A király visszatér - Mennyire jó már a visszatérő Faith No More

  • V. Á.
  • 2015. június 7.

Zene

Itt az új lemez, a Sol Invictus. Töltsön egy kánikulai délutánt Mike Pattonnal!

A túlzás nélkül a kilencvenes évek egyik legnagyobb hatású zenekarának nevezhető Faith No More jó tízéves mosolyszünet után alakult újjá 2009-ben, hogy körbeturnézza a világot a nagy összeborulás keretében összerakott nosztalgiaműsorával, amellyel a Szigeten is jártak abban az évben (néhány évre rá pedig a Volt Fesztiválon játszottak nálunk).

false

 

Fotó: Dustin Rabin

Noha a Faith No More lassan hat éve újra létezik, és folyamatosan koncertezik is, Mike Patton énekes és kompániája furtonfurt elhajtotta azokat az újságírókat, akik egy lehetséges új lemez iránt érdeklődtek náluk. De mivel a feloszlás idején azt is belengették, hogy soha nem jönnek össze újra, a kicsit is rutino­sak­nak azonnal nyilvánvaló lehetett, hogy egy ilyen kaliberű kreatív agyakból álló zenekar egyszerűen nem fogja kibírni, hogy ne írjon friss dalokat. A Sol Invictusra mindenesetre jó sokat kellett várni: a legutolsó, hivatalos Faith No More-lemez, az Album Of The Year 1997-ben jelent meg, és azóta bizony eltelt tizennyolc év, ami már csak a Guns ’N’ Roses sajátos ténykedéséhez mérhető.

A hezitálás viszont teljesen érthető, hiszen a Patton-éra Faith No More-ja gyakorlatilag faltól falig hibátlan lemezeket készített a The Real Thingtől a már említett Albumig, méghozzá úgy, hogy egy-egy újabb Faith No More-mű hallatán általános reakció volt a tarkóig szaladó szemöldök, és jó pár alkalommal csak hosszú idő után esett le a hallgatóknak az aktuális anyag zsenialitása. Így volt ez anno a slágeres Real Thing után érkező barátságtalan, elborult Angel Dustnál, és így lesz most is, hiszen ahogy egy külföldi kritikában találóan megfogalmazták, a Sol Invictus a 2010-es évek Angel Dustja, legalábbis ami a nehezen emészthetőséget és a furcsaságot illeti.

Mike Patton zseniális énekdallamai és elmebeteg váltásai persze megmaradtak, ahogy a billentyűkkel bőven megszórt, kevésbé gitár-, inkább ritmuscentrikus dalok is. A kettes Superhero, ami már korábban is kijött ízelítőként, már-már zenei trollkodásnak beillő billentyűfutamra épül, amire Patton majdhogynem a ministrys Al Jourgensen módjára recseg rá. A Rise Of The Fall lelazultan slattyogó alapja olyan, mintha egy balkáni lakodalmasrock-zenekar próbálkozna Faith No More-feldolgozással (meglepően jól, teszem hozzá, de a végeredmény akkor is szórakoztatóan bizarr), a Black Fridayé az album legkirályabb, üvöltözésbe hajló refrénje, az első kislemezként kijött Motherfucker pedig egy álkomolykodó marhaság, amely azonnal megszeretteti magát a hallgatóval. Jó tucatnyi hallgatás után azonban még mindig azt érzem, hogy legalább háromszor ennyi kell ahhoz, hogy a lemez igazán kinyíljon az ember előtt – de azt már most leszögezhetjük, hogy ez a cél mindenképp megéri a fáradságot.

Ipecac, 2015


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.