Csikorog, csörömpöl, recseg - Iceage: You're Nothing

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. március 20.

Zene

A tizenéves koppenhágai punkok által alapított Iceage majdnem pontosan két éve jelentette meg bemutatkozó lemezét, igaz, akkor még csak egy kis dán kiadónál - a mértéktelen hájpra és az azt követő nemzetközi robbanásra úgy nyár közepéig várni kellett. A lemez, amellett, hogy produkciós szempontból akár az akkoriban még bőven pörgő új lo-fi-hullámhoz is köthető volt, meggyőzően idézte a hagyományosan a Joy Division örökségéből levezetett komor posztpunkot, Steve Albini különböző zenekarait, a tengerentúli punkrocknak azt az izgalmas korszakát, amikor még nem hívták feltétlenül hardcore-nak, és még sok minden mást is.

Aztán ott volt a popérzékenység, valamint az a fajta, leginkább kamaszokra jellemző nemtörődöm, tét nélküli nihilizmus, amiről mindig nehéz eldönteni, hogy valami hülye póz, vicc, vagy esetleg teljesen komoly, ám az kétségtelen, hogy valódi közösség- és identitásformáló ereje van. A lelkesedés pedig azóta sem csappant: a zenekar időközben ún. nácigyanúba is keveredett (ez azért tényleg a legnagyobbakkal szokott megesni, gondoljunk David Bowie-ra, Brian Ferryre vagy a honfitárs Lars von Trierre), a frontember Elias Bender Ronnenfelt pedig, aki nagyjából úgy néz ki, mintha egy menő fiatalokat megcélzó ruhamárka reklámarca lenne, mára gyakorlatilag afféle "alternatív tiniidollá" nőtte ki magát az interneten.


A friss lemez, bár sok újdonságot nem árul el a zenekarról, nem csalódás: a hivatkozási pontok nagyjából ugyanazok maradtak, a tempó veszett, a gitár fémesen csikorog, a dob csörömpöl, a basszusgitár betorzítva recseg, Ronnenfelt többnyire rokonszenvesen bunkó hangon kiabál, igaz, az előző lemezhez képest valamelyest több pátosszal a hangjában, és még egy-két igazi sláger is akad: az In Haze például kifejezetten fülbemászó. Ha American Apparel-pólóban tervezzük kirobbantani a totális anarchiát, az Iceage lemeze idén is remek választás - bár koncerten megnézni talán még jobb lenne.

Matador/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.