Interjú

„Nincs mese, jelen kell lenni”

Fekete-Kovács Kornél trombitaművész, zeneszerző

  • Soós Tamás
  • 2019. október 12.

Zene

Nem mindig felhőtlen szórakozás komplex zenét hallgatni, de jó befektetés – vallja a Modern Art Orchestra művészeti vezetője, aki Magyarország legjobb jazznagyzenekarával olyan sztárokat kísért, mint Ennio Morricone vagy Rhoda Scott. Fekete-Kovács Kornéllal értő zenehallgatásról, magyar jazztörténetről és a támogatás hiányáról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Különlegesnek számítasz a trombitaművészek között azzal, hogy nem szereted a trombita hangját?

Fekete-Kovács Kornél: Minden bizonnyal, de eleinte ez nem volt evidens. Hatévesen hegedülni kezdtem, de az nem fogott meg. Reményeim szerint szaxofonossá avanzsáltam volna, de a bajai fúvószenekar vezetője, Rekettye Sanyi bácsi azt mondta, hogy legyek tenorkürtös, mert jó vastag szám van. Tiltakoztam, úgyhogy ki­egyeztünk a trombitában. Csakhogy ez nehéz hangszer, amibe napi több óra gyakorlást muszáj beletenni. Zongorán a hangterjedelem addig tart, amíg a kezed elér, és ha ráejtesz egy radírt, akkor is megszólal. Trombitán ugyanezt elérni keserves munka: gimnasztika, súlyemelés. Ebből fakadóan mindig virtushangszer volt, ami arról szól, hogy ki képes nagyobb fizikai teljesítményre. Ez az én személyiségemtől távol áll, mert mindig a lírát, az epikus közlési módot részesítettem előnyben. Ha rajtam múlik, és a darab zeneisége megengedi, a trombita váltóhangszerén, szárnykürtön játszom, ami sokkal puhább hangzású, de semmivel sem kevésbé virtuóz. Szárnykürttel könnyebb elkerülni a harsányságot, a versengést. Szeretem azt a Bartók-idézetet, hogy „a verseny lo­vaknak való, nem művészeknek”.

MN: Igaz, hogy ebből a szempontból – versengés, megfelelési kényszer – Pat Metheny nyitotta fel a szemed?

FKK: Meghatározó volt az 1998-as budapesti Pat Metheny-koncert, amelyen azt az élményt kaptam meg, hogy bármit lehet. Nem szabad engedni, hogy a kreativitásnak határt szabjon a félelem, hogy mit fog reagálni a szakma vagy a közönség a zenémre.
A mi generációnk olyan társadalomban nőtt fel, amelyben a megfelelés, a korlátok nagyon fontos pillérek voltak. A gyermeki rácsodálkozást kigyomlálták belőlünk az iskolában, levagdosták az ágakat, amelyek nem illeszkedtek a rendszerbe. Amikor művésszé próbálsz válni, azon kell dolgoznod, hogy ezeket visszanöveszd. Én a mai napig ezen vagyok.

MN: Miért a jazz big bandben találtad meg azt a formát, amellyel vissza tudod növeszteni ezeket az ágakat?

FKK: A jazzkonziban nagyzenekari gyakorlat órán játszottam először big bandben, de az iskola után ezzel a formációval nemigen találkozhattam. 1993-ban a Magyar Rádió delegált egy nemzetközi zenekarba, amely abban az évben két kiváló zeneszerző, Henk Meutgeert és Jerry Van Rooyen egy-egy nagylélegzetű, kortárs jazzdarabját adta elő. Ez az „alkalmi” big band egy hét alatt megtanulta a darabokat, felvételt készített és koncertet adott, ami számomra nagy iskola és még nagyobb ráébredés volt. Ezért is volt különösen fájó, hogy Magyarországon akkoriban nem létezett korszerű jazznagyzenekar.

MN: Miért nem?

FKK: Megvannak nálunk is a gyökerei a big band jazznek, de a ’90-es évekre elhaltak. Az ’50-es években a Magyar Rádió big bandje az akkori kornak megfelelő, artisztikus vonalat képviselte nagyon magas színvonalon, de sajnos a zenekart idővel leépítették. Ebből hozták létre a Stúdió 11-et, amely a szakmába kerülésemkor már vállaltan a Magyar Rádió tánczenekara volt. Még a telefont is úgy vették fel a mellékükön, hogy „Tessék, tánczenekar!”. Ez jól megmagyarázza, hová tűnt nálunk a jazznagyzenekari hagyomány… Sikerrel szerintem csak Deák Tamás big bandje képviselte a művészi vonalat, de ők is időnként a szórakoztatóiparból táplálták művészi ambícióikat. A tevékenységemet leginkább megelőző példának a ’85–86-ban működő Budapest Big Band nevezhető, amelyben jazzmuzsikusok aktuális zenét megálmodva játszottak. Hozzáteszem, sokan közülük ezzel egy időben zenekari tagok voltak a Stúdió 11-ben, de ott valahogy nem lehetett ezt az irányt meghonosítani.

MN: A Modern Art Orchestrával (MAO) miért a jazz és a kortárs klasszikus zene ötvözésében találtátok meg a stílusotokat?

FKK: Lehet mainstream jazzt játszani a világ bármely pontján, de úgy, ahogy a Duke Ellington Orchestra vagy a Count Basie
játssza, nem. Jó példa erre a japán és a kínai zenészeké, akik addig gyakorolnak, amíg pár centire meg nem közelítik az amerikaiak színvonalát – de azt a pár centi különbséget sosem tudják legyűrni, mert ahhoz New Orleansban kell születni, és New Yorkban szívni magadba a kultúrát. Azt gondolom, hogy a jazz ma már nem stílus, hanem attitűd és előadási forma, ebből fakadóan megvan a lehetőség, hogy a saját kultúránkat integráljuk a zenébe. A kortárs zeneszerzőinkhez vagy épp Bartók Bélához kell nyúlnunk, ahogy a 15 magyar parasztdal lemezünkön tettük, így talán kíváncsi lesz ránk a világ. Count Basie zenéjében egy amerikai együttes mindig autentikusabb lesz, persze itt most nem kvalitásról, hanem a külső megítélésről beszélek.

MN: Sosem vonzott, hogy örökzöldeket játssz jó pénzért?

FKK: A Legendás albumok koncertsorozatunk arra hivatott, hogy időnként visszanyúljunk a jazz hagyományaihoz, és tanulmányozzuk a jazztörténet legnagyobbjait. Rengeteget tanulunk ezekből, és ezt nem csak mi, a közönség is roppantul élvezi: telt házzal futnak a koncertjeink.

MN: Akkor is beül a néző a MAO-ra, ha nem Miles Davist, hanem kortárs magyar darabokat játszotok?

FKK: Ez összetettebb kérdés. Az emberek sok esetben a szomszédjuk fülével hallgatnak zenét, és a környezetükhöz alakítják a viselkedésüket. Ezért is fontos olyan műsorpolitikát folytatni, amely segít az értő zenehallgatás elsajátításában. Nem szabad félnünk attól, hogy nem tudunk valamit. Ezek a félelmek viszik el a figyelmünket a valóban lényeges dolgokról. Ahhoz, hogy jó érzéssel tudjon valaki bonyolult zenét hallgatni, treníroznia kell magát. Ehhez segíthetjük hozzá a hallgatót egy koncepcionált, tematikus, sok esetben magyarázatokkal tűzdelt előadással. Komplex zenét csak odafigyelve érdemes hallgatni, ami bizony fárasztó. Nem minden esetben felhőtlen szórakozás.

MN: Nem túl nagy elvárás, hogy a nyolcórás munkanap után még az esti koncerten is dolgozzon a közönség?

FKK: Ha hasonló szellemi kapacitásokat mozgat az ember napközben is, akkor valóban nehéz dolog. A zenészek ezért járnak kevesebbet koncertre. De például az irodai munka annyira másfajta intellektuális tevékenység, mint a zenehallgatás, hogy nem zárja ki a megfelelő koncentrálást. Nincs mese: vagy intuitíven vagy intellektuálisan, de jelen kell lenni. Másként nincs értelme.

MN: Az elmúlt években olyan világsztárokkal játszottatok, mint Ennio Morricone, Rhoda Scott, a Harlem Gospel Choir vagy a Mezzoforte. Ez hogyan kezdődött?

FKK: Először arra kaptunk felkérést, hogy kísérjünk egy-egy sztárt, például a New York Voicest a budapesti koncertjén, és ezek olyan jól sikerültek, hogy 2013-ban leszerződtünk egy promoter céggel, és állandó hazai kísérőzenekarként játszottunk külföldi sztárokkal. A külföldi zenészeknek is emlékezetes volt az együttműködés, mert egészen más, a MAO-ra jellemző megszólalásban hangzottak el a darabjaik, mi pedig sok újfajta látásmóddal találkoztunk. De hogy ki világsztár, és ki nem, annak csak a közön­ség­építés szempontjából van jelentősége. Rhoda Scottra többen jönnek el, mint Cseke Gáborra, pedig ugyanaz a zenekar játszik, ugyanolyan minőségben, és Cseke Gábor sem zongorázik rosszabbul, mint ahogy Rhoda Scott orgonál. Igyekszünk kiépíteni magunk felé egy bizalmat, amelynek mentén a közönség nem azt nézi, hogy Tom Harrell-lel, Bob Min­tzerrel, David Liebmannel, Szabó Dániellel vagy épp Morriconéval játszunk, hanem a MAO-ra jön el. Mert tudja, hogy mindig ugyanazt a magas minőséget képviseljük.

MN: Pár éve viszont megszűnt az együttműködésetek a koncertszervező céggel…

FKK: …és a taorendszer eltörlése is érzékenyen érintett minket, mert sajnos normatív módon alig kapunk támogatást. Bár vannak segítőink, például a BMC 2013-ban befogadta az együttest, ennek ellenére világosan látszik, hogy a MAO-nak szüksége van valamilyen állandó forrásra az életben maradáshoz.

MN: Ha nem kapnátok, az ellehetetlenítené a zenekart?

FKK: Minden kétséget kizáróan. Ezzel együtt én nem olyan művész vagyok, aki ilyenkor megsértődik a világra. Sokáig nem kaptunk semmit, és amikor igen, akkor sem sokat. Mégis vagyunk, és tesszük a dolgunkat. A színvonal számomra sokkal fontosabb, mint a koncertek mennyisége.

MN: A saját szerzeményeid közül melyiket tartod a legszínvonalasabbnak?

FKK: A legjobb darabjaim csak úgy lettek, nem tudom honnan. Ezekben a zenét sikerült úgy átszűrni a tapasztalatrendszeremen, hogy az nem kognitív tevékenység eredménye. A 2000-es évek elején járt nálunk Butch Lacy amerikai zongorista-zeneszerző, akivel volt szerencsém két hétig reggeltől estig együtt lenni, mert én furikáztam Magyarországon. Ő alapozta meg bennem azt a művészetfilozófiát, mely szerint a zene, mint a tűz, víz vagy a levegő, természeti elemként vesz minket körbe, muzsikusnak lenni pedig jogosítványt jelent ahhoz, hogy észleljük a zenét, és átengedjük magunkon, mint egy csatornán. Lacy szerint csak azt szabad eljátszani, ami átfolyik rajtunk, amit agyalással raknánk hozzá, már hazugság. Én is hiszek az intuícióban, erről tesz tanúbizonyságot leg­újabb, Foundations című darabom, amelyben a jóga filozófiai és pszichológiai részét boncolgatom tíz tételben. Jelen pillanatban leginkább ezzel a darabbal fejezem ki magam zeneileg.

MN: Az oktatás miért szorult háttérbe az életedben? Hosszú évekig tanítottál a jazztanszéken és a Kőbányai Zenei Stúdióban is.

FKK: Úgy éreztem, hogy a gondolkodásmódomat nehezen lehet érvényesíteni intézményi keretek között, mert ott másfajta követelményrendszer működik. Másrészt, amit a zenéről gondolok, az egy fiatalnak abszolút lila köd. Megértem, mert 18 évesen engem is csak az érdekelt, hogy olyan gyorsan trombitáljak, mint Freddie Hubbard. Ez így van jól. A technikai tudást akkor kell az embernek magára szednie, és idővel nyitottá válik más gondolatokra. Számomra most, az ötvenhez közelítve jött el az idő, hogy megosszam a tudásomat másokkal, de ehhez nem biztos, hogy szükség van intézményre. Aki tőlem akar tanulni, az úgyis megtalál.

MN: A tehetséggondozás része a MAO új mesterkurzusa is?

FKK: Igen. Az új évad BMC-s koncertjei előtt egy-egy fiatal big band zeneszerzőt mutatunk be 15–20 perc erejéig, akik részt vehetnek a MAO műhelymunkájában is. Emellett készülünk egy jazztörténeti sorozattal is gyerekeknek, amelynek keretében elvisszük az iskolákba a jazzt, hogy a természetes közegükben szólítsuk meg az ifjúságot.

Figyelmébe ajánljuk