Koncert

Introvertált rocksztárok

The National

  • Soós Tamás
  • 2019. szeptember 15.

Zene

Aki csak lemezről ismeri az értelmiségi melankólia amerikai helytartóit, az meglepődhetett, milyen energikus, az idei Sziget egyik legjobbjának bizonyuló koncertet adott a The National.

Az ohiói artrockerek finoman pumpáló, posztpunk alapokra húzott gitárzenével futottak be a 2000-es években, amelyre Matt Berninger baritonján dörmögött bánattól csapzott dallamokat. Az elmúlt években dúsan hangszerelt, elektronikával igényesen kísérletező popzenére cserélték az indie rockot, részben ennek is köszönhető, hogy a 2011-es Szigettel ellentétben az idén nem a hangulatgyilkos délutáni verőfényben, hanem a Foo Fightersszel vagy Ed Sheerannel egyenrangú headlinerként játszhattak. Méghozzá olyan magával ragadó, dinamikus rockegyüttesként, amelynek utoljára 2010-es csúcslemezükön, a High Violeten mutatták magukat, pedig arról már alig játszanak valamit élőben.

De a The National ezen az estén úgy pakolta vissza a gitárokat a zenéjébe, hogy még a túlságosan lassan csordogáló számaikat is magával ragadó, eksztatikus gitárorkánná fokozta, ugyanakkor a dalok andalító szépsége sem sérült. A hangulatot az sem csorbította, hogy fesztiválra kalibrált besztof helyett az aktuális album, az I Am Easy to Find rövidített lemezbemutatóját kaptuk, amelyről hat szám is elhangzott, cserébe kimaradtak olyan alapvetések, mint az Apartment Story, az All the Wine vagy a Sorrow. De Berninger gondoskodott róla, hogy ne a hiányzókon, inkább azon gondolkozzunk, mennyire érzékien duettezik az I Am Easy to Findon és a turnén is fontos szerepet kapó Mina Tindle-lel, milyen eredetien lehet még 2019-ben is dicsérni – a földrajzi adottságai miatt a magyar Cincinnatinek nevezett – Budapestet, és persze milyen tökéletesre fejlesztette ez a búval bélelt irodista az introvertált rocksztár ritkán látott figuráját. A dalok többségét szégyenlősen hátratett kézzel énekelte Berninger, hogy aztán rendre előbújjon belőle a Shakespeare-színész, aki úgy tud megrendülni, a közönség tenyerén állva haldokolni, vagy egy felé nyújtott bakelitet a kifutón elterülve aláírni, hogy az ne póznak és ne is paródiának, hanem mélyen megélt drámának tűnjön, ami még azt is feledteti, hogy az amerikai indie rock egyik legeredetibb torka nem éppen csúcsformában énekelt ezen az estén. Kicsit fáradt volt, máskor karcos, de a hibákon rendre átlendítette szórakoztató frontemberi előadása, amely kicsit esetlen, bicebóca, de az egész koncerten áthullámzó katarzisba forgatta a The National felejthetetlennek bizonyuló fellépését.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.