Koncert

Introvertált rocksztárok

The National

  • Soós Tamás
  • 2019. szeptember 15.

Zene

Aki csak lemezről ismeri az értelmiségi melankólia amerikai helytartóit, az meglepődhetett, milyen energikus, az idei Sziget egyik legjobbjának bizonyuló koncertet adott a The National.

Az ohiói artrockerek finoman pumpáló, posztpunk alapokra húzott gitárzenével futottak be a 2000-es években, amelyre Matt Berninger baritonján dörmögött bánattól csapzott dallamokat. Az elmúlt években dúsan hangszerelt, elektronikával igényesen kísérletező popzenére cserélték az indie rockot, részben ennek is köszönhető, hogy a 2011-es Szigettel ellentétben az idén nem a hangulatgyilkos délutáni verőfényben, hanem a Foo Fightersszel vagy Ed Sheerannel egyenrangú headlinerként játszhattak. Méghozzá olyan magával ragadó, dinamikus rockegyüttesként, amelynek utoljára 2010-es csúcslemezükön, a High Violeten mutatták magukat, pedig arról már alig játszanak valamit élőben.

De a The National ezen az estén úgy pakolta vissza a gitárokat a zenéjébe, hogy még a túlságosan lassan csordogáló számaikat is magával ragadó, eksztatikus gitárorkánná fokozta, ugyanakkor a dalok andalító szépsége sem sérült. A hangulatot az sem csorbította, hogy fesztiválra kalibrált besztof helyett az aktuális album, az I Am Easy to Find rövidített lemezbemutatóját kaptuk, amelyről hat szám is elhangzott, cserébe kimaradtak olyan alapvetések, mint az Apartment Story, az All the Wine vagy a Sorrow. De Berninger gondoskodott róla, hogy ne a hiányzókon, inkább azon gondolkozzunk, mennyire érzékien duettezik az I Am Easy to Findon és a turnén is fontos szerepet kapó Mina Tindle-lel, milyen eredetien lehet még 2019-ben is dicsérni – a földrajzi adottságai miatt a magyar Cincinnatinek nevezett – Budapestet, és persze milyen tökéletesre fejlesztette ez a búval bélelt irodista az introvertált rocksztár ritkán látott figuráját. A dalok többségét szégyenlősen hátratett kézzel énekelte Berninger, hogy aztán rendre előbújjon belőle a Shakespeare-színész, aki úgy tud megrendülni, a közönség tenyerén állva haldokolni, vagy egy felé nyújtott bakelitet a kifutón elterülve aláírni, hogy az ne póznak és ne is paródiának, hanem mélyen megélt drámának tűnjön, ami még azt is feledteti, hogy az amerikai indie rock egyik legeredetibb torka nem éppen csúcsformában énekelt ezen az estén. Kicsit fáradt volt, máskor karcos, de a hibákon rendre átlendítette szórakoztató frontemberi előadása, amely kicsit esetlen, bicebóca, de az egész koncerten áthullámzó katarzisba forgatta a The National felejthetetlennek bizonyuló fellépését.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.