mi a kotta?

Hosszúhajú veszedelem

  • mi a kotta
  • 2017. február 19.

Zene

„A ​​hír ott volt a főoltár harmadik fülkéjében, az evangéliumi oldalon. A kőlap az első csákány­ütéstől darabokra pattant, és egy rézvörös, élő hajzuhatag ömlött ki a kripta üregéből. Az építésvezető meg a körülötte lévő emberei egyben akarták kihúzni az egészet, és minél tovább húzták, annál hosszabb volt és dúsabb, egészen a tövéig, mely még hozzá volt tapadva egy gyermekkoponyához. […] A rücskös salétrom marta kőlapon csak a keresztnév volt olvasható: Sierva María de Todos los Ángeles, a földre kiterített gyönyörű hajzat huszonkét méter tizenegy centiméter hosszú volt. Az építésvezető egy cseppet sem csodálkozott rajta: elmagyarázta nekem, hogy az emberi haj a halál után is tovább nő, havonta egy centimétert, így tehát a huszonkét méter nagyjából kétszáz évnek felel meg. Nekem viszont nem tűnt hétköznapinak a dolog, mert a nagyanyám gyerekkoromban mesélt nekem egy tizenkét éves márkilányról, akinek olyan hosszú volt a haja, hogy úgy húzta maga után, mint egy menyasszonyi fátylat, és aki egy veszett kutya harapásába halt bele: a Karib-tenger partvidékének falvaiban csodatévő szentnek tisztelik. Abból a feltevésből elindulva, hogy a kripta az övé lehet, meg tudtam írni az aznapi cikkemet, és ez a könyv is abból született.”

Így talál rá az íróra és ránk, olvasókra A szerelemről és más démonokról című regény témája, s Gabriel García Márquez legújabb kori klasszikusa most az operaház közbejöttével is az életünk részévé válhat. Ott mutatják be ugyanis Eötvös Péter azonos című 2007-es operáját, pontosabban annak legfrissebb, budapesti változatát: a szerző vezényletével, a nagy román színházművész, Silviu Purcărete rendezésében, valamint az ukrán Tetiana Zhuravellel a hosszú hajú márkilány szerepében (január 27., hét óra).

„Számomra oly végtelenül kedves vagy, hogy azt ki sem tudom mondani. Egyfolytában kedvesemnek és mindenféle másnak szeretnélek nevezni, anélkül, hogy betelnék a becézéseddel… Leveleid csókok számomra.” Ez már egy másik, egy zenetörténeti szerelem dokumentuma, amelyet Johannes Brahms táplált évtizedeken át Clara Schumann iránt. Az érzés, melyet az asszony is viszonzott, talán valóban megmaradt plátóinak, ám hogy a komponista zenéjéből máig kihallhatjuk, az egészen bizonyos. Ezzel a meggyőződéssel hallgathatjuk majd Brahms műveit a Müpa és a Fesztiválzenekar közös idei maratonján is, mely éppen a nagy szakállú örök agglegény művészetének jegyében hívja össze vasárnapra a közönség és az előadók tömegét (január 22., fél tizenegytől kilencig). No és Brahms meg a szerelem eszünkbe juthat egy nappal korábban, vagyis akkor is, amikor az énekesi perfekció jelenkori megtestesülése, Renée Fleming (képünkön) hozzákezd majd Erkel színházi dalestjéhez, melynek első számai Brahms romantikus dalai lesznek (január 21., fél nyolc).

A 2017-es év koncerttermi erős indulására ezekben a napokban egy sor más esemény is ráébreszthet minket, hiszen túl az említetteken szinte mindahány nagy zenekarunk (és nagyzenekarunk) további hangversenyeket ad majd. Így Vashegyi György Orfeo Zenekara és Purcell Kórusa a vajmi kevéssé ismert barokk mester, Francesco Bartolomeo Conti felfedeztetésén munkálkodik majd (Zeneakadémia, január 23. fél nyolc), a Concerto Budapest pedig a Muzsikás Együttessel összeszövetkezve fogja bemutatni Gyöngyösi Levente népi hangszerekre és zenekarra komponált concertóját (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.