Koncert

Isten háta mögött

  • Vincze Ádám
  • 2015. július 25.

Zene

2015 nem volt túl szerencsés éve eddig a magyar rockzenekaroknak, hiszen azok közül, akik tavaly ősszel még diadalmasan ünnepelték a tizenötödik születésnapjukat az Akváriumban tartott, közel telt házas koncerten, ketten is bemondták már az unalmast. A Subscribe még végigfesztiválozza a nyarat, hogy aztán az utolsó kört majd augusztusban, a Budapest Parkban fussa le, az Isten Háta Mögött pedig a Fishing on Orfű után, lapunk megjelenésének napján, csütörtökön búcsúzik végleg az A38-on.

Nagyon kíváncsi leszek majd, hogy a két zenekarból melyik tér vissza előbb a Kispál és a Borz stílusában nosztalgiázni, de bárhogyan lesz is, a Fishingen mindenképp egy bitangerős Isten Háta Mögött játszott a gyakorlatilag megtelt táblás fesztiválon. Szerencsére a magyar fesztiváloktól szokatlan módon igen jól is szóltak, és Orfű bensőséges hangulata a hegyoldalba ágyazott színpaddal éppen megfelelő atmoszférával támogatta meg ezt az utolsó előtti koncertet. Az Isten Háta Mögött szanaszét tördelt, komplex rockzenéje tud kevésbé is működni élőben, de itt sikerült úgy játszaniuk, ahogy egy ideális IHM-koncertet elképzelünk, és a zenekar szerencsére nem foglalkozott sokat a könnyes búcsúzkodással: szokatlanul kevés konferálással és meg­lepő intenzitással játszották el az olyan, mostanra már klasszikusnak is nyugodt szívvel nevezhető tételeket, mint amilyen az És, a lemezverziótól hagyományosan eltérő modorban, széttorzított gitárokkal bemorcosított Az orionaranyadért, vagy a sokak által mostohagyereknek tartott, de itt szintén tökéletesen működő Közkút.

A búcsú méltó és tiszteletet parancsoló volt tehát: aki lemaradt róla, még pótolhat a hajón, azt pedig, hogy a zenekar tagjai hol folytatják a jövőben, remélhetőleg hamarosan megtudjuk majd tőlük.

Fishing on Orfű, június 20.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.