Lemez

Iron & Wine: Ghost On Ghost

Zene

Samuel Beam, az Iron & Wine egyetlen hivatalos tagja nem az a megátalkodott bulvárhős, keveset lehet tudni róla. Mindössze annyit, hogy aradi vértanús szakálla van, felesége, öt gyereke, texasi otthona és megbízható lemezei - a Ghost On Ghost az ötödik a sorban. A 38 éves énekes-dalszerző a múlt évtized első felében bukkant fel vérbeli Americana-albumokkal, de a harmadik lemezre, a 2007-es The Shepherd's Dogra már bővült a repertoár, emberünk ugyanis a hetvenes évek rádióbarát rockslágerei felé vette az irányt. Ez folytatódott a tavalyelőtti Kiss Each Other Cleanen, és most sincs nagy változás, hacsak az nem, hogy dzsesszes hatásokkal is bővült a paletta.

Természetesen Brian Wilson, Paul Simon, Nick Drake, Elliott Smith és Neil Young a meghatározó előkép a Ghost On Ghoston is, melynek első két dala eléggé vérszegény, de aztán a kísérletezőbb Beach Boyst idéző Joy a helyes irányba tereli a dolgokat. A hiphopos ütemen ringó Low Light Buddy Of Mine megfelelő folytatás, akárcsak a Grace For Saints And Ramblers, melyben Beam még Johnny Rotten nevét is a szájára veszi. A lényeg, hogy innentől már nincsenek gyenge pillanatok, bár vaskos meglepetések sem azon túl, hogy ezen a lemezen a New Mexico's No Breeze-ben már harmadszor esik szó bizonyos meztelen fiúkról. Inkább érdemes kiemelni két csúcspontot: a Grass Widows és a Lovers' Revolution egyaránt filmzenés hangulatú dzsessz-blues - az utóbbi közepén hallható instrumentális betét simán szólhatna egy Woody Allen-film főcíme alatt. A Ghost On Ghost újabb fontos állomás napjaink egyik legjobb és legszőrösebb énekes-dalszerzőjének pályáján, bár az előző album eladásait érdekes módon nem sikerült megközelítenie. Úgy látszik, Beamtől időközben átvette a hatalmat egy másik szakállas trubadúr, Justin Vernon. Neki is van egyszemélyesnek tekinthető zenekara: úgy hívják, hogy Bon Iver.

Warner, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.