Lemez

Lone: Levitate

  • - minek -
  • 2016. július 30.

Zene

A Lone néven alkotó nottinghami Matt Cutler zenéi mindig is megbízhatóan hoztak egyfajta kellemesen másnapos, hátradőlős hangulatot, de közben időszakosan rengeteget merítettek annak a rave-korszaknak a zenéiből, melyet Cutler még kisgyerekként élt át. Az egymást a változatosság jegyében követő Lone-albumok sorában a Levitate is logikus állomás: visszatérés a hardcore/rave gyökerekhez euforikus, önfeledt és elvetemült formában, ráadásul Cutler a letisztultság jegyében képes volt bezsúfolni minden mondanivalóját mindössze 33 percbe. A nyitószám Alpha Wheel gördülő dob-basszus rohamaival egy pillanat alatt lecsap a hallgatóra, akit az előtérben feldarabolva lüktető és háttérben cincogva bujkáló minimalista melódia addigra már önfeledt fejrázásba taszított. A folytatásban a Backtail Was Heavyvel egy ennél harapósabb hardcore-breakbeat darabbal is tud szolgálni. A Levitate legfontosabb kompozíciós trükkjeként a dinamikus tánczenei blokkokat gondosan megmunkált ambient szösszenetek tagolják: ezeket legalább akkora odafigyeléssel dolgozta ki és tálalja az alkotó, mint a neoklasszikus rave-himnuszokat. A Triple Helixben azután minden bejön, ami szeretnivaló egy vidám hardcore klasszikusban: a zongoraakkordok, a kacskaringós szintiszőnyeg, a gyerekhang és az ugrálós tört ütemek – csakhogy ehhez csavarként még odakerül a modernebb brit basszus zenék tipikus ritmikus nyikorgása is. Szinte hagyományos, habár vidáman retro house-szal (Vapour Trail), valamint további drum and bass és álomszerű darabokkal is szolgál nekünk e tánczenei koktél.

R & S, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."