Lemez

Jarv Is…: Beyond the Pale

Zene

Egyes híresztelések szerint Jarvis Cocker felettébb lusta ember, és ez lehet az oka, hogy nem nagyon zúdította ránk új szerzeményeit az elmúlt bő tíz évben. A Pulp 2002-es feloszlása után csinált két szólólemezt, de a 2010-es években már csak egy Chilly Gonzalesszel közös, meglehetősen súlytalan albumra futotta. Új lemezre mostanáig kellett várni, de ezúttal valójában nem szólólemezről van szó, bár a többség úgyis annak fogja tartani a Beyond the Pale-t. A projekt a nem túl fantáziadús Jarv Is… nevet kapta, tagjai Cockeren kívül Serafina Steer hárfás/billentyűs, Emma Smith hegedűs, Andrew McKinney basszusgitáros, Adam Betts dobos és Jason Buckle producer. A hosszú kihagyás szerencsére nem érződik a dalszerzői és előadói teljesítményen, Jarvis most is jó formát nyújt, így ez a lemez is lényegében hiba nélkül illeszkedik a már számos remekművet számláló életműbe. Megkapjuk a szokásos dörmögő dumálásokat, illetve dumálva énekléseket, a nyitó Save the Whale-ben ráadásul olyan formában, hogy az ember azt hihetné, hogy talán Leonard Cohen hangját hallja. A másik visszatérő motívum az, hogy női vokalisták feleselnek a főhőssel, ami különben szintén „cohenes” húzás. Az állítólag részben barlangban rögzített Must I Evolve? az utolsó, We Love Life című Pulp-album hangulatát varázsolja ide, míg a nyitódal és a Swanky Modes a This Is Hardcore jóval elborultabb világához nyúl ihletért. A korábbi Pulp-cimborával, Steve Mackey-vel közösen írt Am I Missing Something?-ben elhangzik egy viccesen béna egyujjas szintiszóló, aminek hallatán nem csodálkoznánk, ha a Pet Shop Boys megorrolna Jarvisra, a dedós dallam ugyanis igencsak emlékeztet a So Hard című dalukra. De a legnagyobb telitalálat a diszkórockos House Music All Night Long, ami még a karantén előtt íródott, de Cocker valahogy ráérzett a Zeit­geistre, és megírta az abszolút lockdown himnuszt.

Rough Trade Records, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.