Írógépzene - Joe Wright: Vágy és vezeklés (Film)

Zene

Vészjóslóan kattog az írógép, kerekedik a történet: először még csak afféle kamaszos írásmű, de a szerző - serdülő úrilány vidéki kastélyban - hamar rátalál a főtémára. Elég egy óvatlan pillanatban kinéznie az ablakon, és már benne is van élete regényében, melytől, amíg csak él, nem szabadulhat. Az ő szerepe az áruló lesz.

Vészjóslóan kattog az írógép, kerekedik a történet: először még csak afféle kamaszos írásmű, de a szerző - serdülő úrilány vidéki kastélyban - hamar rátalál a főtémára. Elég egy óvatlan pillanatban kinéznie az ablakon, és már benne is van élete regényében, melytől, amíg csak él, nem szabadulhat. Az ő szerepe az áruló lesz. Lent, a kerti szökőkútnál a nővére, a kacérságáról híres Cecilia és a vele egykorú, ám alacsonyabb sorú Robbie között szövődik a szerelem, de ami a pázsiton két fiatal ember kissé ügyetlen és dacos közeledése, az fentről durvaságával sokkoló jelenet, melyet a kamaszfantázia tovább színez. A túlburjánzó kerti világban épül a dráma és fogy az idill, s közeledik a mindent újraíró árulás: szavunk sem lehet az ellátásra. Joe Wright kamerája a harmincas évekbeli úri lakokban is ugyanolyan megilletődés nélkül mozog, mint a Büszkeség és balítélet Austen-korabeli termeiben. Csakhogy ezúttal az író is itt van a bálozók között, szereplője és egyben mozgatója a történetnek, s nem bírja ki, hogy egy-két kunsztot be ne mutasson. Ez a szakmázás először csak egy-egy irodalmi utaláskor érhető tetten, a grafomán kis árulóból azonban a film végére híres írónő lesz, akitől megtudhatunk egyet s mást a szerző és műve kapcsolatáról. A Vágy és vezeklés azonban nem csupán az írásmesterség előtti látványos és minden eddiginél szórakoztatóbb főhajtás, hanem a mozgóképek ünnepe is. Például az operatőr diadala, aki egy sportteljesítménynek is beillő, vágás nélküli gigantikus snittben ad részletes tájleírást a második világháború egyik nevezetes színteréről. De diadalt ül a zeneszerző is, aki az írógépkattogásból épít kísérteties kísérőzenét, és ezzel - jellemző vonása a filmnek - egyszerre erősíti a drámát és integet ki belőle. Csupa nagyszerűség, ahová nézünk, egy kicentizettségében is pazar világ, szerelmes-háborús mozi kis posztmodern testi hibával. S hogy búcsúzáskor se legyen panaszunk, jön a kamerába mondott vallomás, amely nemcsak a szerelmesek és a bocsánatért esdeklő testvér sorsát tisztázza, de a látottak célját is: az írói működés természetéről láthattunk képeskönyvet.

Ám e szerelmes film élvezeti értékéből mit sem von le a hívatlan vörös farok.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.