Koncert

Keresztet vetettek

Slayer

  • - minek -
  • 2019. július 20.

Zene

Utolsó budapesti koncertjét adta az a metálzenekar, amelyet névről szinte mindenki ismer, mivel a pólók frontoldaláról felvillanó kardos, sasos-pentagramos logójukat azok is megjegyezték, akik egy taktust sem hallottak tőlük.

Az 1981-ben Kaliforniában, részben latin-amerikai bevándorlók által alapított Slayer évtizedeken keresztül határozta meg azt a kompromisszummentes hangzásvilágot, amit a heavy metal radikálisabb formáiból ismerünk. A méltó utódok vallomásai szerint a jórészt a thrash metal alapító atyái közé, sőt, a nyolcvanas években néha a

speed metal pionírok közé is sorolt zenekar munkássága nélkül nem lett volna sem
death, sem black metal, és nélkülözni kellene más egyéb még extrémebb és szinkretikusabb fémzenei műfajokat is.

Két korai klasszikus lemezük (Show No Mercy, Hell Awaits) után az 1986-ban, Rick Rubin produceri segédletével egy alapvetően hiphop- (!) kiadónál megjelent, percenként átlagosan 220-szal repesztő Reign in Blood minden taktusában inspirálónak és egyben felforgatónak bizonyult – a Mengeléről szóló Angel of Death sikoltásszerű felütésétől a Raining
Blood
ezer közül is felismerhető riffjeiig. Nemcsak a precizitással párosult, vészjóslóan zord hangzás, a lehangolt gitárok fűrészfoghangja és a Dave Lombardo által tökélyre vitt két lábdobos technika volt – ami mennydörgésszerűvé tette az eleve komplex, technikás és szélvészgyors dobjátékot – egyedi a megszólalásukban, de a dalok tónusa, szövege és Tom Araya basszusgitáros-énekes bivalyerős énekhangja is. Merthogy ő inkább énekelt, mintsem hörgött vagy károgott volna.

A két alapító-gitáros, Kerry King és Jeff Hanneman és az Araya által összerakott dalszövegek témáit részben a világ mocskának legaljáról, részben meg kifejezetten az amerikai álom sötét oldaláról válogatták. Mondanivalójukat sorozatgyilkosok (ez főleg Araya fixációja), náci szörnyetegek (ez az Angel of Death-t is jegyző Hanneman sajátos érdeklődési köre), morbid halálnemek, sátánista kultuszok, a vallások (vagy éppen a vallásüldözés) sötét oldala, a pusztító fanatizmus vagy éppen a szakrális ikonográfia kiforgatása töltik ki, ráadásul a dalokban gyakorta egyszerre két nézőpont jelenik meg: az aktuális sötét figuráé, antihősé és a látszólag semleges narrátoré. Nos, ennyi kétértelműség is elég lett volna a pályafutásukat sokáig kísérő sajtópolémiákhoz és az alkalmi (de soha el nem veszített) perekhez, hogy aztán persze őket is utolérje a rockhősöknek kijáró kanonizáció, és most már kétszeres Grammy-díjasnak mondhatják magukat. A közelmúltban elvesztették Hannemant; a gitárhős karját előbb egy morbid baleset (pókharapás, majd az abból kifejlődő húsevőbaktériumfertőzés) tette alkalmatlanná a hangszeres játékra, de 2013-ban bekövetkezett halálát májzsugorodás okozta.

Úgy tűnik, a Slayer utolsó, tizenharmadik albumát talán már soha nem készíti el, helyette tavaly május óta járják búcsúturnéjukkal a világot, s abba szerencsénkre most belefért egy budapesti fellépés is, ami a maga tömörségében visszaadott mindent, amiért a zenekar pályafutására emlékezni érdemes. Húsz számot daráltak le irgalmatlan gyorsasággal, szűk másfél óra leforgása alatt, de így sem maradhatott senkiben hiányérzet. A végén persze sokan ráadást követeltek, de úgy tűnt, hogy ezen a turnén ennyi a megtervezett és gondosan megszerkesztett program. Kétségtelenül van némi alapja annak, hogy a Slayer a színpadon egyfajta gépezetként működik, de mindez nem jelenti azt, hogy monoton lenne az egész, vagy hogy hiányolnunk kéne a váltásokat, amit az is elősegített, hogy a hasonló hangulatú számokat összefüggő blokkban játszották. Ezzel együtt a zenei produkció több mint hibátlanra sikeredett: Kerry King tökéletes gitáros, a Hanneman helyére lépett Gary Holt (a nem kevésbé neves thrashlegenda, az Exodus alapítója) méltó utódként küldte a villámkezű, avatatlanok számára inkább fűrészelésre hasonlító gitárszólókat, Araya a színpad közepére cövekelve, terpeszben énekelt. A Dave Lombardo 2013-as, harmadik kilépése óta doboló Paul Bostaph brutális témái önmagukban is bitang erősek voltak, mintha verőivel egyenesen a dobhártyánkon ütötte volna a taktust.

Illő megemlékezni a színpadképről is, a változatos figurális ábrázolású, a Slayer-univerzum toposzait (vér, halál, koponyák, démonok stb.) megelevenítő molinókról és az infravörös sugárzása alapján is gigantikus grillre emlékeztető, zenészizzasztó tűzshow-ról, melynek végső poénja a lánggal rajzolt pentagram és fordított kereszt volt. Utólag elmondhatjuk, hogy egyáltalán nem egy feloszlás előtti zenekart láttunk/hallottunk, így hát abban sem vagyunk biztosak, hogy nem kezdik újra, miután kipihenték a zenés búcsújárás fáradalmait.

Papp László Budapest Sportaréna, június 11.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.