Lemez

Ír háttér

Noel Gallagher’s High Flying Birds – Who Built the Moon?; U2 – Songs of Experience

Zene

Nehéz kérdésnek tűnik az, hogy mi a közös Noel Gallagherben és a U2-ban, pedig a válasz pofonegyszerű: a sokszoros ír kapcsolat. A korábbi Oasis-vezér ír szülők gyermeke (bár Angliában született), új albumát Belfastban rögzítette, pár hónapja, az 50. születésnapján Bono is részt vett, a U2 idei Joshua Tree jubileumi turnéján pedig a Noel Gallagher’s High Flying Birds volt az előzenekar. Most meg szinte egyszerre jelent meg lemezük.

1995-ben, a nagy britpopháború idején a Blur és az Oasis jelentetett meg egyszerre kislemezt, 22 évvel később viszont ott tartunk, hogy a Gallagher fivérek csatáznak. Liam október elején adta ki első, aránylag korrekt szólólemezét (bővebben: Hallgatható, felejthető, Magyar Narancs, 2017. november 9.), de néhány héttel később Noel is előállt legújabb munkájával – ez a harmadik lemeze az Oasis feloszlása óta. A Twitteren és a sajtóban persze folyamatosan megy az adok-kapok: Liam krumplinak csúfolja a bátyját, Noel meg úgy nyilatkozott, hogy szerinte egyedül annak a két nyanyának tetszett az öcskös albuma, akiknek a beszélgetését véletlenül kihallgatta egy kalapboltban. Vicces dumákban a Galla­gherek még mindig verhetetlenek, és mi is azt írtuk tavalyelőtt Noel legutóbbi albuma kapcsán (Visszhang, Magyar Narancs, 2015. március 19.), hogy remélhetőleg a jövőben az aranyköpései nem lesznek jobbak a dalainál. Szerencsére így lett: a Who Built the Moon az eddigi legmerészebb, egyben legjobb lemeze.

Az új számok egy kicsit a 2000-es Oasis-album, a Standing on the Shoulder of Giants grúvos kísérletezgetését idézik meg, aminek az lehet az oka, hogy ezúttal a filmzenékben is nagymesternek számító David Holmes ült a produceri székben. A nyitó Fort Knox tisztára olyan, mint a Fuckin’ in the Bushes, utána már jön is a Holy Mountain című húzósláger Paul Weller vendégjátékával, valamint jó kis Beach Boys-os vokálokkal (pedig Noel a saját bevallása szerint utálja Brian Wilsont). A She Taught Me How to Fly álomszerű diszkórockját a főhős teljes joggal a Blondie-hoz hasonlította, a Be Careful What You Wish For tisztára úgy indul, mint a Beatles-féle Come Together, a Black & White Sunshine a Start Me Up című Stones-klasszikustól merít, míg a Johnny Marrt is szerepeltető If Love Is the Law a korai Genesishez nyúl ihletért. Utóbbi az a dal, amelyben Liamnek is odaszúr egyet, bár erre valójában nincs szükség – a tesóháborúnak egyértelműen Noel a nyertese.

Három éve sok embert felidegelt a U2, amikor kéretlenül mindenkinek az iTunesában felbukkant a Songs of Innocence album. Mindezt a fizikai kiadás során még sikerült megfejelni egy szerencsétlen borítóval, úgyhogy Bonóék gyorsan nekiálltak fogadkozni, hogy a 2015-re ígért testvéralbum, a Songs of Experience majd jobb lesz. A megjelenés előbb 2016 végére tolódott, de a Brexit és Trump megválasztása közbeszólt – a zenészek kicsit még dolgoztak a dalokon egy komplett producercsapat segítségével, a tagjai közt olyan nagyágyúkat találni, mint Danger Mouse, Steve Lilly­white vagy Paul Epworth.

A U2 pont húsz éve adott ki utoljára kísérletezős lemezt (Pop); azóta csak kevés invencióval és meglehetősen középszerű dalokkal tarkított albumok jöttek tőlük. A Songs of Experience is ebbe a sorba illeszkedik: kapunk jó pár, érzelemtől túlcsordult powerballadát, egy csomó neves vendéget (Kendrick Lamar, Lady Gaga, Julian Lennon, Haim), és jó pár olyan dalszöveget, amit a menekültválság ihletett. Az izgalmasabb darabok közül a Blackoutban Edge úgy gitározik, mint az Achtung Babyn, a Showman egy kicsit reflektál a Miami című, méltatlanul elfeledett Pop-dalra, a Red Flag Day kellemesen slágeres, az American Soul meg egy jópofa rockszám, amit csak a végén elhangzó „Refu-Jesus” szójáték ront le. A többi tölteléknek elmegy, a U2 viszont immár húsz éve adós egy jó albummal.

Mash Sour, 2017; Island/Universal, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.