Lemez

Austra: Future Politics

  • - minek -
  • 2017. február 19.

Zene

Az Austra a kanadai-lett Katie Stelmanis, egy hangszeresen és hangjában is klasszikusan képzett szerző/előadó projektje – hű alkotótársa, a dobos/producer Maya Postepski aktív közreműködésével. Stelmanis nem csupán varázsos hangú énekes, hanem remek komponista is, akinek szerzeményei szinte észrevétlenül oldják fel a neoklasszikus zenei hatásokat az Austrát éltető szintiwave/posztpunk, illetve ho­use/techno hagyományban.

Az első két album (Feel It Break, Olympia) után jóval többet kellett várni a harmadikra, s a Future Politics a maga kissé szikár tónusában némileg vissza is nyúl a kezdetekhez: ismét az elektronikus hangok, a szintetizátor dominál, s ezt a hűvös hangkulisszát tölti ki Stelmanis kristálytiszta, elképesztő regiszterekbe röppenő vokálja. A kompozíciók a maguk puritán módján felidézik a szintipop/new wave előképeket is: míg az előző albumhoz a klasszikus chicagói house és a detroiti techno volt az inspiráció, addig ezt mintha a korai New Order vagy a Seventeen Seconds korszak Cure-ja ihlette volna. S bár előzetesen Stelmanis igyekezett kiterjeszteni – minden irányba – az album címének értelmezési lehetőségeit, azért nyilvánvaló, hogy a maga poé­tikus módján hangsúlyosan érint afféle közérzületi témákat – miközben megmaradt a dalok érzelmektől fűtött személyessége is. A Future Politicsen talán nincsenek olyan markáns, e környezetben csak idézőjelesen értendő slágerszámok, mint az elődein, de ettől még izgalmas és értékes zeneanyag, melynek kohézióját a hangsúlyos konceptuális keret is garantálja.

Domino, 2017

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.