Lemez

Leonidas Kavakos: Virtuoso

  • - csk -
  • 2016. július 30.

Zene

Van a komolyzenei előadó-művészetben egy magatartásforma, amelynek képviselői az utóbbi évtizedben kezdenek megritkulni. A 19. századi gyökerű virtuozitásnak azon fajtájáról van szó, amely speciális – manapság jórészt rá­adás­­funkcióban felbukkanó – művekben jelenik meg, és nemcsak bravúros hangszertudás kell hozzá, de grandiozitás, heroikus tartás és némi vállalt pátosz is. Hangszeres zsonglőrök ma is akadnak szép számmal, de a romantikus ráadás-
szám-repertoárhoz tapadó zenei kifejezésmódot sokan avíttnak vélik, s ezért szégyellik ezeket a darabokat. Pedig ez is értékes része a hangszeres irodalomnak – és persze történeti kincs. A mai virtuózok között ez a repertoár jól áll Maxim Vengerovnak, sőt Baráti Kristóf is képes új tartalommal megtölteni a régi virtuóz gesztusokat. A görög Leonidas Kavakosról (1967) azonban nyilván kevesen gondolták, hogy egyszer ez az elmélyült, igényesen gondolkodó hegedűművész, Beethoven, Brahms, Bartók nagy előadója is összeállít egy lemezt rövid hatásdarabokból, Virtuoso címmel.

Persze Kavakos nem lenne Kavakos, ha mindezt nem a maga módján csinálná. Mindjárt a nyitó darabbal (Stravinsky: Orosz tánc a Petruskából) jelzi, hogy itt és most csak értékes zenék lesznek. És valóban: ezúttal Sarasate és Tárrega kisebbségbe kerül (de még ők is olyan tartalmas művekkel szerepelnek, mint a Baszk capriccio vagy az Andalúziai románc), felbukkan De Falla, Richard Strauss, sőt itt találjuk Dohnányit (a híres „cigányos” Andante a Ruralia hungaricából), Brittent, Elgart – utóbbi kettő szokatlan név a „ráadásdarab” kategóriában. Kavakos tehát még ebben a műfajban is igényes, eredeti és újat mond. És kivel játszik? Nem ám holmi „zongorakísérő” a partnere, hanem a kifinomultan muzsikáló Enrico Pace, akivel korábban Bee­thoven összes szonátáját rögzítette. Virtuozitás tartalomközpontúan és kényes ízléssel – ilyen is van.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.