Film

Gombaszezon

François Ozon: Ha megérkezik az ősz

  • 2025. július 2.

Kritika

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Neki is van egy előle Párizsba elmenekült lánya (akivel ki nem állhatják egymást, de azért a lány igényt tartana anyja házára), sőt unokája is, aki viszont Párizsból és friss válásától depressziós anyjától menekülne a mindent megengedő nagyihoz. Meg is érkeznek az őszi szünetre, úgy van, hogy a fiú ott tölt néhány napot, de közbeszól a gomba. Lánya az elszenvedett enyhe mérgezést használja fel, hogy hatóságilag eltiltassa fiát a nagyanyjától. Akinek ez fáj. Keserűen panaszkodik barátnőjének, akinek időközben szabadlábra helyezett, és Michelle által házimunkákra felfogadott fia kihallgatja a beszélgeté­süket, majd felkeresi a lányt, hogy a lelkére beszéljen. Halálos baleset történik, minek következtében az árván maradt unoka végül szeretett nagymamája gondozásába kerül.

François Ozon a legszívesebben Fassbindernek álcázza magát – a Vízcseppek a forró kövön (1999) és a Peter von Kant (2022) konkrétan is az ellentmondásos német rendező forgatókönyvének, illetve filmjének feldolgozása –, de öltötte már magára Pasolini (A házban, 2012), Almodóvar (Az új barátnő, 2015), Truffaut (Bűnös vagyok, 2023) és ki tudja még, ki mindenki köpönyegét. Nemigen mond újat, mégsem öncélú koppintások ezek, mert az adott stílust újraértelmező nézőpontokat ajánl fel közönségének. Tegyük mérlegre saját, alkalmasint kulturális referenciákon alapuló ítéleteinket, ismerjük fel gondolkodásunk reflexeit.

A rafinált Ozon ezúttal egy bőbeszédű Rohmer-filmnek álcázott Hitchcock-mozit rendez, amelyben semmi sem az, aminek látszik. A jóságos nagyanyó kivénhedt prostituált – unokáját annak osztálytársai világosítják fel, tehát köztudomású a faluban a szégyellnivaló, és mind az anya-lánya ellentét, mind a hallgatólagos kiközösítés magyarázatául szolgáló múlt. Az önkéntes békítőnek beállt börtönviselt fiatalember, akinek Michelle ad kölcsön, hogy kávézót nyithasson, talán nem is békíteni ment (kapucniban, telefonját otthon felejtve) az erkélyről a jelenlétében kizuhanó lányhoz. Nem látjuk, hogy konkrétan mi történik, és a férfi érthető módon már nincs a lakásban, amikor felfedezik az állítólagos balesetet. Csak egy (nem mellesleg várandós) rendőrnőnek üt szöget a fejébe a sok egybeesés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.

„Még a nevén sem lehetett nevezni”

Az 50-es évek Amerikája elevenedik meg a Vágtázó lovakról című új amerikai film kockáin: Muriel és a koreai háborúból hazatérő férje, Lee Kaliforniába költözve szeretnének új életet kezdeni, ám betoppan hozzájuk Lee testvére, Julius, és felkavarja a viszonyokat. Kaszinó, lóverseny és tiltott szerelmek – Daniel Minahan mozija meglepő helyekre viszi hőseit. A rendezővel a korszakról, Douglas Sirkről és arról is beszélgettünk, milyen érzés játékfilmen dolgozni olyan sorozatok után, mint a Trónok harca vagy a Homeland.