Lemez

Feláldozhatók

The Smashing Pumpkins: Oceania

Zene

Fura érzés lehet kilencvenes évekbeli legendának lenni, főleg olyannak, aki leszólja az utóbbi időkben összeállt régi zenekarokat, miközben saját maga sem kivétel, sőt egyes-egyedül használja a brandet, miközben a többieknek már nyoma sincs az együttes környékén.Billy Corgan nem más, mint egy alternatív Axl Rose, aki mindenkit kirúg, és aki ráadásul mindig ellentmondásokba keveredik, melyekből aztán a létező legbénábban próbál kimászni – na, de erről majd kicsit később.

A Smashing Pumpkins a kettővel ezelőtti évtized egyik legfontosabb zenekara volt, két igazi csúcsművel, az 1993-as Siamese Dreammel és a két évvel későbbi dupla albummal, a nemcsak címében bombasztikus Mellon Collie And The Infinite Sadness-szel. Ezen sorok írója szerint ugyan a goth mozgalom felé nyitó Adoreis majdhogynem ugyanilyen jól sikerült, de addigra már rég belső ellentétek és tagcserék nehezítették meg a zenekar létezését – az elkerülhetetlen búcsú a 2000-es év végén be is következett. De mivel sem a Zwan projekt, sem a szólólemez nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, Corgan újra felvette a Smashing Pumpkins nevet, úgy, hogy csak Jimmy Chamberlin tartott vele a régi társak közül, James Iha és D'Arcy Wretzky kimaradt. Talán ez is lehetett az oka annak, hogy a 2007-es visszatérő album, a Zeitgeist mindenre reflektált, csak éppen a korszellemre nem, és azon sem lepődött meg nagyon senki, amikor két évvel később már a dobos sem volt a zenekarban.


Nem sokkal ezután a kopasz frontember valahogy mégis megpróbált válaszolni a kornak, és kijelentette, hogy nem lesz több album, csak kislemezek, majd neki is állt újdonsült társaival egy 44 részesre tervezett dalciklusnak. A Teargarden By Kaleidyscope végül 12 számnál leállt, és egyszer csak ismét albumkészítésbe fogott emberünk, azzal a dumával, hogy ez is a Teargarden projekt része, csak ezek a dalok nem adhatók ki külön, annyira összefüggő egységet képeznek.

Az Oceania rockolósan indul, de az első két számban nagyjából ki is tombolja magát a 45 éves Corgan és jóval fiatalabb beosztottjai. Innentől pedig jön a középtempó vagy a még alacsonyabb bpm - néha olyan hangulata van, mintha balladaválogatást hallanánk. Ráadásul nem is rosszat, de egyszerűen túl sok a lassú szám, és ha az ember meghallgatja az album negyedik dalát, a Violet Rayst, akkor utána a My Love Is Winter, a One Diamond One Heart, a Glissandra, azInkless vagy a Wildflower az égadta világon semmi újdonságot nem nyújt, egyedül talán a kicsit cure-os Pale Horse tűnik izgalmasabbnak a többinél.

Szerencsére arra is van példa, hogy Corgan még mindig nem felejtett el dalt írni: az előző lemezhez hasonlóan itt is szerepel egy közel tízperces progszörnyeteg (konkrétan a címadó), felbukkan egy teljesen vállalható rádióbarát sláger (The Celestials),Chimera pozitív értelemben idézi meg a Pumpkinsnál vidámabb Zwant, és szintén jó még az elektronikát és a folkot vegyítő Pinwheels, amivel Corganék beállnak azon zenekarok sorába (lásd még: Green Day, The Chemical Brothers, The Horrors), amelyek az utóbbi időben kötelességüknek érezték, hogy fejet hajtsanak a Baba O'Riley előtt. Hogy valóban ez volt-e a frontember szándéka, azt nem tudni, a többiek meg úgyis parancsra cselekedtek. Lehet, hogy nem rugaszkodott el túl messzire az a zsurnaliszta, aki szerint az Oceania közvetlen utalás George Orwell 1984-ére, és ekképp Billy Corgan nem más, mint Nagy Testvér.

EMI, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.