Lemez

Ji Young Lim és Dong Hyek Lim

  • - csk -
  • 2017. december 9.

Zene

Ha valakiben előítéletek munkálnak a versenygyőztes fiatal előadókkal kapcsolatban, már csak terápiás célból is érdemes meghallgatnia ezt a remek lemezt. Kiváltképp akkor, ha már sok olyan, Távol-Keletről érkezett ifjú művészt hallott, aki szülőföldjének hagyományaihoz híven az individuumot némiképp háttérbe szorítva, gépies tökéletességgel játszotta a nyugati repertoár darabjait. Sok ilyen muzsikussal lehetett találkozni az elmúlt évtizedekben (bár figyelemreméltó kivételek mindig akadtak). Hiába, mások az évezredes hagyományok itt, és mások ott, s a kulturális beidegződésektől nem könnyű csak úgy, egyetlen generáció alatt megszabadulni. A dél-koreai hegedűs, Ji Young Lim (1995), a 2015-ös brüsszeli Erzsébet Királyné Verseny győztese honfitársával, a szintén rangos versenyeken győzedelmeskedő Dong Hyek Limmel (1984) úgy játssza Mozart három (G-dúr, K. 301/293a; e-moll, K. 304/300c; B-dúr, K. 378/317d) és Beethoven egy szonátáját (D-dúr, op. 12/1), hogy közös muzsikálásuk nemcsak hangszeres tökéletességével, a tartalmas és makulátlan hanggal, a gördülékenységgel és eleganciával vonja magára a figyelmet, de a zenei beszéd természetes oldottságával és a gesztusok mélységével is. Mozartjuk könnyed és világos, költői és természetes, Beethovenjük játékos, lobbanékony és kísérletező. A két hangszeres játékos számára érzékelhetően a kommunikáció a legfontosabb, s ettől a hangfelvétel feltűnően élővé, a rögzített előadás jelen idejű folyamattá válik – legalábbis újra és újra sikeresen kelti az itt és most illúzióját. A legfontosabb talán a feltűnő érettség: ezek mély és sokatmondó zenék, aki felületesen közelít hozzájuk, azt leleplezik – a két muzsikus zenei beszéde azonban olyan leszűrt és kiérlelt, mintha minden gesztus mögött egy évtized munkája rejlenék. Valószínűleg így is van.

Ji Young Lim, Dong Hyek Lim: Mozart & Beethoven Violin Sonatas, Warner Classics, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.