Lemez

Yannick Nézet-Séguin: Mahler

  • - csk -
  • 2020. szeptember 6.

Zene

Sokszorosan is nevezetes, unikális opus Gustav Mahler 8. szimfóniája. Egész estét betöltő, rendkívüli terjedelmű mű, kivételes az összetettsége, hangszeres és vokális előadógárdája gigantikus, ezért kapta az Ezrek szimfóniája elnevezést. A romantika és a modernség határán izgalmasan keveri a búcsúzó és a születő stílust, ráadásul műfaji szempontból is egyedülálló módon kombinálja a szimfónia, a kantáta, az oratórium, a motetta és a dalciklus elemeit. Eksztatikus zene, vízió és hallucináció, a lét végső kérdéseit feszegeti. Világi és szakrális, hangversenydarab és misztériumjáték egyszerre.

A középkori Veni creator spiritus himnusz és Goethe Faustjának Liszt által is megzenésített zárósorai, a Chorus mysticus szövegét felhasználó, kétrészes szimfónia előadásában döntő a nyitottság a transzcendenciára, és persze az erő. Yannick Nézet-Séguin eddigi felvételeit hallgatva úgy éreztem, hogy a kanadai karmester (a Met jelenlegi főnöke) inkább divatokat okosan kihasználó sztár, mint mély és jelentős művész. Bár imponál a lendülete és a céltudatossága, de már többször éreztem felszínesnek, ahogy zenél. Mindezt azért érdemes előrebocsátani, mert Mahler Nyolcadikja, amelyet a Philadel­phia Zenekar és egy e helyt felsorolhatatlanul népes vokális előadógárda (nyolc énekes, három kórus) élén vettek fel (koncerten), még ilyen kétkedésre hangoló tapasztalatok után is ellenállhatatlanul magával ragadó és meggyőző. Elementáris erejű, feszes-perfekt, virtuóz, ezerszínű felvétel: megérint, megrendít, lesújt és felemel.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk