Hozott anyagból - Kárpáti Péter: Búvárszínház (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. október 18.

Zene

Százéves a magyar kabaré - legalábbis az, amit Nagy Endre nevéhez szoktunk kötni; ilyen ma már nincsen, és hogy milyen lenne, ha lenne mégis, abból néhány szám erejéig kapunk némi ízelítőt a Novák Eszter rendezte produkcióból.

Százéves a magyar kabaré - legalábbis az, amit Nagy Endre nevéhez szoktunk kötni; ilyen ma már nincsen, és hogy milyen lenne, ha lenne mégis, abból néhány szám erejéig kapunk némi ízelítőt a Novák Eszter rendezte produkcióból.

Mindazonáltal Kárpáti Péter Búvárszínház című darabja nem évfordulós dráma, nem is Nagy Endre életrajzi darabja, hanem egy színházi atelier-opus, most és mindörökké. Mondja és mutatja, milyen ez a színházi világ, miféle figurák játszanak élesben túlélőjátékot benne, sorjázik a színpadon több különböző "a" színész: a cinikus, a helyezkedő, a készséges, a fásult, csupa jó ember, tényleg.

Kárpáti ezúttal tehát színházi világot, kabaré-atmoszférát teremt a színpadra - ebben egyébként, mármint az atmoszféra megteremtésében, érzéki, szinte szagos felidézésében ő a legjobb ma itthon, Novák Eszter pedig perfekt alkotótárs. Akárcsak a színészek, az Örkény remek társulata, akik, mondhatni, lubickolnak abban, hogy a saját belvilágukat játszhatják, illetve éppen nem a sajátjukét, hanem a szomszédét. Van itt színházi kiszolgáltatottság, színházi intrika, érdekszövetségek és igazgatóbuktatás, árulás és cserbenhagyás, siker és bukás.

És nem volt ez másképp Nagy Endre idejében sem - "Molnárfranci" és Heltai, "Adybandi" és Medgyaszay Vilma, röpködnek a nagy nevek; köztük meg ez a dadogós, szépreményű író tipródik azon, hogy eladja-e vágyott-remélt "nagyíróságát" a kabaré kedvéért. Tudja ugyanis, hogy ha csak a színházban, vagyis a kabaréban csinálja meg magát, oda a Parnasszus. A Parnasszusra ugyanis a tinnyei magányon, önsanyargató alkotáson át vezet az út, és ezen az úton nincsenek lelkes szeretők, forró ölelések, pezsgős ivászatok, tapsos poénok. Az a kabaréban van, doszt.

Kárpáti Péter két szálon futtatott darabjában a kabaré belvilágát flottul és érzékletesen jeleníti meg, ügyesen kavarja ki a konfliktust, Nagy Endre hopp és kopp karrierjét, a társulat törleszkedését és árulását. És jó a néhány kabarészám: a Takarékpénztár-rap Széles László előadásában igazi bravúr, hiszen nemcsak a számot magát játssza, de a papírból blattoló kabarészínészt is; Csuja Imrével egyébként is kiváló kettőst alkotnak, olykor színházibüfé-hangulatot idéznek a kiszólások, a poénok. (A "közönségtársulatról" szóló méltatlanul kicsit durran - tán mert találva érezzük magunkat.) És jó az előadás elején az állatkertparlament - a közönség az összes utalást elértve itt például jól szerepel. És jó Kerekes Éva Rózsija, az örök színigazgató örök szeretője, egyszersmind tanácsadója és társa, a legőszintébb képmutató mind közül. Mácsai Pál már többedszer játszik igazgatót - ezúttal cigarettafüstben pácolt cinikus rutiniét; elegáns és bukásában is nagyszabású; mire visszatér a végén, már virtigli cirkusz az egész. Debreczeny Csaba első osztályú komédiás, blazírt és tébláb egyszerre. Szóval jók a színészek - és jók a zenészek is, Lázár Zsigmond muzsikájával sincs semmi probléma; Zeke Edit díszlete is engedelmesen vált át kabaréból lakásba, kocsmából a hitvesi ágybaÉ Kerekes Viktória Medgyaszay Vilma szerepében hoz egy dívás imázst, de nem énekel jól.

Jók a dialógusok, a váltások, a "hozott anyag" és a saját holmi összedolgozása - Kárpáti nem egyszerűen csak tudja ezt a drámaírást, amit egyébként annyira kevesen, hanem mestere. Fog egy mesét, egy világot, egy történetet; ránéz, és színpadra írja. Akárki, Országalma, Tótferi, Pájinkás János, A negyedik kapu, Szingapúr, végállomás - tovább is van, mondjam még? És igen, a Díszelőadás, ez a parádés kisregény Hőgyes Endréről - ebből is lett nagy színházi monológ.

Valami ilyesmiről is szól a Búvárszínház, legalábbis a másik, gyöngébbik szála. Nagy Endre drámai egzisztenciális problémáját, a szerep és az énkép - a kabarészerző és a Parnasszusra törekvő író - kibékíthetetlen ellentétét egy szakadozott, sovány, "tüneti" szerelmi történet hivatott jelezni, Nagy Endre és Gigi kapcsolata, házassági válsága. Ennek stációi mutatnák, milyen eleven és fájdalmas ez a bizonyos egzisztenciális probléma, amely egyébként Nagy Endrére és Kárpáti Péterre egyaránt, egyformán érvényes. De legyen bármily hiteles, ebben a megfogalmazásban puszta közhely. A sikert látjuk, nem az elpénecolt Parnasszust.

Az első váltásnál - merthogy a két szál afféle dupla spirált alkot, az átkötések pedig áttűnések inkább - Hámori Gabriella Gigi szerepében erősen "szépernős" tónusban szeszélyeskedik, mórikál és ingerel, majd a későbbiekben ezt az intonációt veszi mind sötétebbre. Érdekes és sokszínű figurát teremt így, de a férje igazi problémáját nem látszik érteni, hiszen csak az érzéseiből fogalmaz. Ettől viszont a Nagy Endrét játszó Polgár Csaba az alkotói dilemmájával végképp magára marad - ami bennünket illet, nincsen konfliktus. A lázálmos jelenet, amelynek a belső lidércnyomást kellene érzékeltetnie, mesterkélt tabló, és eléggé kínos.

A várakozásunk föl van fokozva, ezért aztán nehezen adjuk meg magunkat a hiányérzetnek, annak, hogy a tetszetős felszín mögött hallgat a mély.

Örkény Színház, október 13.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.