Lemez

Képzelt Város: Anatolij

Zene

A zenekar harmadik lemeze egy konceptalbum arról a teóriáról, mely szerint nem Gagarin volt az első ember az űrben, hanem előtte a szovjetek már túl voltak néhány sikertelen kísérleten. Például egy házaspárt is orbitális pályára állítottak. A Képzelt Város azt képzelte el, milyen lehetett Anatolij és Ludmilla Tokovnak meghalni a csillagok között.

A történet tényleg erős, agyon is nyomja a lemezt. Lépten-nyomon saját elvárásainkba ütközünk: mennyit sikerült átmenteni a házaspár kétségbeeséséből, magányából. Az első benyomás az, hogy nem sokat. Éppenséggel szólhatnának ezek a néhol remek, néhol erősen kamaszos, amúgy dicséretesen magyar dalszövegek a Titanic szerencsétlenségéről vagy szeptember 11. eseményeiről. Az sem túl megnyerő, hogy Kovács Ákos (nem az) egy dalon belül legfeljebb két hangot variál, azokat is szigorúan egy hangszínnel. A zene is olyan elsőre, mintha mateklecke írásához tervezték volna. Aztán, ha rávesszük magunkat, hogy többször is meghallgassuk a lemezt, előbukkannak az értékei. Például, hogy az Orion igazából hatalmas sláger, és ez az egy hangszínen tartott ének is tud hatásos és érdekes lenni. Az Ég veled, Anatolij! című zárótételben igenis megjelenik Tokovék szelleme, ahogy a csendestől a monumentálisig építkezik a dal. Ahogy az is csak sokadikra jön át, hogy mekkora filmzene a Vörös óriás a maga csodálatos pszichedéliájával, és milyen jó az analóg szinti találkozása az úszós csellóval és a precíz, hangulatos gitárokkal. Szóval hibáival együtt bele lehet azért szeretni ebbe az emlékműbe - csak lehetne könnyebb is az ügy.

Mamazone, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.