„Ilyen arcátlan hazugsággal még nem találkoztam”

  • Hamvay Péter
  • 2015. június 9.

Zene

„Nem kívánok az Ön által vezetett Zeneakadémia tanári karába tartozni” – írta ma reggel kézbesített felmondólevelében Keller András, a Concerto Budapest vezetője, világhírű hegedűművész, karmester, aki szerint kompromittáló hadjáratot indított ellene Vígh Andrea, az intézmény rektora. Akinek további célja, hogy az együttest is eltávolítsa a Zeneakadémiáról, sőt az eddig jól prosperáló zenei központot is veszélyezteti.

magyarnarancs.hu: Ma reggel nyújtotta be felmondását, mától nem tanára a Zeneakadémiának, ahol nemcsak a kamarazene és vonósnégyes tárgyakat oktatta, hanem a kamarazene-műhely vezetője is volt. Levelében azt állítja, hogy a jelenlegi rektor, Vígh Andrea „két év óta eszközökben nem válogatva próbál engem a Zeneakadémiáról elüldözni”. Mit jelent ez pontosan?

Keller András: A rektor asszony hivatalba lépésétől tartó folyamatról van szó, aminek az a lényege, hogy igyekszik kompromittálni, ellehetetleníteni. Novemberben tartottam egy kétnaposra tervezett, de a sok jelentkező miatt háromnaposra bővült kurzust az akadémián. A szervezők közül senki nem mutatkozott, még egy pohár vízzel sem tiszteltek meg. Néhány nappal ezután, a következő koncertemen megjelent a nézők egy kisebb csoportja, és mondták, hogy annyira szerették volna hallani a kurzusomat, de az ajtó zárva volt, nem tudtak bejutni. Ez legalább annyira elborzasztó, mint amennyire nevetséges. És sajnos jellemzi a mai Zeneakadémia hangulatát és állapotát is. Olyan iskolába, ahol a terembe bejutás is tortúra, nem találjuk meg a bensőségességet, érzékenységet, intimitást. A mi Zeneakadémiánknak nyitottnak kell lenni átvitt értelemben és konkrétan is!

De vannak jelentősebb dolgok is. Azzal támadnak, hogy nem tartom meg órarend szerint az óráimat. Négy évvel ezelőtt úgy vállaltam el a tanítást, hogy kértem Batta András akkori rektor úrtól, hogy külföldi elfoglaltságaim miatt magam szervezhessem az óráimat, azaz összevonva, adott esetben a Concerto Budapest székházában tarthassam meg őket. Logikus volt, hiszen a Concerto a próbatermét a Zeneakadémia rendelkezésére bocsátotta, itt zajlottak az iskolai zenekar órái is. Az egyetem vezetése szerint több diák távozott az osztályomból. Ez egy pufogtatás, természetes fluktuációról volt szó, ami volt és lesz. A saját tanítványaimon kívül folyamatosan rengeteg növendék keres meg, hogy foglalkozzam a főtárgy műsorával, vagy hallgassam meg készülő diplomamunkáját. Ez némileg ellentmond a vádaknak.

magyarnarancs.hu: Hány helyen tanított ön?

KA: Nem tudom megszámolni, de az elmúlt egy évben többször tanítottam a londoni Guildhallban, a montreali McGill Egyetemen, a Hannover Hochschulén, a Lübeck Hochschulén, a berlini Hanns Eisler Academyn, a Festival D’Aix en Provence-en, a Prussia Cove IMS mesteriskolában, a Yale University nyári akadémiáján.

magyarnarancs.hu: Ezeken a helyeken is gondot jelentett, hogy nem rendelkezik doktori fokozattal?

KA: Soha nem került szóba.

magyarnarancs.hu: Úgy tudom, a Zeneakadémián igen. A mai szenátusi ülésen döntöttek arról, hogy a kamarazene-műhelyt visszaminősítik tanszékké, aminek a vezetéséhez már kell tudományos fokozat.

KA: Az átszervezésnek egyetlen oka van, hogy megszabaduljon tőlem az egyetem. Elébe megyek. Számos egyetem meghívását kellett visszamondanom budapesti elfoglaltságaim miatt. Most ezek egy részét el tudom fogadni.

magyarnarancs.hu: Azért gondolom, nem ennyire egyszerű a dolog.

KA: Nem. Hiszen hiába taníthat az ember nemzetközi viszonylatban jelentősebb iskolákban, minden magyar zenész számára az origót a Zeneakadémia jelenti. Én itt Kovács Dénes, Kurtág György, Rados Ferenc, Mihály András, Simon Albert tanítványa voltam. Zseniális, korszakos jelentőségű mesterek. Nagy adománya a sorsnak, hogy tőlük tanulhattam. Az a szellem, amit tőlük kaptam, ma eltűnt a Zeneakadémiáról. Én azért remélem, nem végleg, csak egy kicsit le van fagyasztva.

magyarnarancs.hu: Pedig a Zeneakadémia számai jók, jelentősek a saját bevételek, nincsenek beiskolázási gondok…

KA: Ezért írtam azt a felmondólevelemben, hogy „ma a statisztika, a mutatók, a szabályok és szabályzatok, a bevétel, mind megelőzik a Zenét. Látványkonyha és intrika lett a fő »erősség«”. Ezért nem tudom sem szakmailag, sem morálisan vállalni a közösséget a jelenlegi rektorral.

magyarnarancs.hu: Mi a konkrét, szakmai problémája a jelenlegi Zeneakadémiával?

false

 

Fotó: MTI

KA: Batta András rektor úrtól 2012-ben azt a megbízatást kaptam, próbáljam meg a kamarazene-tanítás súlyát megnövelni az iskolában, hogy méltó lehessen a hagyományainkhoz. Ennek érdekében számtalan javaslatot tettem: például hogy legyen felvételi kamarazenéből, vagy legalább épüljön be kamarazene a főtárgyfelvételibe… Azzal söpörték le, hogy nekünk fontosak a japán növendékek, és ott nincs középszinten kamarazene-oktatás. Szerintem pedig, aki a Liszt akadémiára jelentkezik, az tanuljon meg legalább egy tétel Mozart-szonátát. Én többek közt azzal lettem ellenség, hogy a régóta meggyökeresedett szisztémákat próbáltam fellazítani. A Liszt akadémiának meg kellene találni az identitását, mert lemaradt a nemzetközi versenyben.

magyarnarancs.hu: Mi lenne ez?

KA: Értelmetlen a 120. szólistaképző egyetemnek lenni, hiszen a hallgatók 99 százalékából nem az lesz. Elsők közt is lehetnénk például a kamarazenére és a zenekari képzésre fókuszáló iskolák között. A tandíj az egyik legmagasabb Európában, de kevés a nemzetközileg jegyzett tanár. A szellemet kellene visszahozni, de ahhoz nem a kreditháló akrobatáinak, hanem megszállott zenészeknek kellene vinni a prímet.

magyarnarancs.hu: Levelében arról is ír, hogy önön keresztül valójában a rezidens zenekar, a Concerto Budapest (CB) eltávolítása a cél. Mivel tudja igazolni ezt a vádat?

KA: Épp a mai szenátusi ülésre készült egy olyan előterjesztés, amely szerint két másik zenekarral, a Nemzeti Filharmonikusokkal és a Magyar Rádió zenekarával kötnének szerződést azokra a feladatokra, melyeket ma a Concerto Budapest mint rezidens zenekar látott el. Engem eltávolíthatnak, de a zenekart nem. A CB kormányhatározattal lett a Zeneakadémia rezidens zenekara. Most ezt kívánja felülírni a rektor.

magyarnarancs.hu: Mit jelent a rezidens státusz?

KA: Azt, hogy két egyenrangú cég erős szövetséget köt közös szakmai célok és kölcsönös előnyök mentén. Batta András hosszú időn keresztül bejárt a próbáinkra, megismerte a nálunk folyó munkát, így született meg az az idea, hogy a CB világsztárokat hoz el a Zeneakadémiára, miközben a fiatal muzsikusok együtt játszanak a legnagyobbakkal, és a CB elviszi a világba megmutatni a magyar tehetséget. Mindemellett a zenekar részt vesz az oktatásban is, az egyetem legkiemelkedőbb projektjeiben közreműködik, és évente 5-6 alkalommal részt vesz a legfontosabb vizsgakoncerteken. Ebből a tervből mindössze egy elem hiányzott, illetve eddig nem jött létre megfelelő szinten: a finanszírozás.

magyarnarancs.hu: Rezidens zenekarként külön támogatás illette meg önöket, 2013-ban pedig állami fenntartásúvá vált a zenekar. Úgy tűnt, rendeződik az anyagi helyzetük. Mennyire lett volna szükségük?

KA: A nemzetközi színvonalhoz, a nemzetközi porondhoz, a stabil munkáltatáshoz versenyképes fizetésekkel legalább egymilliárd forintra. Ehelyett 500 millió plusztámogatást ítéltek meg számunkra, melyből végül csak 300 millió forint lett – a 2014-es büdzsénk mintegy 600 millió forint lett.

magyarnarancs.hu: Ez azért jelentős összeg, különösen ahhoz képest, hogy 2012-ben például mindössze 23 millió, 2013-ban is – amikor már állami fenntartásúvá lett a zenekar – csak 161 milliós közhasznú támogatást kaptak. Legalábbis ez derül ki az éves jelentéseikből.

KA: Ez valóban jelentős összeg, de a magyar top zenekarok közül messze a legalacsonyabb. A Concertót csak 2015-ben eddig körülbelül 40 ezer zenerajongó hallotta Kínában, Japánban, Franciaországban, az ARTE televízió közvetítésével pedig milliókhoz jutottunk el. Óriási sikereket értünk el olyan fesztiválokon, ahol a zenevilág legjobbjai vesznek részt. Ehhez képest kegyetlen tény, hogy a 2015-ös költségvetésünket fejlesztés helyett megfelezték. A 300 millió pedig kevés, elvegetálni lehet belőle, de fejlődni, hangszereket vásárolni, világsztárokat meghívni, versenyképes béreket adni nem. Idén a rezidensi feladatokra csupán 50 millió forint jutott, ráadásul ezt sem mi, hanem közvetlenül a Zeneakadémia kapta meg. De, így év közepén, ebből az összegből alig láttunk valamit. A rektor asszony saját forráskiegészítésének tekinti a nekünk címzett támogatást. Amikor az utalások elmaradását egy hivatalos levélben számon kértük, azt a választ kaptuk, hogy minden addigi fellépésünket kifizették. Ilyen arcátlan hazugsággal még nem találkoztam.

magyarnarancs.hu: Úgy tudom, amikor az önök feladatait más zenekarra akarja bízni a rektor, úgy érvelt, hogy túl drágán dolgoztak.

KA: Pénzügyi tekintetben röviden abban áll a probléma, hogy egy megfelelő szintű támogatással rendelkező zenekar, amely viszonylag kevés projektet csinál, spórolni tud, és ha elvállal egy pluszmunkát mondjuk presztízs okokból, akkor képes több millió forintot beáldozni, illetve elbukni az ügy érdekében. A mi jelenlegi támogatási szintünk ezt nem teszi lehetővé – de ha megkapjuk a megfelelő szintű támogatást, ingyen elvégeznénk a rezidensi feladatokat.

magyarnarancs.hu: Ha olcsóbban lehet a piacról zenekart szerződtetni, eléggé érthető, hogy a rektor ezt szeretné tenni.

KA: Arról van szó, hogy Vígh Andrea más zenekarokhoz kötődik, és a Concerto Budapestet élből elutasította kezdettől fogva. A nálunk folyó munkáról fogalma sincs, egyetlenegyszer sem látogatott el a próbánkra – egyébként az én munkámról sincs fogalma, de van véleménye. A rektor asszony számára a rezidensi feladatok csupán a vizsgakoncerteken való közreműködést jelentik. Természetesen nem lehet az e célra kapott külön támogatást leosztani a tizenvalahány iskolakoncerttel, hanem a korábban felsorolt, ha tetszik, szolgáltatásokat is jelenti. De mondok még valamit: míg a Nemzeti Filharmonikusok ingyen kapják az otthonukként szolgáló hangversenytermet meghatározott alkalomra, nekünk minden egyes estéért fizetnünk kell.

magyarnarancs.hu: Úgy tűnik, a rektor asszonyt nemcsak az önök koncertjei, hanem a Zeneakadémiához tartozó koncertközpont sem hozza lázba. Igaz az a régóta keringő pletyka, hogy azt is maga alá akarja gyűrni?

KA: Erről őt és a koncertközpont vezetőit kell megkérdeznie, nekem csak áttételes információim vannak arról, hogy a készülő szmsz lefokozná a bérszámfejtő osztály szintjére. (Úgy tudjuk, a mai szenátus mégsem tárgyalt a tervről – HP.)

magyarnarancs.hu: Nem volna előzmény nélküli, hiszen a felújítás előtt is így, befogadó helyként működött a Zeneakadémia.

KA: Igen, de a felújítás után egy új, megalapozott szakmai koncepció született. Ezt a kormány által jóvá hagyott elképzelést akarja felülírni a rektor. Vígh Andrea arra kapta a megbízatását, hogy irányítsa a magyar zenei felsőoktatás zászlóshajóját, ám arra nem kapott felhatalmazást, hogy a koncertéleten is uralkodjon. Persze bizonyára sokaknak hasznos volna, ha a Zeneakadémiának nem lenne egy saját művészeti arcéle, saját zenekara, hanem kizárólag növendék- és tanári koncertek lennének itt, és befogadó házként működne.

Figyelmébe ajánljuk