Lemez

Austra: Future Politics

  • - minek -
  • 2017. február 19.

Zene

Az Austra a kanadai-lett Katie Stelmanis, egy hangszeresen és hangjában is klasszikusan képzett szerző/előadó projektje – hű alkotótársa, a dobos/producer Maya Postepski aktív közreműködésével. Stelmanis nem csupán varázsos hangú énekes, hanem remek komponista is, akinek szerzeményei szinte észrevétlenül oldják fel a neoklasszikus zenei hatásokat az Austrát éltető szintiwave/posztpunk, illetve ho­use/techno hagyományban.

Az első két album (Feel It Break, Olympia) után jóval többet kellett várni a harmadikra, s a Future Politics a maga kissé szikár tónusában némileg vissza is nyúl a kezdetekhez: ismét az elektronikus hangok, a szintetizátor dominál, s ezt a hűvös hangkulisszát tölti ki Stelmanis kristálytiszta, elképesztő regiszterekbe röppenő vokálja. A kompozíciók a maguk puritán módján felidézik a szintipop/new wave előképeket is: míg az előző albumhoz a klasszikus chicagói house és a detroiti techno volt az inspiráció, addig ezt mintha a korai New Order vagy a Seventeen Seconds korszak Cure-ja ihlette volna. S bár előzetesen Stelmanis igyekezett kiterjeszteni – minden irányba – az album címének értelmezési lehetőségeit, azért nyilvánvaló, hogy a maga poé­tikus módján hangsúlyosan érint afféle közérzületi témákat – miközben megmaradt a dalok érzelmektől fűtött személyessége is. A Future Politicsen talán nincsenek olyan markáns, e környezetben csak idézőjelesen értendő slágerszámok, mint az elődein, de ettől még izgalmas és értékes zeneanyag, melynek kohézióját a hangsúlyos konceptuális keret is garantálja.

Domino, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.