Lemez

Kid Cudi: Indicud

  • G. A.
  • 2013. június 1.

Zene

Mintha évszázadok teltek volna el azóta, hogy Kid Cudi a keleti parti alter-hiphop Kanye West császári birodalma felől érkező wunderkindjeként lecsapott volna egy ropogós ászt az asztalra a Day 'n' Nighttal, pedig csupán három és fél esztendeje volt. A hipersebességre kapcsolt popzenében csak a folyamatos termelés garantálja a fennmaradást, de ugyanez szavatol a megragadhatatlanságért is: a WZRD-projektet és a mixtape-jét is beleszámolva Cudi a feltűnése óta már öt albumot legyártott, úgyhogy elég volt párat pislogni ahhoz, hogy valamelyik véletlenül kimaradjon.

De míg az állandó jelenlét korparancsát világosan érti a leszedált tempók 29 éves kismestere, a velős fogalmazást előíró rendeletet figyelmen kívül hagyja: az Indicudot 18 tétel puffasztja éppen 70 percesre. A lemez számos terét benyugtatózott, ködös, voltaképp hangulatos, de monoton és már a második hallgatásnál szívfájdalom nélkül átléptethető trackek párnázzák ki, amelyek a türelmetlenebb hallgatók számára észlelhetetlenné tehetik az anyag valódi kincseit: a THC-felhőn megpihenő Red Eye-t, amelybe a Haim zenekar nővérei csepegtetik a mérget, a kalapáló dobgépből, két ujjal nyomogatott orgonából és műfúvósokból felkent Solo Dolo, Part II-t Kendrick Lamarral és a Michael Boltont (!) is sikeresen hadra fogó, majdnem-tánczenéből sötét szintetizátorgomolygásba zuhanó Afterwardst. Vagy a kifordított MGMT-mintára ültetett Immortalt és az inszomniásan hullámzó Unfuckwittable-t, ami úgy is telitalálat, hogy Cudi kizárólag a saját, halálosan karizmatikusnak azért nem igazán nevezhető személyiségére épít benne.

Universal, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.