Lemez

Feláldozhatók

The Smashing Pumpkins: Oceania

Zene

Fura érzés lehet kilencvenes évekbeli legendának lenni, főleg olyannak, aki leszólja az utóbbi időkben összeállt régi zenekarokat, miközben saját maga sem kivétel, sőt egyes-egyedül használja a brandet, miközben a többieknek már nyoma sincs az együttes környékén.Billy Corgan nem más, mint egy alternatív Axl Rose, aki mindenkit kirúg, és aki ráadásul mindig ellentmondásokba keveredik, melyekből aztán a létező legbénábban próbál kimászni – na, de erről majd kicsit később.

A Smashing Pumpkins a kettővel ezelőtti évtized egyik legfontosabb zenekara volt, két igazi csúcsművel, az 1993-as Siamese Dreammel és a két évvel későbbi dupla albummal, a nemcsak címében bombasztikus Mellon Collie And The Infinite Sadness-szel. Ezen sorok írója szerint ugyan a goth mozgalom felé nyitó Adoreis majdhogynem ugyanilyen jól sikerült, de addigra már rég belső ellentétek és tagcserék nehezítették meg a zenekar létezését – az elkerülhetetlen búcsú a 2000-es év végén be is következett. De mivel sem a Zwan projekt, sem a szólólemez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, Corgan újra felvette a Smashing Pumpkins nevet, úgy, hogy csak Jimmy Chamberlin tartott vele a régi társak közül, James Iha és D'Arcy Wretzky kimaradt. Talán ez is lehetett az oka annak, hogy a 2007-es visszatérő album, a Zeitgeist mindenre reflektált, csak éppen a korszellemre nem, és azon sem lepődött meg nagyon senki, amikor két évvel később már a dobos sem volt a zenekarban.


Nem sokkal ezután a kopasz frontember valahogy mégis megpróbált válaszolni a kornak, és kijelentette, hogy nem lesz több album, csak kislemezek, majd neki is állt újdonsült társaival egy 44 részesre tervezett dalciklusnak. A Teargarden By Kaleidyscope végül 12 számnál leállt, és egyszer csak ismét albumkészítésbe fogott emberünk, azzal a dumával, hogy ez is a Teargarden projekt része, csak ezek a dalok nem adhatók ki külön, annyira összefüggő egységet képeznek.

Az Oceania rockolósan indul, de az első két számban nagyjából ki is tombolja magát a 45 éves Corgan és jóval fiatalabb beosztottjai. Innentől pedig jön a középtempó vagy a még alacsonyabb bpm - néha olyan hangulata van, mintha balladaválogatást hallanánk. Ráadásul nem is rosszat, de egyszerűen túl sok a lassú szám, és ha az ember meghallgatja az album negyedik dalát, a Violet Rayst, akkor utána a My Love Is Winter, a One Diamond One Heart, a Glissandra, azInkless vagy a Wildflower az égadta világon semmi újdonságot nem nyújt, egyedül talán a kicsit cure-os Pale Horse tűnik izgalmasabbnak a többinél.

Szerencsére arra is van példa, hogy Corgan még mindig nem felejtett el dalt írni: az előző lemezhez hasonlóan itt is szerepel egy közel tízperces progszörnyeteg (konkrétan a címadó), felbukkan egy teljesen vállalható rádióbarát sláger (The Celestials),Chimera pozitív értelemben idézi meg a Pumpkinsnál vidámabb Zwant, és szintén jó még az elektronikát és a folkot vegyítő Pinwheels, amivel Corganék beállnak azon zenekarok sorába (lásd még: Green Day, The Chemical Brothers, The Horrors), amelyek az utóbbi időben kötelességüknek érezték, hogy fejet hajtsanak a Baba O'Riley előtt. Hogy valóban ez volt-e a frontember szándéka, azt nem tudni, a többiek meg úgyis parancsra cselekedtek. Lehet, hogy nem rugaszkodott el túl messzire az a zsurnaliszta, aki szerint az Oceania közvetlen utalás George Orwell 1984-ére, és ekképp Billy Corgan nem más, mint Nagy Testvér.

EMI, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.