mi a kotta?

Idejében ágyba bújni

  • mi a kotta
  • 2016. július 30.

Zene

„Wagner semmiről sem gondolkodott olyan mélyen, mint a megváltás kérdéséről: áldozata a megváltás áldozata. Bárki is keres nála megváltást, hol egy emberke, hol egy asszonyka, ez az ő problémája. – És milyen gazdagon variálja vezérmotívumát! Mily ritka, mily mély értelmű kitérők! Ugyan ki tanította nekünk, ha nem Wagner, hogy az ártatlanság előszeretettel vált meg érdekes bűnösöket? (A Tannhäuser esete.) Vagy hogy az örök zsidó is megváltást talál, vagyis röghöz kötött lesz, ha megházasodik? (A bolygó hollandi esete.) Vagy hogy romlott vénasszonyok élvezik, ha szűzies ifjak váltják meg őket? (Kundry esete.) Vagy hogy a szép lányok leginkább annak örülnek, ha olyan lovag váltja meg őket, aki wagnerista? (A Mesterdalnokok esete.) Vagy hogy a férjes asszonyok azt szeretik, ha egy lovag váltja meg őket? (Isolda esete.) Vagy hogy a „régi Istent”, miután morális szempontból minden tekintetben kompromittálta magát, végül egy szabad szellem és immoralista váltja meg? (A Niebelung esete.) Csodálják-e Önök e végső mély­értelműséget? Vajon megértik-e? Részemről… óvakodom attól, hogy megértsem… Inkább bizonyítani akarom, semmint vitatni, hogy a szóban forgó művekből egyéb tanulságok is levonhatók. Hogy a wagneri balett kétségbe ejtheti és erényessé is teheti az embert! (Újfent a Tannhäuser esete.) Hogy a lehető legrosszabb következményekkel számolhatunk, ha nem bújunk idejében ágyba (megint csak a Lohengrin esete). Hogy sohasem tudhatjuk pontosan, voltaképpen kivel is kötünk házasságot (harmadízben a Lohengrin esete).”

Öt esztendővel Wagner halála után s alig pár hónappal saját torinói összeomlása előtt ekképp számolt le régi bálványával Friedrich Nietzsche (képünkön a zongoránál), mellékesen arról is tanúbizonyságot téve, hogy hajdan megszállott wagneriánusként sem volt alkalma érdemben megismerkednie például A bolygó hollandi cselekményével. Ő már nem pótolhatja ezt a mulasztását, ám a Szegedi Szabadtéri Játékok közönsége igen, hiszen idén a Hollandi két előadásával indul a Dóm téri szezon (július 1. és 2., kilenc óra). Senkit se tévesszen meg a hírverés, az előadás főszereplője nem a világsztárként hírlelt Paul Potts lesz, hanem Kálmándy Mihály és Rálik Szilvia. A beharangozókban galaktikus előadást ígé­rő produkció rendezője Szabó Máté, karmestere pedig Kesselyák Gergely lesz.

Budapesten eközben lepereg az Armel Opera Festival második fele; a programok legérdekesebbikének a Zeneakadémia produkciójaként megvalósuló magyarországi Henze-ősbemutató, az Elégia ifjú szerelmesekért ígérkezik, méghozzá Vajda Gergely zenei vezetése alatt (Thália Színház, július 2., hét óra).

S végezetül vár reánk még egy nyáresti hangverseny a Concerto Budapesttel (Pesti Vármegyeháza díszudvara, július 7., nyolc óra). A Mozart–Beethoven-minisorozat aktuális műsorát s egyúttal záró estéjét Vásáry Tamás vezényli majd, s Dienes Gábor szólójával egy oboaversenyt is hallani fogunk, mely versenyművet egy bő századon át csupán fuvolaátiratban ismert a világ, amíg 1920-ban elő nem került az eredeti 1777-es oboakoncert.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.