony, aki szívarcának gödröcskéivel mindvégig mosolyogva hisz a boldog végben, sőt tesz is azért, hogy bekövetkezzen. Végül maga szabadítja ki a párját, mint majd a beethoveni Fidelio a következő évszázadban.

A darab cselekményének elmondására kísérletet tenni is fölösleges - minden jó, ha a vége jó. A férfias hősök közül kettőt is kontratenorok énekelnek, igen szépen (anno kasztráltak birtokolták ezeket a szerepeket), ami hozzászoktatja a hallgatót a barokk konvencióhoz. A karmester Harry Bicket historikus hangszereket használ, a rendező Stephen Wadsworth viszont botorul úgy véli, hogy hipernaturalista környezettel kell ellenpontoznia a barokk stilizációt. Még mindig jobb, mint a korabeliség ürügyén sokfelé alkalmazott ágálás.

Decca, 2013, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.