mi a kotta?

Hosszúhajú veszedelem

  • mi a kotta
  • 2017. február 19.

Zene

„A ​​hír ott volt a főoltár harmadik fülkéjében, az evangéliumi oldalon. A kőlap az első csákány­ütéstől darabokra pattant, és egy rézvörös, élő hajzuhatag ömlött ki a kripta üregéből. Az építésvezető meg a körülötte lévő emberei egyben akarták kihúzni az egészet, és minél tovább húzták, annál hosszabb volt és dúsabb, egészen a tövéig, mely még hozzá volt tapadva egy gyermekkoponyához. […] A rücskös salétrom marta kőlapon csak a keresztnév volt olvasható: Sierva María de Todos los Ángeles, a földre kiterített gyönyörű hajzat huszonkét méter tizenegy centiméter hosszú volt. Az építésvezető egy cseppet sem csodálkozott rajta: elmagyarázta nekem, hogy az emberi haj a halál után is tovább nő, havonta egy centimétert, így tehát a huszonkét méter nagyjából kétszáz évnek felel meg. Nekem viszont nem tűnt hétköznapinak a dolog, mert a nagyanyám gyerekkoromban mesélt nekem egy tizenkét éves márkilányról, akinek olyan hosszú volt a haja, hogy úgy húzta maga után, mint egy menyasszonyi fátylat, és aki egy veszett kutya harapásába halt bele: a Karib-tenger partvidékének falvaiban csodatévő szentnek tisztelik. Abból a feltevésből elindulva, hogy a kripta az övé lehet, meg tudtam írni az aznapi cikkemet, és ez a könyv is abból született.”

Így talál rá az íróra és ránk, olvasókra A szerelemről és más démonokról című regény témája, s Gabriel García Márquez legújabb kori klasszikusa most az operaház közbejöttével is az életünk részévé válhat. Ott mutatják be ugyanis Eötvös Péter azonos című 2007-es operáját, pontosabban annak legfrissebb, budapesti változatát: a szerző vezényletével, a nagy román színházművész, Silviu Purcărete rendezésében, valamint az ukrán Tetiana Zhuravellel a hosszú hajú márkilány szerepében (január 27., hét óra).

„Számomra oly végtelenül kedves vagy, hogy azt ki sem tudom mondani. Egyfolytában kedvesemnek és mindenféle másnak szeretnélek nevezni, anélkül, hogy betelnék a becézéseddel… Leveleid csókok számomra.” Ez már egy másik, egy zenetörténeti szerelem dokumentuma, amelyet Johannes Brahms táplált évtizedeken át Clara Schumann iránt. Az érzés, melyet az asszony is viszonzott, talán valóban megmaradt plátóinak, ám hogy a komponista zenéjéből máig kihallhatjuk, az egészen bizonyos. Ezzel a meggyőződéssel hallgathatjuk majd Brahms műveit a Müpa és a Fesztiválzenekar közös idei maratonján is, mely éppen a nagy szakállú örök agglegény művészetének jegyében hívja össze vasárnapra a közönség és az előadók tömegét (január 22., fél tizenegytől kilencig). No és Brahms meg a szerelem eszünkbe juthat egy nappal korábban, vagyis akkor is, amikor az énekesi perfekció jelenkori megtestesülése, Renée Fleming (képünkön) hozzákezd majd Erkel színházi dalestjéhez, melynek első számai Brahms romantikus dalai lesznek (január 21., fél nyolc).

A 2017-es év koncerttermi erős indulására ezekben a napokban egy sor más esemény is ráébreszthet minket, hiszen túl az említetteken szinte mindahány nagy zenekarunk (és nagyzenekarunk) további hangversenyeket ad majd. Így Vashegyi György Orfeo Zenekara és Purcell Kórusa a vajmi kevéssé ismert barokk mester, Francesco Bartolomeo Conti felfedeztetésén munkálkodik majd (Zeneakadémia, január 23. fél nyolc), a Concerto Budapest pedig a Muzsikás Együttessel összeszövetkezve fogja bemutatni Gyöngyösi Levente népi hangszerekre és zenekarra komponált concertóját (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.