Koncert

Isten háta mögött

  • Vincze Ádám
  • 2015. július 25.

Zene

2015 nem volt túl szerencsés éve eddig a magyar rockzenekaroknak, hiszen azok közül, akik tavaly ősszel még diadalmasan ünnepelték a tizenötödik születésnapjukat az Akváriumban tartott, közel telt házas koncerten, ketten is bemondták már az unalmast. A Subscribe még végigfesztiválozza a nyarat, hogy aztán az utolsó kört majd augusztusban, a Budapest Parkban fussa le, az Isten Háta Mögött pedig a Fishing on Orfű után, lapunk megjelenésének napján, csütörtökön búcsúzik végleg az A38-on.

Nagyon kíváncsi leszek majd, hogy a két zenekarból melyik tér vissza előbb a Kispál és a Borz stílusában nosztalgiázni, de bárhogyan lesz is, a Fishingen mindenképp egy bitangerős Isten Háta Mögött játszott a gyakorlatilag megtelt táblás fesztiválon. Szerencsére a magyar fesztiváloktól szokatlan módon igen jól is szóltak, és Orfű bensőséges hangulata a hegyoldalba ágyazott színpaddal éppen megfelelő atmoszférával támogatta meg ezt az utolsó előtti koncertet. Az Isten Háta Mögött szanaszét tördelt, komplex rockzenéje tud kevésbé is működni élőben, de itt sikerült úgy játszaniuk, ahogy egy ideális IHM-koncertet elképzelünk, és a zenekar szerencsére nem foglalkozott sokat a könnyes búcsúzkodással: szokatlanul kevés konferálással és meg­lepő intenzitással játszották el az olyan, mostanra már klasszikusnak is nyugodt szívvel nevezhető tételeket, mint amilyen az És, a lemezverziótól hagyományosan eltérő modorban, széttorzított gitárokkal bemorcosított Az orionaranyadért, vagy a sokak által mostohagyereknek tartott, de itt szintén tökéletesen működő Közkút.

A búcsú méltó és tiszteletet parancsoló volt tehát: aki lemaradt róla, még pótolhat a hajón, azt pedig, hogy a zenekar tagjai hol folytatják a jövőben, remélhetőleg hamarosan megtudjuk majd tőlük.

Fishing on Orfű, június 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.