Lemez

Leonidas Kavakos: Virtuoso

  • - csk -
  • 2016. július 30.

Zene

Van a komolyzenei előadó-művészetben egy magatartásforma, amelynek képviselői az utóbbi évtizedben kezdenek megritkulni. A 19. századi gyökerű virtuozitásnak azon fajtájáról van szó, amely speciális – manapság jórészt rá­adás­­funkcióban felbukkanó – művekben jelenik meg, és nemcsak bravúros hangszertudás kell hozzá, de grandiozitás, heroikus tartás és némi vállalt pátosz is. Hangszeres zsonglőrök ma is akadnak szép számmal, de a romantikus ráadás-
szám-repertoárhoz tapadó zenei kifejezésmódot sokan avíttnak vélik, s ezért szégyellik ezeket a darabokat. Pedig ez is értékes része a hangszeres irodalomnak – és persze történeti kincs. A mai virtuózok között ez a repertoár jól áll Maxim Vengerovnak, sőt Baráti Kristóf is képes új tartalommal megtölteni a régi virtuóz gesztusokat. A görög Leonidas Kavakosról (1967) azonban nyilván kevesen gondolták, hogy egyszer ez az elmélyült, igényesen gondolkodó hegedűművész, Beethoven, Brahms, Bartók nagy előadója is összeállít egy lemezt rövid hatásdarabokból, Virtuoso címmel.

Persze Kavakos nem lenne Kavakos, ha mindezt nem a maga módján csinálná. Mindjárt a nyitó darabbal (Stravinsky: Orosz tánc a Petruskából) jelzi, hogy itt és most csak értékes zenék lesznek. És valóban: ezúttal Sarasate és Tárrega kisebbségbe kerül (de még ők is olyan tartalmas művekkel szerepelnek, mint a Baszk capriccio vagy az Andalúziai románc), felbukkan De Falla, Richard Strauss, sőt itt találjuk Dohnányit (a híres „cigányos” Andante a Ruralia hungaricából), Brittent, Elgart – utóbbi kettő szokatlan név a „ráadásdarab” kategóriában. Kavakos tehát még ebben a műfajban is igényes, eredeti és újat mond. És kivel játszik? Nem ám holmi „zongorakísérő” a partnere, hanem a kifinomultan muzsikáló Enrico Pace, akivel korábban Bee­thoven összes szonátáját rögzítette. Virtuozitás tartalomközpontúan és kényes ízléssel – ilyen is van.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.