mi a kotta?

Huszonnyolc mellény

  • mi a kotta
  • 2019. július 20.

Zene

„Mascagni nagyot nevetett s több jóízű adoma elmondása után reá tért beszélgetésünk tulajdonképpeni tárgyára, az »Iris« operára.

– Ricordi operát kért tőlem – mondta –, melyhez Illicának kellett a librettót írnia. Illicának, a szerencsés költőnek, aki a fantázia termékenységére nézve megközelíti Scribe-et, akit az érzés egyszerűségében és igazságában felül is múl. És az én jó Illicám most küld nekem egy librettót – egy librettót! Egy drámát, telve erőteljes vonásokkal és nagy szcenikai ellentétekkel. Egy drámát, melyben egyszerűség és fényűzés, szerénység és tolakodás, ártatlanság és tobzódó kedv, lárma és nyugalom, csapongó vidámság és a legmélyebb gyász váltakoznak – és a zenének mindezt ki kell fejeznie! Ó! Hogy kínozott engem a probléma! Mert az egész Japánban játszódik le. Vajon olasz legyek-e, vagy japán, amely teljesen elüt a mi típusunktól? Mert talán Japánban nem tetszik az, ami nálunk szép és megfordítva: vagyis az európai fülnek talán visszatetsző, ha egy zeneköltő japán dallamokat költ? A feladat tehát ez volt: hogy készítsek egy nekünk szép, de amellett japán zenét. Ez engem alaposan megkínzott, ez nekem fizikai kínokat szerzett…

– Ez a szenvedés meg is látszik rajtad – bátorkodtam közbevetni – egészen kövér lettél.

– Fájdalom! – válaszolt Mascagni – Az én huszonnyolc mellényem közül egyet sem tudok begombolni.”

1897-ben ez a kételyt ébresztően bizalmaskodó hangvételű interjú adta hírül a Magyar Újság olvasói­nak, hogy a kétségkívül pocakot eresztett Pietro Mascagni új operán dolgozik. A következő évben azután Rómában meg is tartották az Iris nagy sikerű premierjét, azonban a Parasztbecsület villámimportjával ellentétben ez a Mascagni-opus nem jutott el Magyarországra. A japán témaválasztásával a Pillangókisasszonyt megelőző háromfelvonásos dalmű most szombaton is mindössze egy vendégjáték, a plzeň-i Josef Kajetán Tyl Színház társulatának előadása gyanánt érkezik majd hazánkba, közelebbről a miskolci operafesztiválra (Miskolci Nemzeti Színház, június 22., hét óra). A nagymellényű szerzőtől mindazonáltal a sokkalta népszerűbb Parasztbecsület is ott szerepel az idei Bartók Plusz Operafesztivál programján: pénteken este, szabadtéren, az előbb fülbe, azután pedig rögvest fűbe harapó Turridu szerepében a hozzánk előszeretettel visszajáró mexikói tenorral, Héctor López Mendozával és Balga Gabriella Santuzzájával (Kálvária-domb, június 22., negyed tíz).

Amint az a fentiekből a sorok közt gyakorlottan olvasók számára már kiderülhetett: Budapesten mostanra végérvényesen elfogyni látszik a hangverseny­évad. A hétvégén azért még itt lesz nekünk A nibelung gyűrűje ez évi második ciklusának lezárása, és egy koncertet a jövő hétre is lelhetünk magunknak: a MÁV Szimfonikus Zenekar walesi műsorát (Nemzeti Hangversenyterem, június 28., fél nyolc). A néhány esztendeje A walesi bárdokat megzenésítő Sir Karl Jenkins 75. születésnapját ünnepli ugyanis az együttes számos kórus társaságában, Penclawdd dicső szülöttének jelenlétében és karmesteri közreműködésével.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.