Lemez

Ír háttér

Noel Gallagher’s High Flying Birds – Who Built the Moon?; U2 – Songs of Experience

Zene

Nehéz kérdésnek tűnik az, hogy mi a közös Noel Gallagherben és a U2-ban, pedig a válasz pofonegyszerű: a sokszoros ír kapcsolat. A korábbi Oasis-vezér ír szülők gyermeke (bár Angliában született), új albumát Belfastban rögzítette, pár hónapja, az 50. születésnapján Bono is részt vett, a U2 idei Joshua Tree jubileumi turnéján pedig a Noel Gallagher’s High Flying Birds volt az előzenekar. Most meg szinte egyszerre jelent meg lemezük.

1995-ben, a nagy britpopháború idején a Blur és az Oasis jelentetett meg egyszerre kislemezt, 22 évvel később viszont ott tartunk, hogy a Gallagher fivérek csatáznak. Liam október elején adta ki első, aránylag korrekt szólólemezét (bővebben: Hallgatható, felejthető, Magyar Narancs, 2017. november 9.), de néhány héttel később Noel is előállt legújabb munkájával – ez a harmadik lemeze az Oasis feloszlása óta. A Twitteren és a sajtóban persze folyamatosan megy az adok-kapok: Liam krumplinak csúfolja a bátyját, Noel meg úgy nyilatkozott, hogy szerinte egyedül annak a két nyanyának tetszett az öcskös albuma, akiknek a beszélgetését véletlenül kihallgatta egy kalapboltban. Vicces dumákban a Galla­gherek még mindig verhetetlenek, és mi is azt írtuk tavalyelőtt Noel legutóbbi albuma kapcsán (Visszhang, Magyar Narancs, 2015. március 19.), hogy remélhetőleg a jövőben az aranyköpései nem lesznek jobbak a dalainál. Szerencsére így lett: a Who Built the Moon az eddigi legmerészebb, egyben legjobb lemeze.

Az új számok egy kicsit a 2000-es Oasis-album, a Standing on the Shoulder of Giants grúvos kísérletezgetését idézik meg, aminek az lehet az oka, hogy ezúttal a filmzenékben is nagymesternek számító David Holmes ült a produceri székben. A nyitó Fort Knox tisztára olyan, mint a Fuckin’ in the Bushes, utána már jön is a Holy Mountain című húzósláger Paul Weller vendégjátékával, valamint jó kis Beach Boys-os vokálokkal (pedig Noel a saját bevallása szerint utálja Brian Wilsont). A She Taught Me How to Fly álomszerű diszkórockját a főhős teljes joggal a Blondie-hoz hasonlította, a Be Careful What You Wish For tisztára úgy indul, mint a Beatles-féle Come Together, a Black & White Sunshine a Start Me Up című Stones-klasszikustól merít, míg a Johnny Marrt is szerepeltető If Love Is the Law a korai Genesishez nyúl ihletért. Utóbbi az a dal, amelyben Liamnek is odaszúr egyet, bár erre valójában nincs szükség – a tesóháborúnak egyértelműen Noel a nyertese.

Három éve sok embert felidegelt a U2, amikor kéretlenül mindenkinek az iTunesában felbukkant a Songs of Innocence album. Mindezt a fizikai kiadás során még sikerült megfejelni egy szerencsétlen borítóval, úgyhogy Bonóék gyorsan nekiálltak fogadkozni, hogy a 2015-re ígért testvéralbum, a Songs of Experience majd jobb lesz. A megjelenés előbb 2016 végére tolódott, de a Brexit és Trump megválasztása közbeszólt – a zenészek kicsit még dolgoztak a dalokon egy komplett producercsapat segítségével, a tagjai közt olyan nagyágyúkat találni, mint Danger Mouse, Steve Lilly­white vagy Paul Epworth.

A U2 pont húsz éve adott ki utoljára kísérletezős lemezt (Pop); azóta csak kevés invencióval és meglehetősen középszerű dalokkal tarkított albumok jöttek tőlük. A Songs of Experience is ebbe a sorba illeszkedik: kapunk jó pár, érzelemtől túlcsordult powerballadát, egy csomó neves vendéget (Kendrick Lamar, Lady Gaga, Julian Lennon, Haim), és jó pár olyan dalszöveget, amit a menekültválság ihletett. Az izgalmasabb darabok közül a Blackoutban Edge úgy gitározik, mint az Achtung Babyn, a Showman egy kicsit reflektál a Miami című, méltatlanul elfeledett Pop-dalra, a Red Flag Day kellemesen slágeres, az American Soul meg egy jópofa rockszám, amit csak a végén elhangzó „Refu-Jesus” szójáték ront le. A többi tölteléknek elmegy, a U2 viszont immár húsz éve adós egy jó albummal.

Mash Sour, 2017; Island/Universal, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.