Lemez

Ji Young Lim és Dong Hyek Lim

  • - csk -
  • 2017. december 9.

Zene

Ha valakiben előítéletek munkálnak a versenygyőztes fiatal előadókkal kapcsolatban, már csak terápiás célból is érdemes meghallgatnia ezt a remek lemezt. Kiváltképp akkor, ha már sok olyan, Távol-Keletről érkezett ifjú művészt hallott, aki szülőföldjének hagyományaihoz híven az individuumot némiképp háttérbe szorítva, gépies tökéletességgel játszotta a nyugati repertoár darabjait. Sok ilyen muzsikussal lehetett találkozni az elmúlt évtizedekben (bár figyelemreméltó kivételek mindig akadtak). Hiába, mások az évezredes hagyományok itt, és mások ott, s a kulturális beidegződésektől nem könnyű csak úgy, egyetlen generáció alatt megszabadulni. A dél-koreai hegedűs, Ji Young Lim (1995), a 2015-ös brüsszeli Erzsébet Királyné Verseny győztese honfitársával, a szintén rangos versenyeken győzedelmeskedő Dong Hyek Limmel (1984) úgy játssza Mozart három (G-dúr, K. 301/293a; e-moll, K. 304/300c; B-dúr, K. 378/317d) és Beethoven egy szonátáját (D-dúr, op. 12/1), hogy közös muzsikálásuk nemcsak hangszeres tökéletességével, a tartalmas és makulátlan hanggal, a gördülékenységgel és eleganciával vonja magára a figyelmet, de a zenei beszéd természetes oldottságával és a gesztusok mélységével is. Mozartjuk könnyed és világos, költői és természetes, Beethovenjük játékos, lobbanékony és kísérletező. A két hangszeres játékos számára érzékelhetően a kommunikáció a legfontosabb, s ettől a hangfelvétel feltűnően élővé, a rögzített előadás jelen idejű folyamattá válik – legalábbis újra és újra sikeresen kelti az itt és most illúzióját. A legfontosabb talán a feltűnő érettség: ezek mély és sokatmondó zenék, aki felületesen közelít hozzájuk, azt leleplezik – a két muzsikus zenei beszéde azonban olyan leszűrt és kiérlelt, mintha minden gesztus mögött egy évtized munkája rejlenék. Valószínűleg így is van.

Ji Young Lim, Dong Hyek Lim: Mozart & Beethoven Violin Sonatas, Warner Classics, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.