Hurrikán után - Down III - Over The Under (lemez)

  • Kovács Bálint
  • 2007. október 4.

Zene

Furcsa, egyedi és érdekes történet a Downé. Úgy kezdődött, ahogy a legnagyobbak történetei szoktak: néhány eszeveszett jó zenész úgy érezte, van még bennük elég energia (vagy ami az ilyen mocskos, csak az amerikai Délre jellemző rockzenéhez kell), hogy afféle kikapcsolódásképpen a kultgyanús anyazenekaraikon kívül is létrehozzanak valami nagyon bitang zenét - és Down néven két igen sikeres demó után 1995-ben kiadták első lemezüket, a Nolát.

Furcsa, egyedi és érdekes történet a Downé. Úgy kezdődött, ahogy a legnagyobbak történetei szoktak: néhány eszeveszett jó zenész úgy érezte, van még bennük elég energia (vagy ami az ilyen mocskos, csak az amerikai Délre jellemző rockzenéhez kell), hogy afféle kikapcsolódásképpen a kultgyanús anyazenekaraikon kívül is létrehozzanak valami nagyon bitang zenét - és Down néven két igen sikeres demó után 1995-ben kiadták első lemezüket, a Nolát. A siker nem is lehetett volna nagyobb, és ez csak fokozódott, amikor hét évre rá megjelent a második lemez (Down II: A Bustle In Your Hedgerow - ekkor már látszott: nem is annyira alkalmi társulatról van itt szó). Úgy tűnt, az akkorra már a Pantera-bőgős Rex Brownt is a soraiban tudó Down önértékén túl kiválóan be tudja tölteni azt a metáluniverzumban támadt roppant űrt is, amit zenészeinek kétségkívül legnépszerűbbike, az énekes Phil Anselmo bandája, a 2000-es Reinventing The Steel után parkolópályára állt Pantera hagyott maga után. Aztán olyasvalami történt, ami alapjaiban változtatta meg a közönség hozzáállását a Downhoz: 2004 telén egy őrült agyonlőtte a színpadon a Pantera zseniális gitárosát, Dimebag Darrellt. A zenekar története végleg véget ért, s ezzel voltaképp a Down vált Anselmo első számú ügyévé.

Így talán már érthető, miért is nehéz a Downt a Panterától (és legyünk igazságosak: a Corrosion of Conformitytől, a Crowbartól és az EyeHateGodtól - hogy csak néhányat említsünk a downos zenészek más bandái közül) függetlenül, abszolút önálló zenekarként szemlélni (és hallgatni). Pedig megérdemli, hiszen a Down olyan utat tapos már hosszú évek óta, ami nem kanyarodik el semmilyen múltbéli vagy jelenlegi hatás miatt, és amin nemigen trappolt előtte még senki sem.

Dühös, elkeseredett, bármi mással összetéveszthetetlen southern rock New Orleansból, két évvel a Katrina hurrikán, hárommal Dime halála és jó néhánnyal a régi-régi Pantera-balhék után - hogy röviden összefoglaljuk az Over The Under zenéjét és szövegeit. Súlyos riffek, reggae-s ritmusok (kevés olyan meghatározhatatlan stílusú számot hallottunk eddig, mint a His Majesty The Desert egyszerre reggae-s, bluesos, rockos és doom metálos lassú döngölését), valamint Phil Anselmo utánozhatatlan (és bizony, valljuk be, a narkótól már alaposan megfáradt) hangja a legelső másodpercek suttogásától a Nothing In Return (Walk Away) bluesos dallamaiig. Az Over The Under fájdalmas utazás - megéri végiggyötrődni.

CLS, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.