Csikorog, csörömpöl, recseg - Iceage: You're Nothing

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. március 20.

Zene

A tizenéves koppenhágai punkok által alapított Iceage majdnem pontosan két éve jelentette meg bemutatkozó lemezét, igaz, akkor még csak egy kis dán kiadónál - a mértéktelen hájpra és az azt követő nemzetközi robbanásra úgy nyár közepéig várni kellett. A lemez, amellett, hogy produkciós szempontból akár az akkoriban még bőven pörgő új lo-fi-hullámhoz is köthető volt, meggyőzően idézte a hagyományosan a Joy Division örökségéből levezetett komor posztpunkot, Steve Albini különböző zenekarait, a tengerentúli punkrocknak azt az izgalmas korszakát, amikor még nem hívták feltétlenül hardcore-nak, és még sok minden mást is.

Aztán ott volt a popérzékenység, valamint az a fajta, leginkább kamaszokra jellemző nemtörődöm, tét nélküli nihilizmus, amiről mindig nehéz eldönteni, hogy valami hülye póz, vicc, vagy esetleg teljesen komoly, ám az kétségtelen, hogy valódi közösség- és identitásformáló ereje van. A lelkesedés pedig azóta sem csappant: a zenekar időközben ún. nácigyanúba is keveredett (ez azért tényleg a legnagyobbakkal szokott megesni, gondoljunk David Bowie-ra, Brian Ferryre vagy a honfitárs Lars von Trierre), a frontember Elias Bender Ronnenfelt pedig, aki nagyjából úgy néz ki, mintha egy menő fiatalokat megcélzó ruhamárka reklámarca lenne, mára gyakorlatilag afféle "alternatív tiniidollá" nőtte ki magát az interneten.


A friss lemez, bár sok újdonságot nem árul el a zenekarról, nem csalódás: a hivatkozási pontok nagyjából ugyanazok maradtak, a tempó veszett, a gitár fémesen csikorog, a dob csörömpöl, a basszusgitár betorzítva recseg, Ronnenfelt többnyire rokonszenvesen bunkó hangon kiabál, igaz, az előző lemezhez képest valamelyest több pátosszal a hangjában, és még egy-két igazi sláger is akad: az In Haze például kifejezetten fülbemászó. Ha American Apparel-pólóban tervezzük kirobbantani a totális anarchiát, az Iceage lemeze idén is remek választás - bár koncerten megnézni talán még jobb lenne.

Matador/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.