Mi vár a Közel-Keletre a háború után?

Huszein imám mártíromsága

Külpol

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

A Hidzsra szerinti 1447-es év első (Muharram) hónapjának elején, az Ásúrá napjaiban járunk. A síita közösségekben ilyenkor tíz napon át minden este megtelnek a mecsetek és a huszejníják, a közösségi rendezvénytermek, ahol Mohamed próféta unokájának csaknem másfél évezredes mártírhalálára emlékeznek. A kerbelai dráma (680. október 12.), amelyben a próféta vér szerinti leszármazottainak sorába tartozó Huszeint és tucatnyi kísérőjét mészárolták le a kalifa csapatai, máig közösség­építő és -erősítő hagyomány, amelyet minden korban aktualizálnak. A most elhangzó ünnepi beszédekben fő téma az izraeli támadás, amelyet a nem legitim világi hatalmaknak az igaz hit elleni újabb fellépéseként értelmeznek, s minden mostani veszteséget az isteni igazságot képviselő Huszein imám mártíromságával legitimizálnak. Ebben az értelmezésben pedig a mostani háború – legyenek bármekkorák is az emberi és anyagi veszteségek – nem jelenthet vereséget.

Röviden úgy mondhatnánk, hogy a háború – végleges vagy ideiglenes – lezárása kapóra jött a megroggyant teheráni rezsimnek. Maga a háború napjaiban gondosan elrejtőző legfelső vezető, Ali Hámenei ajatollah hivatkozott Huszein imámra az azóta elmondott első beszédében, s valóban nagy győzelemről beszélt.

Játékosok és szurkolók

Az alapvetően kettős (perzsa kulturális és síita vallási) identitású iráni társadalomban nem elhanyagolható jelentőségű a mostani háború ilyen értelmezése. A nyílt izraeli támadás, különösen miután túllépett a nukleáris hadiipari és katonai vezetői célpontokon és gazdasági, az ország számára stratégiai jelentőségű olajipari létesítményeket, majd városi, mondhatni civil negyedeket is elért (köztük a minden rendszerben hírhedt, politikai foglyokra szakosodott teheráni Evin börtönt), összerántotta az iráni társadalmat. De a katonai csapás azokat a rétegeket is érzékenyen érintette (a városi közép- és felső osztályt), amelyek egyre nehezebben viselik a radikalizálódó rendszert. Iránban történelmi hagyomány szembeszegülni a kívülről érkező rezsimbuktatási törekvésekkel. Az iszlám forradalom előtti rendszer, Reza Pahlavi hatalmát prolongáló 1953-as CIA-beavatkozást – amikor a legitim és népszerű miniszterelnököt, Mohammed Moszaddeget buktatták meg – máig a legszélesebb körben ítéli el a társadalom. Ennek fényében teljesen valószerűtlennek tűnik az a vágyvezérelt nyugati (elsősorban amerikai és izraeli, de egyes hazai értelmiségi) körökben hangoztatott elképzelés, amely a teokratikus rendszer bukása esetén – akár vezető – szerepet szánna a Homeini ajatollah vezette iszlám forradalom megbuktatta sah Egyesült Államokban élő fiának és köreinek. A sah agresszív elnyomással modernizáló rendszerének emléke máig rendkívül negatív az iráni társadalom széles rétegeiben, s nem csak a forradalmi propaganda hatására.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.