Hurrikán után - Down III - Over The Under (lemez)

  • Kovács Bálint
  • 2007. október 4.

Zene

Furcsa, egyedi és érdekes történet a Downé. Úgy kezdődött, ahogy a legnagyobbak történetei szoktak: néhány eszeveszett jó zenész úgy érezte, van még bennük elég energia (vagy ami az ilyen mocskos, csak az amerikai Délre jellemző rockzenéhez kell), hogy afféle kikapcsolódásképpen a kultgyanús anyazenekaraikon kívül is létrehozzanak valami nagyon bitang zenét - és Down néven két igen sikeres demó után 1995-ben kiadták első lemezüket, a Nolát.

Furcsa, egyedi és érdekes történet a Downé. Úgy kezdődött, ahogy a legnagyobbak történetei szoktak: néhány eszeveszett jó zenész úgy érezte, van még bennük elég energia (vagy ami az ilyen mocskos, csak az amerikai Délre jellemző rockzenéhez kell), hogy afféle kikapcsolódásképpen a kultgyanús anyazenekaraikon kívül is létrehozzanak valami nagyon bitang zenét - és Down néven két igen sikeres demó után 1995-ben kiadták első lemezüket, a Nolát. A siker nem is lehetett volna nagyobb, és ez csak fokozódott, amikor hét évre rá megjelent a második lemez (Down II: A Bustle In Your Hedgerow - ekkor már látszott: nem is annyira alkalmi társulatról van itt szó). Úgy tűnt, az akkorra már a Pantera-bőgős Rex Brownt is a soraiban tudó Down önértékén túl kiválóan be tudja tölteni azt a metáluniverzumban támadt roppant űrt is, amit zenészeinek kétségkívül legnépszerűbbike, az énekes Phil Anselmo bandája, a 2000-es Reinventing The Steel után parkolópályára állt Pantera hagyott maga után. Aztán olyasvalami történt, ami alapjaiban változtatta meg a közönség hozzáállását a Downhoz: 2004 telén egy őrült agyonlőtte a színpadon a Pantera zseniális gitárosát, Dimebag Darrellt. A zenekar története végleg véget ért, s ezzel voltaképp a Down vált Anselmo első számú ügyévé.

Így talán már érthető, miért is nehéz a Downt a Panterától (és legyünk igazságosak: a Corrosion of Conformitytől, a Crowbartól és az EyeHateGodtól - hogy csak néhányat említsünk a downos zenészek más bandái közül) függetlenül, abszolút önálló zenekarként szemlélni (és hallgatni). Pedig megérdemli, hiszen a Down olyan utat tapos már hosszú évek óta, ami nem kanyarodik el semmilyen múltbéli vagy jelenlegi hatás miatt, és amin nemigen trappolt előtte még senki sem.

Dühös, elkeseredett, bármi mással összetéveszthetetlen southern rock New Orleansból, két évvel a Katrina hurrikán, hárommal Dime halála és jó néhánnyal a régi-régi Pantera-balhék után - hogy röviden összefoglaljuk az Over The Under zenéjét és szövegeit. Súlyos riffek, reggae-s ritmusok (kevés olyan meghatározhatatlan stílusú számot hallottunk eddig, mint a His Majesty The Desert egyszerre reggae-s, bluesos, rockos és doom metálos lassú döngölését), valamint Phil Anselmo utánozhatatlan (és bizony, valljuk be, a narkótól már alaposan megfáradt) hangja a legelső másodpercek suttogásától a Nothing In Return (Walk Away) bluesos dallamaiig. Az Over The Under fájdalmas utazás - megéri végiggyötrődni.

CLS, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.