Lemez

Ír háttér

Noel Gallagher’s High Flying Birds – Who Built the Moon?; U2 – Songs of Experience

Zene

Nehéz kérdésnek tűnik az, hogy mi a közös Noel Gallagherben és a U2-ban, pedig a válasz pofonegyszerű: a sokszoros ír kapcsolat. A korábbi Oasis-vezér ír szülők gyermeke (bár Angliában született), új albumát Belfastban rögzítette, pár hónapja, az 50. születésnapján Bono is részt vett, a U2 idei Joshua Tree jubileumi turnéján pedig a Noel Gallagher’s High Flying Birds volt az előzenekar. Most meg szinte egyszerre jelent meg lemezük.

1995-ben, a nagy britpopháború idején a Blur és az Oasis jelentetett meg egyszerre kislemezt, 22 évvel később viszont ott tartunk, hogy a Gallagher fivérek csatáznak. Liam október elején adta ki első, aránylag korrekt szólólemezét (bővebben: Hallgatható, felejthető, Magyar Narancs, 2017. november 9.), de néhány héttel később Noel is előállt legújabb munkájával – ez a harmadik lemeze az Oasis feloszlása óta. A Twitteren és a sajtóban persze folyamatosan megy az adok-kapok: Liam krumplinak csúfolja a bátyját, Noel meg úgy nyilatkozott, hogy szerinte egyedül annak a két nyanyának tetszett az öcskös albuma, akiknek a beszélgetését véletlenül kihallgatta egy kalapboltban. Vicces dumákban a Galla­gherek még mindig verhetetlenek, és mi is azt írtuk tavalyelőtt Noel legutóbbi albuma kapcsán (Visszhang, Magyar Narancs, 2015. március 19.), hogy remélhetőleg a jövőben az aranyköpései nem lesznek jobbak a dalainál. Szerencsére így lett: a Who Built the Moon az eddigi legmerészebb, egyben legjobb lemeze.

Az új számok egy kicsit a 2000-es Oasis-album, a Standing on the Shoulder of Giants grúvos kísérletezgetését idézik meg, aminek az lehet az oka, hogy ezúttal a filmzenékben is nagymesternek számító David Holmes ült a produceri székben. A nyitó Fort Knox tisztára olyan, mint a Fuckin’ in the Bushes, utána már jön is a Holy Mountain című húzósláger Paul Weller vendégjátékával, valamint jó kis Beach Boys-os vokálokkal (pedig Noel a saját bevallása szerint utálja Brian Wilsont). A She Taught Me How to Fly álomszerű diszkórockját a főhős teljes joggal a Blondie-hoz hasonlította, a Be Careful What You Wish For tisztára úgy indul, mint a Beatles-féle Come Together, a Black & White Sunshine a Start Me Up című Stones-klasszikustól merít, míg a Johnny Marrt is szerepeltető If Love Is the Law a korai Genesishez nyúl ihletért. Utóbbi az a dal, amelyben Liamnek is odaszúr egyet, bár erre valójában nincs szükség – a tesóháborúnak egyértelműen Noel a nyertese.

Három éve sok embert felidegelt a U2, amikor kéretlenül mindenkinek az iTunesában felbukkant a Songs of Innocence album. Mindezt a fizikai kiadás során még sikerült megfejelni egy szerencsétlen borítóval, úgyhogy Bonóék gyorsan nekiálltak fogadkozni, hogy a 2015-re ígért testvéralbum, a Songs of Experience majd jobb lesz. A megjelenés előbb 2016 végére tolódott, de a Brexit és Trump megválasztása közbeszólt – a zenészek kicsit még dolgoztak a dalokon egy komplett producercsapat segítségével, a tagjai közt olyan nagyágyúkat találni, mint Danger Mouse, Steve Lilly­white vagy Paul Epworth.

A U2 pont húsz éve adott ki utoljára kísérletezős lemezt (Pop); azóta csak kevés invencióval és meglehetősen középszerű dalokkal tarkított albumok jöttek tőlük. A Songs of Experience is ebbe a sorba illeszkedik: kapunk jó pár, érzelemtől túlcsordult powerballadát, egy csomó neves vendéget (Kendrick Lamar, Lady Gaga, Julian Lennon, Haim), és jó pár olyan dalszöveget, amit a menekültválság ihletett. Az izgalmasabb darabok közül a Blackoutban Edge úgy gitározik, mint az Achtung Babyn, a Showman egy kicsit reflektál a Miami című, méltatlanul elfeledett Pop-dalra, a Red Flag Day kellemesen slágeres, az American Soul meg egy jópofa rockszám, amit csak a végén elhangzó „Refu-Jesus” szójáték ront le. A többi tölteléknek elmegy, a U2 viszont immár húsz éve adós egy jó albummal.

Mash Sour, 2017; Island/Universal, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.