Mi vár a Közel-Keletre a háború után?

Huszein imám mártíromsága

Külpol

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

A Hidzsra szerinti 1447-es év első (Muharram) hónapjának elején, az Ásúrá napjaiban járunk. A síita közösségekben ilyenkor tíz napon át minden este megtelnek a mecsetek és a huszejníják, a közösségi rendezvénytermek, ahol Mohamed próféta unokájának csaknem másfél évezredes mártírhalálára emlékeznek. A kerbelai dráma (680. október 12.), amelyben a próféta vér szerinti leszármazottainak sorába tartozó Huszeint és tucatnyi kísérőjét mészárolták le a kalifa csapatai, máig közösség­építő és -erősítő hagyomány, amelyet minden korban aktualizálnak. A most elhangzó ünnepi beszédekben fő téma az izraeli támadás, amelyet a nem legitim világi hatalmaknak az igaz hit elleni újabb fellépéseként értelmeznek, s minden mostani veszteséget az isteni igazságot képviselő Huszein imám mártíromságával legitimizálnak. Ebben az értelmezésben pedig a mostani háború – legyenek bármekkorák is az emberi és anyagi veszteségek – nem jelenthet vereséget.

Röviden úgy mondhatnánk, hogy a háború – végleges vagy ideiglenes – lezárása kapóra jött a megroggyant teheráni rezsimnek. Maga a háború napjaiban gondosan elrejtőző legfelső vezető, Ali Hámenei ajatollah hivatkozott Huszein imámra az azóta elmondott első beszédében, s valóban nagy győzelemről beszélt.

Játékosok és szurkolók

Az alapvetően kettős (perzsa kulturális és síita vallási) identitású iráni társadalomban nem elhanyagolható jelentőségű a mostani háború ilyen értelmezése. A nyílt izraeli támadás, különösen miután túllépett a nukleáris hadiipari és katonai vezetői célpontokon és gazdasági, az ország számára stratégiai jelentőségű olajipari létesítményeket, majd városi, mondhatni civil negyedeket is elért (köztük a minden rendszerben hírhedt, politikai foglyokra szakosodott teheráni Evin börtönt), összerántotta az iráni társadalmat. De a katonai csapás azokat a rétegeket is érzékenyen érintette (a városi közép- és felső osztályt), amelyek egyre nehezebben viselik a radikalizálódó rendszert. Iránban történelmi hagyomány szembeszegülni a kívülről érkező rezsimbuktatási törekvésekkel. Az iszlám forradalom előtti rendszer, Reza Pahlavi hatalmát prolongáló 1953-as CIA-beavatkozást – amikor a legitim és népszerű miniszterelnököt, Mohammed Moszaddeget buktatták meg – máig a legszélesebb körben ítéli el a társadalom. Ennek fényében teljesen valószerűtlennek tűnik az a vágyvezérelt nyugati (elsősorban amerikai és izraeli, de egyes hazai értelmiségi) körökben hangoztatott elképzelés, amely a teokratikus rendszer bukása esetén – akár vezető – szerepet szánna a Homeini ajatollah vezette iszlám forradalom megbuktatta sah Egyesült Államokban élő fiának és köreinek. A sah agresszív elnyomással modernizáló rendszerének emléke máig rendkívül negatív az iráni társadalom széles rétegeiben, s nem csak a forradalmi propaganda hatására.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.