mi a kotta?

Titkos csók

  • mi a kotta
  • 2019. október 12.

Zene

„Holnap, akadémiai ülésünk keretében bemutatásra kerül az énekelt színpadi darab, mivel Giovanni Gual­berto [Magli] olyan ügyes volt, hogy e rövid idő alatt, mióta itt van, nemcsak hogy jól megtanulta kívülről az egész szerepét, hanem nagyon kellemesen és hatásosan is adja elő, ami miatt nagyon meg vagyok elégedve vele. És mivel a történetet ki is nyomtattuk, hogy minden nézőnek legyen egy példánya, amelyet olvashat, mialatt énekelnek, Nagyságodnak is küldök egy példányt belőle, mint ahogy postafordultával küldök más egyéb füzeteket, melyeket egy lovagi tornára adtunk ki, és amelyet talán karnevál napján fognak megvívni. Ha arrafelé is csinálnak valami hasonlót szórakoztatás céljából, kérem Nagyságodat, kegyeskedjék beszámolni róla nekem.” Így írt az öccsének Mantova trónörököse, Francesco Gonzaga (festményünkön) 1607. február 23-án, az opera műfajának legelső maradandó remekművét, Claudio Monteverdi éppen neki dedikált Orfeóját beharangozva. Ugyanő azután alig pár nappal később már újabb előadás kitűzéséről tudósította Pisában időző fivérét, Ferdinandót, újra megemlítve a Firenzéből érkezett pompás kasztráltat: „Olyan örömmel hallgatja mindenki a darabot, hogy a Herceg Úr nem elégedett meg azzal, hogy ő maga jelen volt és többször is hallotta a próbákon, hanem parancsot adott, hogy újra adják elő, és így ma megint bemutatják a város összes nemes hölgyének jelenlétében, és ez okból még mindig itt tartózkodik Giovanni Gual­berto, aki nagyon jól szerepelt, és mindenkit elkápráztatott énekével, de különösen a Hercegnét.”

A szerelméért az alvilágba leszálló ősdalnok története most a BFZ és a Müpa immár hagyományos szezonnyitó fesztiválja, az Európai hidak legfőbb attrakciója lesz. Az idén Itáliát a középpontba állító eseménysorozat két estéjén ugyanis Fischer Iván vezényletével, rendezésében – és befejezésével jut majd elénk az Orfeo, vagyis eredeti, teljes címén a La favola d’Orfeo: a címszerepben a tenor Valerio Contaldóval, Euridice, illetve a Zene allegorikus szerepében pedig Baráth Emőkével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 18. és 20., háromnegyed nyolc).

Az előttünk álló napok, pontosabban e napok estéi már egyebekben is dús élményt kínálnak, például Eötvös Péter és a Musikfabrik Köln fellépése révén (Fesztivál Színház, szeptember 17., fél nyolc). Hiszen ezen a koncerten nem kevesebb, mint három magyarországi bemutató ígérkezik, így például és kiválólag a vezénylő Eötvös által komponált melodráma, a japán nyelvű Secret Kiss, amely Alessandro Baricco 1996-os novellája, a Selyem nyomán készült. Hasonlóan izgalmas kortárs programmal készül a Ligeti Ensemble is, így Rácz Zoltánék a többi közt előadják majd a 103 esztendőt megélt Elliott Carter utolsó befejezett alkotását is: Two Controversies and a Conversation – ez a 2012-es mini-kettősverseny címe (BMC, szeptember 16., fél nyolc). Egy nappal korábban ugyanitt egy ismerősebb, már hallott, de megunhatatlan Liszt-koncert vár reánk: az Amit a hegyen hallani és a Via crucis megszólaltatása zongorán, Klukon Edit és Ránki Dezső (négy)kezesi szerepvállalásával (BMC, szeptember 15., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.