WOMEX 2017

Hófehérkék feketében

Zene

Katowice sokkal jobban teljesít, mint negyven éve, amikor utoljára jártam itt – láttam be, amennyire engedte a szakadó eső képezte függöny. Elsőre az tűnt fel, hogy minden harmadik házra esik egy szexshop, de aztán az is kiderült, hogy az UNESCO Zenei Városa címet mivel érdemelte ki.

Itt alkotott a lengyel zenei avantgárd legismertebb alakja, Henryk Mikołaj Górecki, itt működik a világhírű Sziléziai Filharmonikus Zenekar, itt rendezik többek közt az alternatív OFF Fesztivált, szóval ezerrel pezseg a város komoly- és könnyűzenei élete, már csak a Világzenei Vásárt, a WOMEX-et kellett kipipálnia… Ahhoz pedig pompásan klappolt az újonnan kialakított Kulturális Zóna, az egymástól köpésre lévő Spodek arénával, a nemzetközi kongresszusi központtal és a lengyel rádió szimfonikus zenekarának koncerttermével.

Az évről évre változó összetételű zsűri – a 7 szamuráj – negyvenöt produkciót választott a „Showcase” programba. Magyar nem volt köztük – ahogy tavaly sem –, a vásáron viszont számos stand mögött virultunk. Szervezőként a Hangvető, a Hagyományok Háza és a Mediaevent, a bandák közül a Romengo, a Romano Drom és a HolddalaNap, plusz akik stand nélkül, futtában… Mint én.

Az izgatott, hogy látok-e olyan koncertet, amit feltétlenül szeretnék Magyarországra hozni. Többet is láttam, de csak kettőt szeretnék kiemelni.

Az ukrán Dakh Daughters a kijevi Dakh Kortárs Művészeti Központban alakult meg 2012-ben, ahol az „etnokáoszban” utazó DakhaBrakha is. Káoszügyileg a lányokat sem kell félteni, hiszen amit nyújtanak, az a zenés színház, a koncert vagy a kabaré felől egyaránt megközelíthető – az ukrán népdalok, a rock, a rap, a kamara- és az elektronikus zene lenyűgöző vibrálásaként. Ahány darab, annyi világ: koreográfiában, vetítésben, hangoltságban, énekben. Hét mindenre elszánt színésznővel és hangszereikkel.

A hét Hófehérke – jutott eszembe róluk –, alkalmasint feketében és súlyos attitűddel. Olykor megindító lírában, máskor Nina Hagent is megszégyenítő nyelvöltögetéssel. Provokatívan, felkavaróan, de mindig személyesen. És hát mélyen, nagyon mélyen Ukrajnában. A dalaiban, a költészetében, és ha kell, akkor a barikádjain, mint a kijevi Majdan téren 2013–2014-ben. Önkéntesek voltak mindannyian, szinte ott éltek abban a forradalmi négy hónapban (amikor az Európa-párti tüntetőkre támadva vérfürdőt rendeztek a belügyesek). Kötszert vagy gumiabroncsot hordtak, főztek a konyhán, vagy éppen énekeltek, ha azzal önthettek lelket az ellenállókba.

Katowicében is majd’ kicsordult…! Ez már döfi! – nyeldekeltem megilletődötten. Így kell ma kabarét csinálni, álmokkal és lidércekkel, megtépázva is derűsen.

A tunéziai–francia Ifriquiyya Electrique szintén többet nyújtott egy „puszta” koncertnél. Rûwâhîne című lemezükkel szerepeltek már e hasábokon, úgy is csúcs és padló, de mint kiderült, így élőben, a kivetítőn látható banga szertartással az igazi. Ami – az ördögűzéssel ellentétben – nem a gonosztól való megszabadulásra, hanem az általa megszállt test és lélek birtokba vételére irányul. Ritmikus énekkel, vaskasztanyettákkal, tánccal, és ami a lényeg: totális transszal. Ezt hozta tapintható közelségbe a fókuszba állított három tunéziai énekes-ütős és a színpad két szélén durvuló gitáros – akik közül François Cambuzat álmodta színpadra ezt a produkciót. Összeforrasztva egy elszigetelt, archaikus sivatagi hagyományt a legdurvább ipari és zajrockkal, olyan zsigeri egységben, hogy beleremeghessünk: a Gonosz nem bíbelődik műfaji vagy földrajzi határokkal. Magára vessen, aki nem képes egy testben élni vele.

Itt jegyezném meg, hogy a vásárt záró ünnepségen az Ifriquiyya Electrique kiadója, a Glitterbeat Records kapta a WOMEX kiadói díját, immár negyedszer, zsinórban. (Úgy tűnik, lassacskán kihalnak az értékelhető ki­adók.) Aki Katowicében jár, a 3 Maja 19. alatti kiváló lemezboltban (Komis Płatowy) megtalálja a Glitterbeat kiadványait. A WOMEX szakmai díját Petr Dorůžka cseh újságíró vihette haza, míg a művészit a mali díva, Oumou Sangaré. Pontosabban: díva és amazon… Akinek elismerésében – még ha az független is az utóbbi hetek globális #metoo mozgalmától – megkerülhetetlen szerepet játszik az afrikai nők elnyomottsága elleni küzdelme. Az erőszak elleni és a poligámia elleni – mindazon megaláztatások elleni, amitől az édesanyját is látta szenvedni. Sangaré, persze, nemcsak a dalszövegeivel döntögette a mali tabukat, hanem hangszeres és stiláris nyitottságával is. A kilencvenes évek közepétől a csúcson van, de nem az a „mindenáron” fajta…

Eddig hét albumot készített, az utolsó (Mogoya) pár hete jött ki. Egy Grammy-díjat már leakasztott Herbie Hancock Imagine című giccsparádéjában közreműködve, de ezt a WOMEX-díjat tényleg megszolgálta. Bátran gratulálhatunk hozzá.

Katowice, október 26–29.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.