Lemez

Iron & Wine: Ghost On Ghost

Zene

Samuel Beam, az Iron & Wine egyetlen hivatalos tagja nem az a megátalkodott bulvárhős, keveset lehet tudni róla. Mindössze annyit, hogy aradi vértanús szakálla van, felesége, öt gyereke, texasi otthona és megbízható lemezei - a Ghost On Ghost az ötödik a sorban. A 38 éves énekes-dalszerző a múlt évtized első felében bukkant fel vérbeli Americana-albumokkal, de a harmadik lemezre, a 2007-es The Shepherd's Dogra már bővült a repertoár, emberünk ugyanis a hetvenes évek rádióbarát rockslágerei felé vette az irányt. Ez folytatódott a tavalyelőtti Kiss Each Other Cleanen, és most sincs nagy változás, hacsak az nem, hogy dzsesszes hatásokkal is bővült a paletta.

Természetesen Brian Wilson, Paul Simon, Nick Drake, Elliott Smith és Neil Young a meghatározó előkép a Ghost On Ghoston is, melynek első két dala eléggé vérszegény, de aztán a kísérletezőbb Beach Boyst idéző Joy a helyes irányba tereli a dolgokat. A hiphopos ütemen ringó Low Light Buddy Of Mine megfelelő folytatás, akárcsak a Grace For Saints And Ramblers, melyben Beam még Johnny Rotten nevét is a szájára veszi. A lényeg, hogy innentől már nincsenek gyenge pillanatok, bár vaskos meglepetések sem azon túl, hogy ezen a lemezen a New Mexico's No Breeze-ben már harmadszor esik szó bizonyos meztelen fiúkról. Inkább érdemes kiemelni két csúcspontot: a Grass Widows és a Lovers' Revolution egyaránt filmzenés hangulatú dzsessz-blues - az utóbbi közepén hallható instrumentális betét simán szólhatna egy Woody Allen-film főcíme alatt. A Ghost On Ghost újabb fontos állomás napjaink egyik legjobb és legszőrösebb énekes-dalszerzőjének pályáján, bár az előző album eladásait érdekes módon nem sikerült megközelítenie. Úgy látszik, Beamtől időközben átvette a hatalmat egy másik szakállas trubadúr, Justin Vernon. Neki is van egyszemélyesnek tekinthető zenekara: úgy hívják, hogy Bon Iver.

Warner, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.