mi a kotta?

Idejében ágyba bújni

  • mi a kotta
  • 2016. július 30.

Zene

„Wagner semmiről sem gondolkodott olyan mélyen, mint a megváltás kérdéséről: áldozata a megváltás áldozata. Bárki is keres nála megváltást, hol egy emberke, hol egy asszonyka, ez az ő problémája. – És milyen gazdagon variálja vezérmotívumát! Mily ritka, mily mély értelmű kitérők! Ugyan ki tanította nekünk, ha nem Wagner, hogy az ártatlanság előszeretettel vált meg érdekes bűnösöket? (A Tannhäuser esete.) Vagy hogy az örök zsidó is megváltást talál, vagyis röghöz kötött lesz, ha megházasodik? (A bolygó hollandi esete.) Vagy hogy romlott vénasszonyok élvezik, ha szűzies ifjak váltják meg őket? (Kundry esete.) Vagy hogy a szép lányok leginkább annak örülnek, ha olyan lovag váltja meg őket, aki wagnerista? (A Mesterdalnokok esete.) Vagy hogy a férjes asszonyok azt szeretik, ha egy lovag váltja meg őket? (Isolda esete.) Vagy hogy a „régi Istent”, miután morális szempontból minden tekintetben kompromittálta magát, végül egy szabad szellem és immoralista váltja meg? (A Niebelung esete.) Csodálják-e Önök e végső mély­értelműséget? Vajon megértik-e? Részemről… óvakodom attól, hogy megértsem… Inkább bizonyítani akarom, semmint vitatni, hogy a szóban forgó művekből egyéb tanulságok is levonhatók. Hogy a wagneri balett kétségbe ejtheti és erényessé is teheti az embert! (Újfent a Tannhäuser esete.) Hogy a lehető legrosszabb következményekkel számolhatunk, ha nem bújunk idejében ágyba (megint csak a Lohengrin esete). Hogy sohasem tudhatjuk pontosan, voltaképpen kivel is kötünk házasságot (harmadízben a Lohengrin esete).”

Öt esztendővel Wagner halála után s alig pár hónappal saját torinói összeomlása előtt ekképp számolt le régi bálványával Friedrich Nietzsche (képünkön a zongoránál), mellékesen arról is tanúbizonyságot téve, hogy hajdan megszállott wagneriánusként sem volt alkalma érdemben megismerkednie például A bolygó hollandi cselekményével. Ő már nem pótolhatja ezt a mulasztását, ám a Szegedi Szabadtéri Játékok közönsége igen, hiszen idén a Hollandi két előadásával indul a Dóm téri szezon (július 1. és 2., kilenc óra). Senkit se tévesszen meg a hírverés, az előadás főszereplője nem a világsztárként hírlelt Paul Potts lesz, hanem Kálmándy Mihály és Rálik Szilvia. A beharangozókban galaktikus előadást ígé­rő produkció rendezője Szabó Máté, karmestere pedig Kesselyák Gergely lesz.

Budapesten eközben lepereg az Armel Opera Festival második fele; a programok legérdekesebbikének a Zeneakadémia produkciójaként megvalósuló magyarországi Henze-ősbemutató, az Elégia ifjú szerelmesekért ígérkezik, méghozzá Vajda Gergely zenei vezetése alatt (Thália Színház, július 2., hét óra).

S végezetül vár reánk még egy nyáresti hangverseny a Concerto Budapesttel (Pesti Vármegyeháza díszudvara, július 7., nyolc óra). A Mozart–Beethoven-minisorozat aktuális műsorát s egyúttal záró estéjét Vásáry Tamás vezényli majd, s Dienes Gábor szólójával egy oboaversenyt is hallani fogunk, mely versenyművet egy bő századon át csupán fuvolaátiratban ismert a világ, amíg 1920-ban elő nem került az eredeti 1777-es oboakoncert.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.