WOMEX 2017

Hófehérkék feketében

Zene

Katowice sokkal jobban teljesít, mint negyven éve, amikor utoljára jártam itt – láttam be, amennyire engedte a szakadó eső képezte függöny. Elsőre az tűnt fel, hogy minden harmadik házra esik egy szexshop, de aztán az is kiderült, hogy az UNESCO Zenei Városa címet mivel érdemelte ki.

Itt alkotott a lengyel zenei avantgárd legismertebb alakja, Henryk Mikołaj Górecki, itt működik a világhírű Sziléziai Filharmonikus Zenekar, itt rendezik többek közt az alternatív OFF Fesztivált, szóval ezerrel pezseg a város komoly- és könnyűzenei élete, már csak a Világzenei Vásárt, a WOMEX-et kellett kipipálnia… Ahhoz pedig pompásan klappolt az újonnan kialakított Kulturális Zóna, az egymástól köpésre lévő Spodek arénával, a nemzetközi kongresszusi központtal és a lengyel rádió szimfonikus zenekarának koncerttermével.

Az évről évre változó összetételű zsűri – a 7 szamuráj – negyvenöt produkciót választott a „Showcase” programba. Magyar nem volt köztük – ahogy tavaly sem –, a vásáron viszont számos stand mögött virultunk. Szervezőként a Hangvető, a Hagyományok Háza és a Mediaevent, a bandák közül a Romengo, a Romano Drom és a HolddalaNap, plusz akik stand nélkül, futtában… Mint én.

Az izgatott, hogy látok-e olyan koncertet, amit feltétlenül szeretnék Magyarországra hozni. Többet is láttam, de csak kettőt szeretnék kiemelni.

Az ukrán Dakh Daughters a kijevi Dakh Kortárs Művészeti Központban alakult meg 2012-ben, ahol az „etnokáoszban” utazó DakhaBrakha is. Káoszügyileg a lányokat sem kell félteni, hiszen amit nyújtanak, az a zenés színház, a koncert vagy a kabaré felől egyaránt megközelíthető – az ukrán népdalok, a rock, a rap, a kamara- és az elektronikus zene lenyűgöző vibrálásaként. Ahány darab, annyi világ: koreográfiában, vetítésben, hangoltságban, énekben. Hét mindenre elszánt színésznővel és hangszereikkel.

A hét Hófehérke – jutott eszembe róluk –, alkalmasint feketében és súlyos attitűddel. Olykor megindító lírában, máskor Nina Hagent is megszégyenítő nyelvöltögetéssel. Provokatívan, felkavaróan, de mindig személyesen. És hát mélyen, nagyon mélyen Ukrajnában. A dalaiban, a költészetében, és ha kell, akkor a barikádjain, mint a kijevi Majdan téren 2013–2014-ben. Önkéntesek voltak mindannyian, szinte ott éltek abban a forradalmi négy hónapban (amikor az Európa-párti tüntetőkre támadva vérfürdőt rendeztek a belügyesek). Kötszert vagy gumiabroncsot hordtak, főztek a konyhán, vagy éppen énekeltek, ha azzal önthettek lelket az ellenállókba.

Katowicében is majd’ kicsordult…! Ez már döfi! – nyeldekeltem megilletődötten. Így kell ma kabarét csinálni, álmokkal és lidércekkel, megtépázva is derűsen.

A tunéziai–francia Ifriquiyya Electrique szintén többet nyújtott egy „puszta” koncertnél. Rûwâhîne című lemezükkel szerepeltek már e hasábokon, úgy is csúcs és padló, de mint kiderült, így élőben, a kivetítőn látható banga szertartással az igazi. Ami – az ördögűzéssel ellentétben – nem a gonosztól való megszabadulásra, hanem az általa megszállt test és lélek birtokba vételére irányul. Ritmikus énekkel, vaskasztanyettákkal, tánccal, és ami a lényeg: totális transszal. Ezt hozta tapintható közelségbe a fókuszba állított három tunéziai énekes-ütős és a színpad két szélén durvuló gitáros – akik közül François Cambuzat álmodta színpadra ezt a produkciót. Összeforrasztva egy elszigetelt, archaikus sivatagi hagyományt a legdurvább ipari és zajrockkal, olyan zsigeri egységben, hogy beleremeghessünk: a Gonosz nem bíbelődik műfaji vagy földrajzi határokkal. Magára vessen, aki nem képes egy testben élni vele.

Itt jegyezném meg, hogy a vásárt záró ünnepségen az Ifriquiyya Electrique kiadója, a Glitterbeat Records kapta a WOMEX kiadói díját, immár negyedszer, zsinórban. (Úgy tűnik, lassacskán kihalnak az értékelhető ki­adók.) Aki Katowicében jár, a 3 Maja 19. alatti kiváló lemezboltban (Komis Płatowy) megtalálja a Glitterbeat kiadványait. A WOMEX szakmai díját Petr Dorůžka cseh újságíró vihette haza, míg a művészit a mali díva, Oumou Sangaré. Pontosabban: díva és amazon… Akinek elismerésében – még ha az független is az utóbbi hetek globális #metoo mozgalmától – megkerülhetetlen szerepet játszik az afrikai nők elnyomottsága elleni küzdelme. Az erőszak elleni és a poligámia elleni – mindazon megaláztatások elleni, amitől az édesanyját is látta szenvedni. Sangaré, persze, nemcsak a dalszövegeivel döntögette a mali tabukat, hanem hangszeres és stiláris nyitottságával is. A kilencvenes évek közepétől a csúcson van, de nem az a „mindenáron” fajta…

Eddig hét albumot készített, az utolsó (Mogoya) pár hete jött ki. Egy Grammy-díjat már leakasztott Herbie Hancock Imagine című giccsparádéjában közreműködve, de ezt a WOMEX-díjat tényleg megszolgálta. Bátran gratulálhatunk hozzá.

Katowice, október 26–29.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.