Hozott anyagból - Kárpáti Péter: Búvárszínház (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. október 18.

Zene

Százéves a magyar kabaré - legalábbis az, amit Nagy Endre nevéhez szoktunk kötni; ilyen ma már nincsen, és hogy milyen lenne, ha lenne mégis, abból néhány szám erejéig kapunk némi ízelítőt a Novák Eszter rendezte produkcióból.

Százéves a magyar kabaré - legalábbis az, amit Nagy Endre nevéhez szoktunk kötni; ilyen ma már nincsen, és hogy milyen lenne, ha lenne mégis, abból néhány szám erejéig kapunk némi ízelítőt a Novák Eszter rendezte produkcióból.

Mindazonáltal Kárpáti Péter Búvárszínház című darabja nem évfordulós dráma, nem is Nagy Endre életrajzi darabja, hanem egy színházi atelier-opus, most és mindörökké. Mondja és mutatja, milyen ez a színházi világ, miféle figurák játszanak élesben túlélőjátékot benne, sorjázik a színpadon több különböző "a" színész: a cinikus, a helyezkedő, a készséges, a fásult, csupa jó ember, tényleg.

Kárpáti ezúttal tehát színházi világot, kabaré-atmoszférát teremt a színpadra - ebben egyébként, mármint az atmoszféra megteremtésében, érzéki, szinte szagos felidézésében ő a legjobb ma itthon, Novák Eszter pedig perfekt alkotótárs. Akárcsak a színészek, az Örkény remek társulata, akik, mondhatni, lubickolnak abban, hogy a saját belvilágukat játszhatják, illetve éppen nem a sajátjukét, hanem a szomszédét. Van itt színházi kiszolgáltatottság, színházi intrika, érdekszövetségek és igazgatóbuktatás, árulás és cserbenhagyás, siker és bukás.

És nem volt ez másképp Nagy Endre idejében sem - "Molnárfranci" és Heltai, "Adybandi" és Medgyaszay Vilma, röpködnek a nagy nevek; köztük meg ez a dadogós, szépreményű író tipródik azon, hogy eladja-e vágyott-remélt "nagyíróságát" a kabaré kedvéért. Tudja ugyanis, hogy ha csak a színházban, vagyis a kabaréban csinálja meg magát, oda a Parnasszus. A Parnasszusra ugyanis a tinnyei magányon, önsanyargató alkotáson át vezet az út, és ezen az úton nincsenek lelkes szeretők, forró ölelések, pezsgős ivászatok, tapsos poénok. Az a kabaréban van, doszt.

Kárpáti Péter két szálon futtatott darabjában a kabaré belvilágát flottul és érzékletesen jeleníti meg, ügyesen kavarja ki a konfliktust, Nagy Endre hopp és kopp karrierjét, a társulat törleszkedését és árulását. És jó a néhány kabarészám: a Takarékpénztár-rap Széles László előadásában igazi bravúr, hiszen nemcsak a számot magát játssza, de a papírból blattoló kabarészínészt is; Csuja Imrével egyébként is kiváló kettőst alkotnak, olykor színházibüfé-hangulatot idéznek a kiszólások, a poénok. (A "közönségtársulatról" szóló méltatlanul kicsit durran - tán mert találva érezzük magunkat.) És jó az előadás elején az állatkertparlament - a közönség az összes utalást elértve itt például jól szerepel. És jó Kerekes Éva Rózsija, az örök színigazgató örök szeretője, egyszersmind tanácsadója és társa, a legőszintébb képmutató mind közül. Mácsai Pál már többedszer játszik igazgatót - ezúttal cigarettafüstben pácolt cinikus rutiniét; elegáns és bukásában is nagyszabású; mire visszatér a végén, már virtigli cirkusz az egész. Debreczeny Csaba első osztályú komédiás, blazírt és tébláb egyszerre. Szóval jók a színészek - és jók a zenészek is, Lázár Zsigmond muzsikájával sincs semmi probléma; Zeke Edit díszlete is engedelmesen vált át kabaréból lakásba, kocsmából a hitvesi ágybaÉ Kerekes Viktória Medgyaszay Vilma szerepében hoz egy dívás imázst, de nem énekel jól.

Jók a dialógusok, a váltások, a "hozott anyag" és a saját holmi összedolgozása - Kárpáti nem egyszerűen csak tudja ezt a drámaírást, amit egyébként annyira kevesen, hanem mestere. Fog egy mesét, egy világot, egy történetet; ránéz, és színpadra írja. Akárki, Országalma, Tótferi, Pájinkás János, A negyedik kapu, Szingapúr, végállomás - tovább is van, mondjam még? És igen, a Díszelőadás, ez a parádés kisregény Hőgyes Endréről - ebből is lett nagy színházi monológ.

Valami ilyesmiről is szól a Búvárszínház, legalábbis a másik, gyöngébbik szála. Nagy Endre drámai egzisztenciális problémáját, a szerep és az énkép - a kabarészerző és a Parnasszusra törekvő író - kibékíthetetlen ellentétét egy szakadozott, sovány, "tüneti" szerelmi történet hivatott jelezni, Nagy Endre és Gigi kapcsolata, házassági válsága. Ennek stációi mutatnák, milyen eleven és fájdalmas ez a bizonyos egzisztenciális probléma, amely egyébként Nagy Endrére és Kárpáti Péterre egyaránt, egyformán érvényes. De legyen bármily hiteles, ebben a megfogalmazásban puszta közhely. A sikert látjuk, nem az elpénecolt Parnasszust.

Az első váltásnál - merthogy a két szál afféle dupla spirált alkot, az átkötések pedig áttűnések inkább - Hámori Gabriella Gigi szerepében erősen "szépernős" tónusban szeszélyeskedik, mórikál és ingerel, majd a későbbiekben ezt az intonációt veszi mind sötétebbre. Érdekes és sokszínű figurát teremt így, de a férje igazi problémáját nem látszik érteni, hiszen csak az érzéseiből fogalmaz. Ettől viszont a Nagy Endrét játszó Polgár Csaba az alkotói dilemmájával végképp magára marad - ami bennünket illet, nincsen konfliktus. A lázálmos jelenet, amelynek a belső lidércnyomást kellene érzékeltetnie, mesterkélt tabló, és eléggé kínos.

A várakozásunk föl van fokozva, ezért aztán nehezen adjuk meg magunkat a hiányérzetnek, annak, hogy a tetszetős felszín mögött hallgat a mély.

Örkény Színház, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?