lemez

Ildar Abdrazakov: Verdi

Zene

Az imponáló férfipéldányok egyik legutolsó felbukkanási helye ma kétségkívül az opera világa. Ehhez a kihalófélben lévő típushoz tartozik az orosz basszista, Ildar Abdrazakov is, aki a kiállásával és – ami ennél még fontosabb – a hangjával szintúgy mindegyre a rendíthetetlen, ámde a legkevésbé sem elnehezült férfiasság képviselőjének bizonyul. Ebből (is) következőleg a Verdi-szerepek és -szólamok fölöttébb jól állnak neki: kirobbanó indulattól a közösségi vezető küldetéses hangütésén át a vigasztalhatatlan magángyászig egyaránt formátumosan és emellett érzékeny frazírozással képes megszólalni. A legmeggyőzőbb formáját mindazonáltal a dühtől és haragtól meglódított cabaletták előadásakor hallatja, így hát Verdi-lemezének csúcspontjai is az Attila, a Nabucco meg az Ernani nyargaló tempójú, akár tesztoszteronfröccsnek is beillő részletei. A montreali zenekarát és kórusát vezénylő Yannick Nézet-Séguin itt is, egyebütt is elkötelezetten és lendületesen szolgálja Abdrazakov reprezentatív portréalbumának sikerét. Mely sikert, úgy lehet, talán csak egyetlenegy szeplő csúfíthatja el: többek makacs vélelme, hogy ez a hang azért mégsem igazi-igazi basszus, inkább csak afféle basszbariton. S ha ez így igazságtalanul sarkos ítélet is, egy-két híres slágerszám megszólaltatásakor (például Fülöp király áriájában vagy Zaccaria imájában) tényleg örömmel hallanánk átütőbbnek és gazdagabban kiteltnek Abdrazakov legmélyebb hangjait.

Deutsche Grammophon, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.