Koncert

Trónfosztás

Franz Ferdinand

Zene

Érdekes megfigyelni, hogy egyes zenekarok státusa hogyan változik az évek során: például nyolc éve a The National még a kora esti sávban lépett fel a Szigeten, míg az idén már a headliner pozíció jutott nekik, míg ennek pont az ellenkezője történt a Franz Ferdinanddal.

A skót zenekar 2005-ben, mindössze egy lemezzel a tarsolyában fő fellépő lett itt, mert épp tetőzött a brit gitárpop újkori reneszánsza. Az akkori hullám vezető zenekarainak nagy többsége már nem élvez akkora népszerűséget, és ez alól a görög származású Alex Kapranos zenekara sem kivétel.

A Franz Ferdinand eddig az összes lemezével járt nálunk; most eddig leggyengébb munkájukkal, a tavalyi Always Ascendinggel (lásd: Visszhang, Magyar Narancs, 2018. február 22.) vannak itt. A legutóbbi, vagyis 2013-as látogatásuk óta jelentős változások történtek a line-upban – 2016-ban kiszállt Nick McCarthy gitáros-billentyűs-vokalista, a pótlására pedig két új tag érkezett, Dino Bardot gitáros, valamint a Miaoux Miaoux néven elektronikus zenét gyártó Julian Corrie, aki elsődlegesen szintizik, de sokszor a vokálba is besegít, meg gitározik.

És ezzel még mindig nincs vége a változásoknak, ugyanis döbbenten konstatáljuk, hogy Paul Thomson dobos nincs a színpadon, vagy­is a zenekar eredeti felállásából már csak Kapranos és Bob Hardy basszusgitáros maradt. Újabb tagcseréről viszont szó sincs: kisebb nyomozással kiderítjük, hogy bő egy hónapja Marokkóban ráesett egy szállodai dísztárgy Thomson kezére, és eltörte az ujját. Alkalmi helyettese Mike Evans a Citizens! nevű együttesből, akiket anno Kapranos fedezett fel.

A kora esti sáv ellenére jó sok néző kíváncsi a Franz Ferdinandra (jóval több, mint az őket követő Richard Ashcroftra), és a zenekar úgy játszik és olyan hangulatot varázsol, mintha még mindig headlinerek lennének. A szokás szerint rendkívül elegáns Kapranos hibátlanul vezényli a show-t, Evans remekül helytáll, Corrie pedig ügyesen lép McCarthy nyomdokába mindenesként, de sajnos vokálban és kiállásban nem tud felnőni hozzá. Néha egy-két dalban a közönségénekeltetést is túltolják, s a már rémesen béna és elcsépelt leültetés sem a legjobban sül el, de a régi dalok még mindig nagyot ütnek, az újakat meg annyira nem is erőltetik. 2019-ben is jó bulit tud csapni a Franz Ferdinand, de azért érezhető, hogy elég messze kerültünk az előző évtized közepétől.

Sziget, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 8.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.