Csikorog, csörömpöl, recseg - Iceage: You're Nothing

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. március 20.

Zene

A tizenéves koppenhágai punkok által alapított Iceage majdnem pontosan két éve jelentette meg bemutatkozó lemezét, igaz, akkor még csak egy kis dán kiadónál - a mértéktelen hájpra és az azt követő nemzetközi robbanásra úgy nyár közepéig várni kellett. A lemez, amellett, hogy produkciós szempontból akár az akkoriban még bőven pörgő új lo-fi-hullámhoz is köthető volt, meggyőzően idézte a hagyományosan a Joy Division örökségéből levezetett komor posztpunkot, Steve Albini különböző zenekarait, a tengerentúli punkrocknak azt az izgalmas korszakát, amikor még nem hívták feltétlenül hardcore-nak, és még sok minden mást is.

Aztán ott volt a popérzékenység, valamint az a fajta, leginkább kamaszokra jellemző nemtörődöm, tét nélküli nihilizmus, amiről mindig nehéz eldönteni, hogy valami hülye póz, vicc, vagy esetleg teljesen komoly, ám az kétségtelen, hogy valódi közösség- és identitásformáló ereje van. A lelkesedés pedig azóta sem csappant: a zenekar időközben ún. nácigyanúba is keveredett (ez azért tényleg a legnagyobbakkal szokott megesni, gondoljunk David Bowie-ra, Brian Ferryre vagy a honfitárs Lars von Trierre), a frontember Elias Bender Ronnenfelt pedig, aki nagyjából úgy néz ki, mintha egy menő fiatalokat megcélzó ruhamárka reklámarca lenne, mára gyakorlatilag afféle "alternatív tiniidollá" nőtte ki magát az interneten.


A friss lemez, bár sok újdonságot nem árul el a zenekarról, nem csalódás: a hivatkozási pontok nagyjából ugyanazok maradtak, a tempó veszett, a gitár fémesen csikorog, a dob csörömpöl, a basszusgitár betorzítva recseg, Ronnenfelt többnyire rokonszenvesen bunkó hangon kiabál, igaz, az előző lemezhez képest valamelyest több pátosszal a hangjában, és még egy-két igazi sláger is akad: az In Haze például kifejezetten fülbemászó. Ha American Apparel-pólóban tervezzük kirobbantani a totális anarchiát, az Iceage lemeze idén is remek választás - bár koncerten megnézni talán még jobb lenne.

Matador/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."