Lemez

Run The Jewels: Run The Jewels 3

  • Lang Ádám
  • 2017. február 19.

Zene

Ami az elmúlt öt évben Killer Mike-kal és El-P-vel történt, az kisebbfajta poptörténeti tündérmese. Amikor 2011-ben bemutatták őket egymásnak, már mindketten másfél évtizede benne voltak az alternatív rapszcénában. Mike az új hiphop centrumából, Atlantából indult, El-P pedig a műfaj szülővárosában, New Yorkban szerzett nevet Company Flow nevű csapatával. El-P készítette el aztán Killer Mike addigi legerősebb anyaga, a R.A.P. Music alapjait, ő meg cserében besegített pár sorral új társa harmadik szólólemezén. Közben közösen is kiadtak egy lemezt Run The Jewels néven, majd még egyet – és ezzel összeállt a kép: Killer
Mike játékos nyelvezete, El-P radikális orgánuma és basszusorientált, ipari alapjai nemcsak jól kiegészítették egymást, hanem úgy szóltak frissen, hogy közben a műfaj gyökereihez is hűek maradtak, ahogy dalaikban a komolyság és a humor is békében megfértek egymással. Számaikkal, klipjeikkel és nyilatkozataikkal ráadásul folyamatosan reflektáltak az amerikai társadalmi-politikai eseményekre is.

Ez a harmadik felvonás pedig, ha nem is kínosan hasonló, de nagyon olyasmi fazonú, mint az előző kettő. Még a vendégek között is akad visszatérő: BOOTS egy finom refrénben, Zack de la Rocha pedig a lemez utolsó versszakában jelentkezik. Számokat nehéz kiemelni, mert ezúttal is végig magabiztosan tartják a színvonalat, de a Call Tickerton mániákus alapjait, a vészjósló Panther Like A Panthert és a Kamasi Washington dzsessz-szaxofonossal megírt Tuesday In A Danger Room sötét balladáját mindenképp említeni kell. A Run The Jewelsben eddig sem az volt a jó, hogy irányt mutatott volna a műfajnak: sokkal inkább afféle megbízható, hiteles pontot jelentenek ők az auto­tu­­ne-os popzenébe hajló modern hip­hop­ban. És még valami: témáival a Run The Jewels 3 arra emlékeztet, hogy napjaink első számú rapduója Donald Trump elnöksége alatt is biztosan hallatni fogja a hangját.

RTJ, Inc., 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.