Kiállítás

A magány belső terei

Árnyék nélkül. Czimra Gyula (1901–1966) életműve

Kritika

Bár a kiállítás sajtószövege Czimrát teljesen érthetően „kora legjelentősebb magyar alkotói” közé sorolja, megítélése nem volt mindig egyértelmű.

Életében csupán három egyéni kiállítása volt, a negyediket már nem érte meg, műveket nem tudott eladni (kivéve a párizsi kiállítását, és a halála előtti pár hónapban beígért vásárlást). A hetvenes–nyolcvanas évekbeli műkritika és művészettörténet sem igen tudott mit kezdeni vele, „kárhoztatta” a stílusokon kívülálló, (ál)naiv műveit, miközben számos művész, köztük Károlyi Zsigmond, Vojnich Erzsébet, Szüts Miklós vagy Váli Dezső a „mesterének” tekintette. Így a katalógusban és némileg a kiállításon is bemutatott „hatásanyag” szempontjából kissé kontraproduktívnak tűnik a kiállítás címe, bár kétségtelen, hogy a befelé forduló, a művészeti élettől távol maradó alkotó, a „magyar Morandi”, újabban a „magyar Buffet”, a „rákoshegyi remete” nem is feltétlenül akart kilépni az otthonos árnyékból: „Fél életemet töltöttem el azzal, hogy önmagamat megkeressem” – mondta.

Legutóbb 2010-ben rendeztek életmű-kiállítást az alkotásaiból. Az azóta eltelt 15 évben az oeuvre (eddig) igazolt és elfogadott száma majd száz tétellel bővült, számos mű jelent meg például a műtárgypiacon. Ezzel párhuzamosan kutatások indultak a művész által (szépre) retusált életrajzi elemek, a Franciaországban eltöltött időszak és a kapcsolati hálója nyomán, foglalkoztak a Bauhaus stílusban épített házának berendezésével, vagy éppen a felesége által kezelt anyagi helyzetével is. Az újonnan felbukkanó művekből az is kiderült, hogy Czimra 1936–1937-től tartó, majd’ 15 éves „némaságáról” őrzött kép sem állja meg a helyét. Viszont ezek a festmények a korábbi és a későbbi munkák szempontjából egyfajta „lejtmenetnek” tűnnek – az megint más kérdés, hogy a kertgondozással, gyümölcsfaneveléssel eltöltött aranykort igen hamar felülírták az anyagi nehézségek, és Czimrának vissza kellett menni dolgozni; bár már nem gyári munkásként, hanem műszaki rajzolóként alkalmazták egy hadiipari gyárban. A háború után idénymunkásként tudott boldogulni.

A kiállítás a közel 400 igazolt műből közel 180-at mutat be; az „élete képekben” fotói mellett szénrajzokat, akvarelleket, papírkarcokat, színvázlatokat, famunkákat és gobelineket (1948-ban beiratkozott textilszakra az Iparrajziskolába – ebből születetett a Ház a fák között című, kicsi gyöngyszem). A tárlat azt is bemutatja, hogy sokszor a vászon mindkét oldalára dolgozott. Sőt korábbi műveit gyakran lefestette – ami a nemzetközi viszonylatban is ütős periódusára, az 1954–1955-től született művekre is igaz, csak ezekben bizonyos részleteket írt felül vagy távolított el; a nyom (a lefestett tárgy) viszont halványan így is látható.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.