Lemez

Jarv Is…: Beyond the Pale

Zene

Egyes híresztelések szerint Jarvis Cocker felettébb lusta ember, és ez lehet az oka, hogy nem nagyon zúdította ránk új szerzeményeit az elmúlt bő tíz évben. A Pulp 2002-es feloszlása után csinált két szólólemezt, de a 2010-es években már csak egy Chilly Gonzalesszel közös, meglehetősen súlytalan albumra futotta. Új lemezre mostanáig kellett várni, de ezúttal valójában nem szólólemezről van szó, bár a többség úgyis annak fogja tartani a Beyond the Pale-t. A projekt a nem túl fantáziadús Jarv Is… nevet kapta, tagjai Cockeren kívül Serafina Steer hárfás/billentyűs, Emma Smith hegedűs, Andrew McKinney basszusgitáros, Adam Betts dobos és Jason Buckle producer. A hosszú kihagyás szerencsére nem érződik a dalszerzői és előadói teljesítményen, Jarvis most is jó formát nyújt, így ez a lemez is lényegében hiba nélkül illeszkedik a már számos remekművet számláló életműbe. Megkapjuk a szokásos dörmögő dumálásokat, illetve dumálva énekléseket, a nyitó Save the Whale-ben ráadásul olyan formában, hogy az ember azt hihetné, hogy talán Leonard Cohen hangját hallja. A másik visszatérő motívum az, hogy női vokalisták feleselnek a főhőssel, ami különben szintén „cohenes” húzás. Az állítólag részben barlangban rögzített Must I Evolve? az utolsó, We Love Life című Pulp-album hangulatát varázsolja ide, míg a nyitódal és a Swanky Modes a This Is Hardcore jóval elborultabb világához nyúl ihletért. A korábbi Pulp-cimborával, Steve Mackey-vel közösen írt Am I Missing Something?-ben elhangzik egy viccesen béna egyujjas szintiszóló, aminek hallatán nem csodálkoznánk, ha a Pet Shop Boys megorrolna Jarvisra, a dedós dallam ugyanis igencsak emlékeztet a So Hard című dalukra. De a legnagyobb telitalálat a diszkórockos House Music All Night Long, ami még a karantén előtt íródott, de Cocker valahogy ráérzett a Zeit­geistre, és megírta az abszolút lockdown himnuszt.

Rough Trade Records, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.