Lemez

Képzelt Város: Anatolij

Zene

A zenekar harmadik lemeze egy konceptalbum arról a teóriáról, mely szerint nem Gagarin volt az első ember az űrben, hanem előtte a szovjetek már túl voltak néhány sikertelen kísérleten. Például egy házaspárt is orbitális pályára állítottak. A Képzelt Város azt képzelte el, milyen lehetett Anatolij és Ludmilla Tokovnak meghalni a csillagok között.

A történet tényleg erős, agyon is nyomja a lemezt. Lépten-nyomon saját elvárásainkba ütközünk: mennyit sikerült átmenteni a házaspár kétségbeeséséből, magányából. Az első benyomás az, hogy nem sokat. Éppenséggel szólhatnának ezek a néhol remek, néhol erősen kamaszos, amúgy dicséretesen magyar dalszövegek a Titanic szerencsétlenségéről vagy szeptember 11. eseményeiről. Az sem túl megnyerő, hogy Kovács Ákos (nem az) egy dalon belül legfeljebb két hangot variál, azokat is szigorúan egy hangszínnel. A zene is olyan elsőre, mintha mateklecke írásához tervezték volna. Aztán, ha rávesszük magunkat, hogy többször is meghallgassuk a lemezt, előbukkannak az értékei. Például, hogy az Orion igazából hatalmas sláger, és ez az egy hangszínen tartott ének is tud hatásos és érdekes lenni. Az Ég veled, Anatolij! című zárótételben igenis megjelenik Tokovék szelleme, ahogy a csendestől a monumentálisig építkezik a dal. Ahogy az is csak sokadikra jön át, hogy mekkora filmzene a Vörös óriás a maga csodálatos pszichedéliájával, és milyen jó az analóg szinti találkozása az úszós csellóval és a precíz, hangulatos gitárokkal. Szóval hibáival együtt bele lehet azért szeretni ebbe az emlékműbe - csak lehetne könnyebb is az ügy.

Mamazone, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.