Lemez

Leonidas Kavakos: Virtuoso

  • - csk -
  • 2016. július 30.

Zene

Van a komolyzenei előadó-művészetben egy magatartásforma, amelynek képviselői az utóbbi évtizedben kezdenek megritkulni. A 19. századi gyökerű virtuozitásnak azon fajtájáról van szó, amely speciális – manapság jórészt rá­adás­­funkcióban felbukkanó – művekben jelenik meg, és nemcsak bravúros hangszertudás kell hozzá, de grandiozitás, heroikus tartás és némi vállalt pátosz is. Hangszeres zsonglőrök ma is akadnak szép számmal, de a romantikus ráadás-
szám-repertoárhoz tapadó zenei kifejezésmódot sokan avíttnak vélik, s ezért szégyellik ezeket a darabokat. Pedig ez is értékes része a hangszeres irodalomnak – és persze történeti kincs. A mai virtuózok között ez a repertoár jól áll Maxim Vengerovnak, sőt Baráti Kristóf is képes új tartalommal megtölteni a régi virtuóz gesztusokat. A görög Leonidas Kavakosról (1967) azonban nyilván kevesen gondolták, hogy egyszer ez az elmélyült, igényesen gondolkodó hegedűművész, Beethoven, Brahms, Bartók nagy előadója is összeállít egy lemezt rövid hatásdarabokból, Virtuoso címmel.

Persze Kavakos nem lenne Kavakos, ha mindezt nem a maga módján csinálná. Mindjárt a nyitó darabbal (Stravinsky: Orosz tánc a Petruskából) jelzi, hogy itt és most csak értékes zenék lesznek. És valóban: ezúttal Sarasate és Tárrega kisebbségbe kerül (de még ők is olyan tartalmas művekkel szerepelnek, mint a Baszk capriccio vagy az Andalúziai románc), felbukkan De Falla, Richard Strauss, sőt itt találjuk Dohnányit (a híres „cigányos” Andante a Ruralia hungaricából), Brittent, Elgart – utóbbi kettő szokatlan név a „ráadásdarab” kategóriában. Kavakos tehát még ebben a műfajban is igényes, eredeti és újat mond. És kivel játszik? Nem ám holmi „zongorakísérő” a partnere, hanem a kifinomultan muzsikáló Enrico Pace, akivel korábban Bee­thoven összes szonátáját rögzítette. Virtuozitás tartalomközpontúan és kényes ízléssel – ilyen is van.

Deutsche Grammophon, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.