Kiállítás

A magány belső terei

Árnyék nélkül. Czimra Gyula (1901–1966) életműve

Kritika

Bár a kiállítás sajtószövege Czimrát teljesen érthetően „kora legjelentősebb magyar alkotói” közé sorolja, megítélése nem volt mindig egyértelmű.

Életében csupán három egyéni kiállítása volt, a negyediket már nem érte meg, műveket nem tudott eladni (kivéve a párizsi kiállítását, és a halála előtti pár hónapban beígért vásárlást). A hetvenes–nyolcvanas évekbeli műkritika és művészettörténet sem igen tudott mit kezdeni vele, „kárhoztatta” a stílusokon kívülálló, (ál)naiv műveit, miközben számos művész, köztük Károlyi Zsigmond, Vojnich Erzsébet, Szüts Miklós vagy Váli Dezső a „mesterének” tekintette. Így a katalógusban és némileg a kiállításon is bemutatott „hatásanyag” szempontjából kissé kontraproduktívnak tűnik a kiállítás címe, bár kétségtelen, hogy a befelé forduló, a művészeti élettől távol maradó alkotó, a „magyar Morandi”, újabban a „magyar Buffet”, a „rákoshegyi remete” nem is feltétlenül akart kilépni az otthonos árnyékból: „Fél életemet töltöttem el azzal, hogy önmagamat megkeressem” – mondta.

Legutóbb 2010-ben rendeztek életmű-kiállítást az alkotásaiból. Az azóta eltelt 15 évben az oeuvre (eddig) igazolt és elfogadott száma majd száz tétellel bővült, számos mű jelent meg például a műtárgypiacon. Ezzel párhuzamosan kutatások indultak a művész által (szépre) retusált életrajzi elemek, a Franciaországban eltöltött időszak és a kapcsolati hálója nyomán, foglalkoztak a Bauhaus stílusban épített házának berendezésével, vagy éppen a felesége által kezelt anyagi helyzetével is. Az újonnan felbukkanó művekből az is kiderült, hogy Czimra 1936–1937-től tartó, majd’ 15 éves „némaságáról” őrzött kép sem állja meg a helyét. Viszont ezek a festmények a korábbi és a későbbi munkák szempontjából egyfajta „lejtmenetnek” tűnnek – az megint más kérdés, hogy a kertgondozással, gyümölcsfaneveléssel eltöltött aranykort igen hamar felülírták az anyagi nehézségek, és Czimrának vissza kellett menni dolgozni; bár már nem gyári munkásként, hanem műszaki rajzolóként alkalmazták egy hadiipari gyárban. A háború után idénymunkásként tudott boldogulni.

A kiállítás a közel 400 igazolt műből közel 180-at mutat be; az „élete képekben” fotói mellett szénrajzokat, akvarelleket, papírkarcokat, színvázlatokat, famunkákat és gobelineket (1948-ban beiratkozott textilszakra az Iparrajziskolába – ebből születetett a Ház a fák között című, kicsi gyöngyszem). A tárlat azt is bemutatja, hogy sokszor a vászon mindkét oldalára dolgozott. Sőt korábbi műveit gyakran lefestette – ami a nemzetközi viszonylatban is ütős periódusára, az 1954–1955-től született művekre is igaz, csak ezekben bizonyos részleteket írt felül vagy távolított el; a nyom (a lefestett tárgy) viszont halványan így is látható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.