Lemez

Run The Jewels: Run The Jewels 3

  • Lang Ádám
  • 2017. február 19.

Zene

Ami az elmúlt öt évben Killer Mike-kal és El-P-vel történt, az kisebbfajta poptörténeti tündérmese. Amikor 2011-ben bemutatták őket egymásnak, már mindketten másfél évtizede benne voltak az alternatív rapszcénában. Mike az új hiphop centrumából, Atlantából indult, El-P pedig a műfaj szülővárosában, New Yorkban szerzett nevet Company Flow nevű csapatával. El-P készítette el aztán Killer Mike addigi legerősebb anyaga, a R.A.P. Music alapjait, ő meg cserében besegített pár sorral új társa harmadik szólólemezén. Közben közösen is kiadtak egy lemezt Run The Jewels néven, majd még egyet – és ezzel összeállt a kép: Killer
Mike játékos nyelvezete, El-P radikális orgánuma és basszusorientált, ipari alapjai nemcsak jól kiegészítették egymást, hanem úgy szóltak frissen, hogy közben a műfaj gyökereihez is hűek maradtak, ahogy dalaikban a komolyság és a humor is békében megfértek egymással. Számaikkal, klipjeikkel és nyilatkozataikkal ráadásul folyamatosan reflektáltak az amerikai társadalmi-politikai eseményekre is.

Ez a harmadik felvonás pedig, ha nem is kínosan hasonló, de nagyon olyasmi fazonú, mint az előző kettő. Még a vendégek között is akad visszatérő: BOOTS egy finom refrénben, Zack de la Rocha pedig a lemez utolsó versszakában jelentkezik. Számokat nehéz kiemelni, mert ezúttal is végig magabiztosan tartják a színvonalat, de a Call Tickerton mániákus alapjait, a vészjósló Panther Like A Panthert és a Kamasi Washington dzsessz-szaxofonossal megírt Tuesday In A Danger Room sötét balladáját mindenképp említeni kell. A Run The Jewelsben eddig sem az volt a jó, hogy irányt mutatott volna a műfajnak: sokkal inkább afféle megbízható, hiteles pontot jelentenek ők az auto­tu­­ne-os popzenébe hajló modern hip­hop­ban. És még valami: témáival a Run The Jewels 3 arra emlékeztet, hogy napjaink első számú rapduója Donald Trump elnöksége alatt is biztosan hallatni fogja a hangját.

RTJ, Inc., 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.