WOMEX 2017

Hófehérkék feketében

Zene

Katowice sokkal jobban teljesít, mint negyven éve, amikor utoljára jártam itt – láttam be, amennyire engedte a szakadó eső képezte függöny. Elsőre az tűnt fel, hogy minden harmadik házra esik egy szexshop, de aztán az is kiderült, hogy az UNESCO Zenei Városa címet mivel érdemelte ki.

Itt alkotott a lengyel zenei avantgárd legismertebb alakja, Henryk Mikołaj Górecki, itt működik a világhírű Sziléziai Filharmonikus Zenekar, itt rendezik többek közt az alternatív OFF Fesztivált, szóval ezerrel pezseg a város komoly- és könnyűzenei élete, már csak a Világzenei Vásárt, a WOMEX-et kellett kipipálnia… Ahhoz pedig pompásan klappolt az újonnan kialakított Kulturális Zóna, az egymástól köpésre lévő Spodek arénával, a nemzetközi kongresszusi központtal és a lengyel rádió szimfonikus zenekarának koncerttermével.

Az évről évre változó összetételű zsűri – a 7 szamuráj – negyvenöt produkciót választott a „Showcase” programba. Magyar nem volt köztük – ahogy tavaly sem –, a vásáron viszont számos stand mögött virultunk. Szervezőként a Hangvető, a Hagyományok Háza és a Mediaevent, a bandák közül a Romengo, a Romano Drom és a HolddalaNap, plusz akik stand nélkül, futtában… Mint én.

Az izgatott, hogy látok-e olyan koncertet, amit feltétlenül szeretnék Magyarországra hozni. Többet is láttam, de csak kettőt szeretnék kiemelni.

Az ukrán Dakh Daughters a kijevi Dakh Kortárs Művészeti Központban alakult meg 2012-ben, ahol az „etnokáoszban” utazó DakhaBrakha is. Káoszügyileg a lányokat sem kell félteni, hiszen amit nyújtanak, az a zenés színház, a koncert vagy a kabaré felől egyaránt megközelíthető – az ukrán népdalok, a rock, a rap, a kamara- és az elektronikus zene lenyűgöző vibrálásaként. Ahány darab, annyi világ: koreográfiában, vetítésben, hangoltságban, énekben. Hét mindenre elszánt színésznővel és hangszereikkel.

A hét Hófehérke – jutott eszembe róluk –, alkalmasint feketében és súlyos attitűddel. Olykor megindító lírában, máskor Nina Hagent is megszégyenítő nyelvöltögetéssel. Provokatívan, felkavaróan, de mindig személyesen. És hát mélyen, nagyon mélyen Ukrajnában. A dalaiban, a költészetében, és ha kell, akkor a barikádjain, mint a kijevi Majdan téren 2013–2014-ben. Önkéntesek voltak mindannyian, szinte ott éltek abban a forradalmi négy hónapban (amikor az Európa-párti tüntetőkre támadva vérfürdőt rendeztek a belügyesek). Kötszert vagy gumiabroncsot hordtak, főztek a konyhán, vagy éppen énekeltek, ha azzal önthettek lelket az ellenállókba.

Katowicében is majd’ kicsordult…! Ez már döfi! – nyeldekeltem megilletődötten. Így kell ma kabarét csinálni, álmokkal és lidércekkel, megtépázva is derűsen.

A tunéziai–francia Ifriquiyya Electrique szintén többet nyújtott egy „puszta” koncertnél. Rûwâhîne című lemezükkel szerepeltek már e hasábokon, úgy is csúcs és padló, de mint kiderült, így élőben, a kivetítőn látható banga szertartással az igazi. Ami – az ördögűzéssel ellentétben – nem a gonosztól való megszabadulásra, hanem az általa megszállt test és lélek birtokba vételére irányul. Ritmikus énekkel, vaskasztanyettákkal, tánccal, és ami a lényeg: totális transszal. Ezt hozta tapintható közelségbe a fókuszba állított három tunéziai énekes-ütős és a színpad két szélén durvuló gitáros – akik közül François Cambuzat álmodta színpadra ezt a produkciót. Összeforrasztva egy elszigetelt, archaikus sivatagi hagyományt a legdurvább ipari és zajrockkal, olyan zsigeri egységben, hogy beleremeghessünk: a Gonosz nem bíbelődik műfaji vagy földrajzi határokkal. Magára vessen, aki nem képes egy testben élni vele.

Itt jegyezném meg, hogy a vásárt záró ünnepségen az Ifriquiyya Electrique kiadója, a Glitterbeat Records kapta a WOMEX kiadói díját, immár negyedszer, zsinórban. (Úgy tűnik, lassacskán kihalnak az értékelhető ki­adók.) Aki Katowicében jár, a 3 Maja 19. alatti kiváló lemezboltban (Komis Płatowy) megtalálja a Glitterbeat kiadványait. A WOMEX szakmai díját Petr Dorůžka cseh újságíró vihette haza, míg a művészit a mali díva, Oumou Sangaré. Pontosabban: díva és amazon… Akinek elismerésében – még ha az független is az utóbbi hetek globális #metoo mozgalmától – megkerülhetetlen szerepet játszik az afrikai nők elnyomottsága elleni küzdelme. Az erőszak elleni és a poligámia elleni – mindazon megaláztatások elleni, amitől az édesanyját is látta szenvedni. Sangaré, persze, nemcsak a dalszövegeivel döntögette a mali tabukat, hanem hangszeres és stiláris nyitottságával is. A kilencvenes évek közepétől a csúcson van, de nem az a „mindenáron” fajta…

Eddig hét albumot készített, az utolsó (Mogoya) pár hete jött ki. Egy Grammy-díjat már leakasztott Herbie Hancock Imagine című giccsparádéjában közreműködve, de ezt a WOMEX-díjat tényleg megszolgálta. Bátran gratulálhatunk hozzá.

Katowice, október 26–29.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.