Imigyen is szól - Kiss Endre: Friedrich Nietzsche e világi filozófiája - életreform és kriticizmus között (könyv)

  • Bugyinszki György
  • 2006. március 30.

Zene

Filozófiai monográfiát írni komoly vállalkozás. Három jelentősebb iskola létezik.
A keletkezéstörténeti rekonstrukció a legszárazabb megoldás - elsősorban életrajzi adatokra összpontosít, sokkal inkább filológiai, semmint filozófiai természetű munka. Aztán ott a tematikus olvasónapló műfaja. Itt a tárgyalt ikon életműve legtöbbször csupán ürügy a monográfus intellektuális kibontakozásához - és ez még a jobbik eset. A sikerületlenebb darabok gyakran megragadnak a leckefelmondás szintjén, a tárgyalt szerző közhelyes interpretációinak gyűjteményei csupán. Vannak továbbá fogadtatástörténeti, a jelen perspektívájából vizsgálódó, nemritkán ideológiailag erősen terhelt írásművek. (Persze a szöveghű tolmácsolás ambíciója mindhárom esetben merő idolum: az egyik a kontextualizáció, a másik a szelektálás és a szubjektív nézőpont, a harmadik pedig a versengő olvasatok bemutatása révén ad hangsúlyokat.) A feladat még nehezebb, ha a kiszemelt gondolkodó másodlagos irodalma könyvtárnyi, s ráadásul még afféle lopakodó reneszánsza is van.

Kiss Endre nagy fába

vágta tehát a fejszéjét, ahogy mondani szokás.

Hogy a műfaj adta csapdákat kikerülje, a három említett hozzáállást szellemesen egy könyvben egyesítette (ezért az első látásra rémisztő terjedelem). A történeti rész után szisztematikus fejezetek következnek, végül pedig a Nietzsche-recepciók sűrűjében próbál rendet vágni. A három fejezet természetesen szerves egységet alkot: az első a kor bölcseleti klímájának bemutatása révén megteremti a kontextust, a második ennek szellemében keres autentikus leírásokat, a harmadik pedig mindezek alapján tesz különbséget adekvát és védhetetlen értelmezések között. Példaértékű módszer, legalábbis papíron. Csakhogy jelen vállalkozásnak van egy sajátos buktatója; Nietzsche legeredetibb gondolatait metaforikusan maszatolt nyelvezetben és szikár, kifejtetlen, de erőteljes aforizmákban tálalta. Érvelés helyett láttat, szíven üt - legtöbbször nyersen, dühösen, felelősségteljes nemtörődömséggel. Így a higgadt rendszerezés ambíciója némiképp kilátástalan, kisebb-nagyobb "intellektuális csalások" elkerülhetetlenek. Kiss tehát már a tárgyalásmód megválasztásával is orientál; az ő Nietzschéje felette racionális, kinek koherens nézetei vannak a tudomány, a politika, az etika, az esztétika és a szerelem tárgykörében, s akit jelentős botorság volna a felforgató posztmodern jeles előfutáraként tárgyalni. (Szerzőnk egyébiránt azzal, hogy Nietzschét a rendszeres filozófiát művelők sorába illeszti, ironikus módon maga is egyfajta, a mainstreamet tagadó posztmodern pozícióba kerül - hogy észrevételünket a végletekig fokozzuk.)

Abban viszont már könnyű szívvel egyetérthetünk Kiss-sel, hogy még e sokirányú életmű sem képes verifikálni valamennyi virulens olvasatát. Ennek eklatáns példája a protofasiszta Nietzsche képe, melyet Kiss magabiztosan zúz ripityára könyve vége táján. Hazai viszonylatban kétségtelenül hiánypótló, ahogyan a honi bölcsészek generációinak (hamis) tudatát formáló Lukács-féle torzóval leszámol, bár nemzetközi porondon már valóságos bölcseleti formagyakorlatnak számít az ilyen "szellemi koncepciós perek" feltárása. Konklúziója viszont az ujjgyakorlat-íz ellenére is megáll: az Übermensch fogalma nem kezelhető a "hazug faji öntömjénezés" segédelméleteként. Ettől azonban még korántsem problémamentes a "liberális demokrata" Nietzsche Kiss által felskiccelt figurája. Léteznek ugyan ilyesfajta értelmezést alátámasztó szöveghelyek, csak éppen alig lehet rájuk találni az emberről, kivált a csoportba verődött emberről "mint műfajról" mély megvetéssel szóló sorok rengetegében. Lehet-e valaki klasszikus értelemben vett humanista, miközben alapélménye az embergyűlölet és mindenfajta nyájmorál lenézése? Kiss válasza túlontúl kerekre csiszolt, bár mentségére szolgáljon, hogy az efféle aporiákra Nietzschének sincs megnyugtató válasza. Ugyanez áll az életreform-javaslatokként értelmezett nietzschei tézisekre is. Hősünk metafizika-ellenességével és sajátos individualizmusával harmonizálnak ugyan, de vajon állítható-e általános érvényű az egyénközpontúságról, avagy lehet-e elmélete a gyakorlatiságnak? A felforgató hevület vajon nem esik-e később szükségképp más felforgatók áldozatául, miután kiengedte a szellemet a palackból? Alapulhat-e ellen-metafizika egy őselv tételezésén? A komplementer morálok teoretikusa vajon szemlélhető-e koherens módon újfajta erkölcscsőszként? E dilemmák mélységei hiányoznak leginkább e könyvből nekem.

Visszajutottunk tehát ugyanoda, ahonnét kezdtük; a perspektívaváltogatás markáns elkötelezettjének gondolatait monografikus teljességigénnyel képtelenség summázni úgy, hogy hűek maradjunk a mester "kalapácsos" habitusához. S még abban sem lehetünk biztosak, hogy a hanyag posztmodern Nietzsche-értelmezéssel szemben felkínált, történeti kontextusba helyezett, szisztematizáló Nietzsche-képet megkülönbözteti-e bármi attól a naiv, reflektálatlan nekiveselkedéstől, amelyet a filozófus egész életében harcosan ostorozott. A fenti egyenleteknek vélhetően sosem lesz kielégítő megoldásuk, Kiss Endre remek munkájának köszönhetően azonban legalább néhány alapvető változó meghatározásával előrébb vagyunk. Könyve kézenfekvő és merész egyszerre - e feszültség teszi mindvégig élvezetessé olvasását. Az életművel való küzdelem esetlegességei láttán azonban majdhogynem többet értünk meg Nietzsche gondolkodásmódjából (fellengzősebben: világunkból, önmagunkból), mint a védelmezett olvasatokból.

Tessék hát Nietzschét olvasni, majd Heideggert, aztán jöhet e kötet is - de végül újra Nietzschét kell. Hogy immáron másként ne értsük őt pontosan, miközben jórészt tudjuk, miről is akart beszélni.

Gondolat Kiadó, 2005, 436 oldal, 4290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.