Lemez

Lone: Levitate

  • - minek -
  • 2016. július 30.

Zene

A Lone néven alkotó nottinghami Matt Cutler zenéi mindig is megbízhatóan hoztak egyfajta kellemesen másnapos, hátradőlős hangulatot, de közben időszakosan rengeteget merítettek annak a rave-korszaknak a zenéiből, melyet Cutler még kisgyerekként élt át. Az egymást a változatosság jegyében követő Lone-albumok sorában a Levitate is logikus állomás: visszatérés a hardcore/rave gyökerekhez euforikus, önfeledt és elvetemült formában, ráadásul Cutler a letisztultság jegyében képes volt bezsúfolni minden mondanivalóját mindössze 33 percbe. A nyitószám Alpha Wheel gördülő dob-basszus rohamaival egy pillanat alatt lecsap a hallgatóra, akit az előtérben feldarabolva lüktető és háttérben cincogva bujkáló minimalista melódia addigra már önfeledt fejrázásba taszított. A folytatásban a Backtail Was Heavyvel egy ennél harapósabb hardcore-breakbeat darabbal is tud szolgálni. A Levitate legfontosabb kompozíciós trükkjeként a dinamikus tánczenei blokkokat gondosan megmunkált ambient szösszenetek tagolják: ezeket legalább akkora odafigyeléssel dolgozta ki és tálalja az alkotó, mint a neoklasszikus rave-himnuszokat. A Triple Helixben azután minden bejön, ami szeretnivaló egy vidám hardcore klasszikusban: a zongoraakkordok, a kacskaringós szintiszőnyeg, a gyerekhang és az ugrálós tört ütemek – csakhogy ehhez csavarként még odakerül a modernebb brit basszus zenék tipikus ritmikus nyikorgása is. Szinte hagyományos, habár vidáman retro house-szal (Vapour Trail), valamint további drum and bass és álomszerű darabokkal is szolgál nekünk e tánczenei koktél.

R & S, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”