Lemez

Run The Jewels: Run The Jewels 3

  • Lang Ádám
  • 2017. február 19.

Zene

Ami az elmúlt öt évben Killer Mike-kal és El-P-vel történt, az kisebbfajta poptörténeti tündérmese. Amikor 2011-ben bemutatták őket egymásnak, már mindketten másfél évtizede benne voltak az alternatív rapszcénában. Mike az új hiphop centrumából, Atlantából indult, El-P pedig a műfaj szülővárosában, New Yorkban szerzett nevet Company Flow nevű csapatával. El-P készítette el aztán Killer Mike addigi legerősebb anyaga, a R.A.P. Music alapjait, ő meg cserében besegített pár sorral új társa harmadik szólólemezén. Közben közösen is kiadtak egy lemezt Run The Jewels néven, majd még egyet – és ezzel összeállt a kép: Killer
Mike játékos nyelvezete, El-P radikális orgánuma és basszusorientált, ipari alapjai nemcsak jól kiegészítették egymást, hanem úgy szóltak frissen, hogy közben a műfaj gyökereihez is hűek maradtak, ahogy dalaikban a komolyság és a humor is békében megfértek egymással. Számaikkal, klipjeikkel és nyilatkozataikkal ráadásul folyamatosan reflektáltak az amerikai társadalmi-politikai eseményekre is.

Ez a harmadik felvonás pedig, ha nem is kínosan hasonló, de nagyon olyasmi fazonú, mint az előző kettő. Még a vendégek között is akad visszatérő: BOOTS egy finom refrénben, Zack de la Rocha pedig a lemez utolsó versszakában jelentkezik. Számokat nehéz kiemelni, mert ezúttal is végig magabiztosan tartják a színvonalat, de a Call Tickerton mániákus alapjait, a vészjósló Panther Like A Panthert és a Kamasi Washington dzsessz-szaxofonossal megírt Tuesday In A Danger Room sötét balladáját mindenképp említeni kell. A Run The Jewelsben eddig sem az volt a jó, hogy irányt mutatott volna a műfajnak: sokkal inkább afféle megbízható, hiteles pontot jelentenek ők az auto­tu­­ne-os popzenébe hajló modern hip­hop­ban. És még valami: témáival a Run The Jewels 3 arra emlékeztet, hogy napjaink első számú rapduója Donald Trump elnöksége alatt is biztosan hallatni fogja a hangját.

RTJ, Inc., 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.