Lemez

Iron & Wine: Ghost On Ghost

Zene

Samuel Beam, az Iron & Wine egyetlen hivatalos tagja nem az a megátalkodott bulvárhős, keveset lehet tudni róla. Mindössze annyit, hogy aradi vértanús szakálla van, felesége, öt gyereke, texasi otthona és megbízható lemezei - a Ghost On Ghost az ötödik a sorban. A 38 éves énekes-dalszerző a múlt évtized első felében bukkant fel vérbeli Americana-albumokkal, de a harmadik lemezre, a 2007-es The Shepherd's Dogra már bővült a repertoár, emberünk ugyanis a hetvenes évek rádióbarát rockslágerei felé vette az irányt. Ez folytatódott a tavalyelőtti Kiss Each Other Cleanen, és most sincs nagy változás, hacsak az nem, hogy dzsesszes hatásokkal is bővült a paletta.

Természetesen Brian Wilson, Paul Simon, Nick Drake, Elliott Smith és Neil Young a meghatározó előkép a Ghost On Ghoston is, melynek első két dala eléggé vérszegény, de aztán a kísérletezőbb Beach Boyst idéző Joy a helyes irányba tereli a dolgokat. A hiphopos ütemen ringó Low Light Buddy Of Mine megfelelő folytatás, akárcsak a Grace For Saints And Ramblers, melyben Beam még Johnny Rotten nevét is a szájára veszi. A lényeg, hogy innentől már nincsenek gyenge pillanatok, bár vaskos meglepetések sem azon túl, hogy ezen a lemezen a New Mexico's No Breeze-ben már harmadszor esik szó bizonyos meztelen fiúkról. Inkább érdemes kiemelni két csúcspontot: a Grass Widows és a Lovers' Revolution egyaránt filmzenés hangulatú dzsessz-blues - az utóbbi közepén hallható instrumentális betét simán szólhatna egy Woody Allen-film főcíme alatt. A Ghost On Ghost újabb fontos állomás napjaink egyik legjobb és legszőrösebb énekes-dalszerzőjének pályáján, bár az előző album eladásait érdekes módon nem sikerült megközelítenie. Úgy látszik, Beamtől időközben átvette a hatalmat egy másik szakállas trubadúr, Justin Vernon. Neki is van egyszemélyesnek tekinthető zenekara: úgy hívják, hogy Bon Iver.

Warner, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”