mi a kotta?

Hosszúhajú veszedelem

  • mi a kotta
  • 2017. február 19.

Zene

„A ​​hír ott volt a főoltár harmadik fülkéjében, az evangéliumi oldalon. A kőlap az első csákány­ütéstől darabokra pattant, és egy rézvörös, élő hajzuhatag ömlött ki a kripta üregéből. Az építésvezető meg a körülötte lévő emberei egyben akarták kihúzni az egészet, és minél tovább húzták, annál hosszabb volt és dúsabb, egészen a tövéig, mely még hozzá volt tapadva egy gyermekkoponyához. […] A rücskös salétrom marta kőlapon csak a keresztnév volt olvasható: Sierva María de Todos los Ángeles, a földre kiterített gyönyörű hajzat huszonkét méter tizenegy centiméter hosszú volt. Az építésvezető egy cseppet sem csodálkozott rajta: elmagyarázta nekem, hogy az emberi haj a halál után is tovább nő, havonta egy centimétert, így tehát a huszonkét méter nagyjából kétszáz évnek felel meg. Nekem viszont nem tűnt hétköznapinak a dolog, mert a nagyanyám gyerekkoromban mesélt nekem egy tizenkét éves márkilányról, akinek olyan hosszú volt a haja, hogy úgy húzta maga után, mint egy menyasszonyi fátylat, és aki egy veszett kutya harapásába halt bele: a Karib-tenger partvidékének falvaiban csodatévő szentnek tisztelik. Abból a feltevésből elindulva, hogy a kripta az övé lehet, meg tudtam írni az aznapi cikkemet, és ez a könyv is abból született.”

Így talál rá az íróra és ránk, olvasókra A szerelemről és más démonokról című regény témája, s Gabriel García Márquez legújabb kori klasszikusa most az operaház közbejöttével is az életünk részévé válhat. Ott mutatják be ugyanis Eötvös Péter azonos című 2007-es operáját, pontosabban annak legfrissebb, budapesti változatát: a szerző vezényletével, a nagy román színházművész, Silviu Purcărete rendezésében, valamint az ukrán Tetiana Zhuravellel a hosszú hajú márkilány szerepében (január 27., hét óra).

„Számomra oly végtelenül kedves vagy, hogy azt ki sem tudom mondani. Egyfolytában kedvesemnek és mindenféle másnak szeretnélek nevezni, anélkül, hogy betelnék a becézéseddel… Leveleid csókok számomra.” Ez már egy másik, egy zenetörténeti szerelem dokumentuma, amelyet Johannes Brahms táplált évtizedeken át Clara Schumann iránt. Az érzés, melyet az asszony is viszonzott, talán valóban megmaradt plátóinak, ám hogy a komponista zenéjéből máig kihallhatjuk, az egészen bizonyos. Ezzel a meggyőződéssel hallgathatjuk majd Brahms műveit a Müpa és a Fesztiválzenekar közös idei maratonján is, mely éppen a nagy szakállú örök agglegény művészetének jegyében hívja össze vasárnapra a közönség és az előadók tömegét (január 22., fél tizenegytől kilencig). No és Brahms meg a szerelem eszünkbe juthat egy nappal korábban, vagyis akkor is, amikor az énekesi perfekció jelenkori megtestesülése, Renée Fleming (képünkön) hozzákezd majd Erkel színházi dalestjéhez, melynek első számai Brahms romantikus dalai lesznek (január 21., fél nyolc).

A 2017-es év koncerttermi erős indulására ezekben a napokban egy sor más esemény is ráébreszthet minket, hiszen túl az említetteken szinte mindahány nagy zenekarunk (és nagyzenekarunk) további hangversenyeket ad majd. Így Vashegyi György Orfeo Zenekara és Purcell Kórusa a vajmi kevéssé ismert barokk mester, Francesco Bartolomeo Conti felfedeztetésén munkálkodik majd (Zeneakadémia, január 23. fél nyolc), a Concerto Budapest pedig a Muzsikás Együttessel összeszövetkezve fogja bemutatni Gyöngyösi Levente népi hangszerekre és zenekarra komponált concertóját (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.