Koncert

James Heather

  • - minek -
  • 2019. április 21.

Zene

A kortárs posztklasszikus-fúziós/crossover zenét játszó zongoristát a Ninja Tune kiadó főnökei, a Coldcut duó fedezte fel, pontosabban ők biztatták régi munkatársukat arra, hogy rögzítse zongorán improvizált zenéit, sőt, az ő kedvéért támasztották fel egykori Ahead of Our Time címkéjüket is. Heather már az így megjelent album (Stories from Far Away on Piano) és minialbum (Modulations: EP 1) birtokában érkezett Budapestre, no meg harmincmilliós Spotify-meghallgatással a háta mögött. Mindez persze nem mond semmit arról, hogy milyen színpadi előadó, de mint láthattuk, emiatt sem kellett aggódni. Nem csupán kedves közvetlenség jellemzi a publikummal való kommunikációban, de eközben kontextusba is helyezi minden egyes darabját: előkerül a csaknem végzetes közlekedési balesetét okozó teherautósofőr, nemrég elhunyt édesapja, a brit birodalom „történelmi felelőssége”, és az életet eldobó Prodigy-vokalista, merthogy Heather Keith Flintnek is szentelt egy kompozíciót. Szépen és ügyesen zongorázik, a témáit alapos műgonddal és nagy érzékkel építi fel, és tudja azt is, mikor kell abbahagyni – szinte a csúcson, sokszor mindenféle lecsengés nélkül. Remekül váltogatja az inkább meditatív, borongós hangulatú és az energikus, szinte vadromantikus darabokat a már-már álomszerű témákkal. Annyi biztos, hogy amit a zongorán művel, az végig leköti a figyelmet. Mégis, zenéje gyakran zavarba ejtő, főleg azért, mert sokszor nem tudjuk elhessegetni magunktól a gondolatot, hogy a sok forrásból (Radiohead és más art-rock formációk, 20. századi zeneszerzők, kortárs előadók) táplálkozó kompozíciói mintha valamihez készültek volna, így aztán például egy film vagy egy színpadi darab nagyon hiányzik mellőlük. Az akaratlanul is illusztratív jelleg miatt a katarzis elmarad, ennek dacára a közönség nem távozik elégedetlenül, mivel Heather jól adja el a produkcióját és hatásosan tud az érzelmekkel is játszani.

A38, március 13.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.