Lemez

Austra: Future Politics

  • - minek -
  • 2017. február 19.

Zene

Az Austra a kanadai-lett Katie Stelmanis, egy hangszeresen és hangjában is klasszikusan képzett szerző/előadó projektje – hű alkotótársa, a dobos/producer Maya Postepski aktív közreműködésével. Stelmanis nem csupán varázsos hangú énekes, hanem remek komponista is, akinek szerzeményei szinte észrevétlenül oldják fel a neoklasszikus zenei hatásokat az Austrát éltető szintiwave/posztpunk, illetve ho­use/techno hagyományban.

Az első két album (Feel It Break, Olympia) után jóval többet kellett várni a harmadikra, s a Future Politics a maga kissé szikár tónusában némileg vissza is nyúl a kezdetekhez: ismét az elektronikus hangok, a szintetizátor dominál, s ezt a hűvös hangkulisszát tölti ki Stelmanis kristálytiszta, elképesztő regiszterekbe röppenő vokálja. A kompozíciók a maguk puritán módján felidézik a szintipop/new wave előképeket is: míg az előző albumhoz a klasszikus chicagói house és a detroiti techno volt az inspiráció, addig ezt mintha a korai New Order vagy a Seventeen Seconds korszak Cure-ja ihlette volna. S bár előzetesen Stelmanis igyekezett kiterjeszteni – minden irányba – az album címének értelmezési lehetőségeit, azért nyilvánvaló, hogy a maga poé­tikus módján hangsúlyosan érint afféle közérzületi témákat – miközben megmaradt a dalok érzelmektől fűtött személyessége is. A Future Politicsen talán nincsenek olyan markáns, e környezetben csak idézőjelesen értendő slágerszámok, mint az elődein, de ettől még izgalmas és értékes zeneanyag, melynek kohézióját a hangsúlyos konceptuális keret is garantálja.

Domino, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.