Írógépzene - Joe Wright: Vágy és vezeklés (Film)

Zene

Vészjóslóan kattog az írógép, kerekedik a történet: először még csak afféle kamaszos írásmű, de a szerző - serdülő úrilány vidéki kastélyban - hamar rátalál a főtémára. Elég egy óvatlan pillanatban kinéznie az ablakon, és már benne is van élete regényében, melytől, amíg csak él, nem szabadulhat. Az ő szerepe az áruló lesz.

Vészjóslóan kattog az írógép, kerekedik a történet: először még csak afféle kamaszos írásmű, de a szerző - serdülő úrilány vidéki kastélyban - hamar rátalál a főtémára. Elég egy óvatlan pillanatban kinéznie az ablakon, és már benne is van élete regényében, melytől, amíg csak él, nem szabadulhat. Az ő szerepe az áruló lesz. Lent, a kerti szökőkútnál a nővére, a kacérságáról híres Cecilia és a vele egykorú, ám alacsonyabb sorú Robbie között szövődik a szerelem, de ami a pázsiton két fiatal ember kissé ügyetlen és dacos közeledése, az fentről durvaságával sokkoló jelenet, melyet a kamaszfantázia tovább színez. A túlburjánzó kerti világban épül a dráma és fogy az idill, s közeledik a mindent újraíró árulás: szavunk sem lehet az ellátásra. Joe Wright kamerája a harmincas évekbeli úri lakokban is ugyanolyan megilletődés nélkül mozog, mint a Büszkeség és balítélet Austen-korabeli termeiben. Csakhogy ezúttal az író is itt van a bálozók között, szereplője és egyben mozgatója a történetnek, s nem bírja ki, hogy egy-két kunsztot be ne mutasson. Ez a szakmázás először csak egy-egy irodalmi utaláskor érhető tetten, a grafomán kis árulóból azonban a film végére híres írónő lesz, akitől megtudhatunk egyet s mást a szerző és műve kapcsolatáról. A Vágy és vezeklés azonban nem csupán az írásmesterség előtti látványos és minden eddiginél szórakoztatóbb főhajtás, hanem a mozgóképek ünnepe is. Például az operatőr diadala, aki egy sportteljesítménynek is beillő, vágás nélküli gigantikus snittben ad részletes tájleírást a második világháború egyik nevezetes színteréről. De diadalt ül a zeneszerző is, aki az írógépkattogásból épít kísérteties kísérőzenét, és ezzel - jellemző vonása a filmnek - egyszerre erősíti a drámát és integet ki belőle. Csupa nagyszerűség, ahová nézünk, egy kicentizettségében is pazar világ, szerelmes-háborús mozi kis posztmodern testi hibával. S hogy búcsúzáskor se legyen panaszunk, jön a kamerába mondott vallomás, amely nemcsak a szerelmesek és a bocsánatért esdeklő testvér sorsát tisztázza, de a látottak célját is: az írói működés természetéről láthattunk képeskönyvet.

Ám e szerelmes film élvezeti értékéből mit sem von le a hívatlan vörös farok.

A UIP-Duna Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."