WOMEX 2017

Hófehérkék feketében

Zene

Katowice sokkal jobban teljesít, mint negyven éve, amikor utoljára jártam itt – láttam be, amennyire engedte a szakadó eső képezte függöny. Elsőre az tűnt fel, hogy minden harmadik házra esik egy szexshop, de aztán az is kiderült, hogy az UNESCO Zenei Városa címet mivel érdemelte ki.

Itt alkotott a lengyel zenei avantgárd legismertebb alakja, Henryk Mikołaj Górecki, itt működik a világhírű Sziléziai Filharmonikus Zenekar, itt rendezik többek közt az alternatív OFF Fesztivált, szóval ezerrel pezseg a város komoly- és könnyűzenei élete, már csak a Világzenei Vásárt, a WOMEX-et kellett kipipálnia… Ahhoz pedig pompásan klappolt az újonnan kialakított Kulturális Zóna, az egymástól köpésre lévő Spodek arénával, a nemzetközi kongresszusi központtal és a lengyel rádió szimfonikus zenekarának koncerttermével.

Az évről évre változó összetételű zsűri – a 7 szamuráj – negyvenöt produkciót választott a „Showcase” programba. Magyar nem volt köztük – ahogy tavaly sem –, a vásáron viszont számos stand mögött virultunk. Szervezőként a Hangvető, a Hagyományok Háza és a Mediaevent, a bandák közül a Romengo, a Romano Drom és a HolddalaNap, plusz akik stand nélkül, futtában… Mint én.

Az izgatott, hogy látok-e olyan koncertet, amit feltétlenül szeretnék Magyarországra hozni. Többet is láttam, de csak kettőt szeretnék kiemelni.

Az ukrán Dakh Daughters a kijevi Dakh Kortárs Művészeti Központban alakult meg 2012-ben, ahol az „etnokáoszban” utazó DakhaBrakha is. Káoszügyileg a lányokat sem kell félteni, hiszen amit nyújtanak, az a zenés színház, a koncert vagy a kabaré felől egyaránt megközelíthető – az ukrán népdalok, a rock, a rap, a kamara- és az elektronikus zene lenyűgöző vibrálásaként. Ahány darab, annyi világ: koreográfiában, vetítésben, hangoltságban, énekben. Hét mindenre elszánt színésznővel és hangszereikkel.

A hét Hófehérke – jutott eszembe róluk –, alkalmasint feketében és súlyos attitűddel. Olykor megindító lírában, máskor Nina Hagent is megszégyenítő nyelvöltögetéssel. Provokatívan, felkavaróan, de mindig személyesen. És hát mélyen, nagyon mélyen Ukrajnában. A dalaiban, a költészetében, és ha kell, akkor a barikádjain, mint a kijevi Majdan téren 2013–2014-ben. Önkéntesek voltak mindannyian, szinte ott éltek abban a forradalmi négy hónapban (amikor az Európa-párti tüntetőkre támadva vérfürdőt rendeztek a belügyesek). Kötszert vagy gumiabroncsot hordtak, főztek a konyhán, vagy éppen énekeltek, ha azzal önthettek lelket az ellenállókba.

Katowicében is majd’ kicsordult…! Ez már döfi! – nyeldekeltem megilletődötten. Így kell ma kabarét csinálni, álmokkal és lidércekkel, megtépázva is derűsen.

A tunéziai–francia Ifriquiyya Electrique szintén többet nyújtott egy „puszta” koncertnél. Rûwâhîne című lemezükkel szerepeltek már e hasábokon, úgy is csúcs és padló, de mint kiderült, így élőben, a kivetítőn látható banga szertartással az igazi. Ami – az ördögűzéssel ellentétben – nem a gonosztól való megszabadulásra, hanem az általa megszállt test és lélek birtokba vételére irányul. Ritmikus énekkel, vaskasztanyettákkal, tánccal, és ami a lényeg: totális transszal. Ezt hozta tapintható közelségbe a fókuszba állított három tunéziai énekes-ütős és a színpad két szélén durvuló gitáros – akik közül François Cambuzat álmodta színpadra ezt a produkciót. Összeforrasztva egy elszigetelt, archaikus sivatagi hagyományt a legdurvább ipari és zajrockkal, olyan zsigeri egységben, hogy beleremeghessünk: a Gonosz nem bíbelődik műfaji vagy földrajzi határokkal. Magára vessen, aki nem képes egy testben élni vele.

Itt jegyezném meg, hogy a vásárt záró ünnepségen az Ifriquiyya Electrique kiadója, a Glitterbeat Records kapta a WOMEX kiadói díját, immár negyedszer, zsinórban. (Úgy tűnik, lassacskán kihalnak az értékelhető ki­adók.) Aki Katowicében jár, a 3 Maja 19. alatti kiváló lemezboltban (Komis Płatowy) megtalálja a Glitterbeat kiadványait. A WOMEX szakmai díját Petr Dorůžka cseh újságíró vihette haza, míg a művészit a mali díva, Oumou Sangaré. Pontosabban: díva és amazon… Akinek elismerésében – még ha az független is az utóbbi hetek globális #metoo mozgalmától – megkerülhetetlen szerepet játszik az afrikai nők elnyomottsága elleni küzdelme. Az erőszak elleni és a poligámia elleni – mindazon megaláztatások elleni, amitől az édesanyját is látta szenvedni. Sangaré, persze, nemcsak a dalszövegeivel döntögette a mali tabukat, hanem hangszeres és stiláris nyitottságával is. A kilencvenes évek közepétől a csúcson van, de nem az a „mindenáron” fajta…

Eddig hét albumot készített, az utolsó (Mogoya) pár hete jött ki. Egy Grammy-díjat már leakasztott Herbie Hancock Imagine című giccsparádéjában közreműködve, de ezt a WOMEX-díjat tényleg megszolgálta. Bátran gratulálhatunk hozzá.

Katowice, október 26–29.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.