Kiállítás

A magány belső terei

Árnyék nélkül. Czimra Gyula (1901–1966) életműve

Kritika

Bár a kiállítás sajtószövege Czimrát teljesen érthetően „kora legjelentősebb magyar alkotói” közé sorolja, megítélése nem volt mindig egyértelmű.

Életében csupán három egyéni kiállítása volt, a negyediket már nem érte meg, műveket nem tudott eladni (kivéve a párizsi kiállítását, és a halála előtti pár hónapban beígért vásárlást). A hetvenes–nyolcvanas évekbeli műkritika és művészettörténet sem igen tudott mit kezdeni vele, „kárhoztatta” a stílusokon kívülálló, (ál)naiv műveit, miközben számos művész, köztük Károlyi Zsigmond, Vojnich Erzsébet, Szüts Miklós vagy Váli Dezső a „mesterének” tekintette. Így a katalógusban és némileg a kiállításon is bemutatott „hatásanyag” szempontjából kissé kontraproduktívnak tűnik a kiállítás címe, bár kétségtelen, hogy a befelé forduló, a művészeti élettől távol maradó alkotó, a „magyar Morandi”, újabban a „magyar Buffet”, a „rákoshegyi remete” nem is feltétlenül akart kilépni az otthonos árnyékból: „Fél életemet töltöttem el azzal, hogy önmagamat megkeressem” – mondta.

Legutóbb 2010-ben rendeztek életmű-kiállítást az alkotásaiból. Az azóta eltelt 15 évben az oeuvre (eddig) igazolt és elfogadott száma majd száz tétellel bővült, számos mű jelent meg például a műtárgypiacon. Ezzel párhuzamosan kutatások indultak a művész által (szépre) retusált életrajzi elemek, a Franciaországban eltöltött időszak és a kapcsolati hálója nyomán, foglalkoztak a Bauhaus stílusban épített házának berendezésével, vagy éppen a felesége által kezelt anyagi helyzetével is. Az újonnan felbukkanó művekből az is kiderült, hogy Czimra 1936–1937-től tartó, majd’ 15 éves „némaságáról” őrzött kép sem állja meg a helyét. Viszont ezek a festmények a korábbi és a későbbi munkák szempontjából egyfajta „lejtmenetnek” tűnnek – az megint más kérdés, hogy a kertgondozással, gyümölcsfaneveléssel eltöltött aranykort igen hamar felülírták az anyagi nehézségek, és Czimrának vissza kellett menni dolgozni; bár már nem gyári munkásként, hanem műszaki rajzolóként alkalmazták egy hadiipari gyárban. A háború után idénymunkásként tudott boldogulni.

A kiállítás a közel 400 igazolt műből közel 180-at mutat be; az „élete képekben” fotói mellett szénrajzokat, akvarelleket, papírkarcokat, színvázlatokat, famunkákat és gobelineket (1948-ban beiratkozott textilszakra az Iparrajziskolába – ebből születetett a Ház a fák között című, kicsi gyöngyszem). A tárlat azt is bemutatja, hogy sokszor a vászon mindkét oldalára dolgozott. Sőt korábbi műveit gyakran lefestette – ami a nemzetközi viszonylatban is ütős periódusára, az 1954–1955-től született művekre is igaz, csak ezekben bizonyos részleteket írt felül vagy távolított el; a nyom (a lefestett tárgy) viszont halványan így is látható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.

„Még a nevén sem lehetett nevezni”

Az 50-es évek Amerikája elevenedik meg a Vágtázó lovakról című új amerikai film kockáin: Muriel és a koreai háborúból hazatérő férje, Lee Kaliforniába költözve szeretnének új életet kezdeni, ám betoppan hozzájuk Lee testvére, Julius, és felkavarja a viszonyokat. Kaszinó, lóverseny és tiltott szerelmek – Daniel Minahan mozija meglepő helyekre viszi hőseit. A rendezővel a korszakról, Douglas Sirkről és arról is beszélgettünk, milyen érzés játékfilmen dolgozni olyan sorozatok után, mint a Trónok harca vagy a Homeland.