Lemez

Yannick Nézet-Séguin: Mahler

  • - csk -
  • 2020. szeptember 6.

Zene

Sokszorosan is nevezetes, unikális opus Gustav Mahler 8. szimfóniája. Egész estét betöltő, rendkívüli terjedelmű mű, kivételes az összetettsége, hangszeres és vokális előadógárdája gigantikus, ezért kapta az Ezrek szimfóniája elnevezést. A romantika és a modernség határán izgalmasan keveri a búcsúzó és a születő stílust, ráadásul műfaji szempontból is egyedülálló módon kombinálja a szimfónia, a kantáta, az oratórium, a motetta és a dalciklus elemeit. Eksztatikus zene, vízió és hallucináció, a lét végső kérdéseit feszegeti. Világi és szakrális, hangversenydarab és misztériumjáték egyszerre.

A középkori Veni creator spiritus himnusz és Goethe Faustjának Liszt által is megzenésített zárósorai, a Chorus mysticus szövegét felhasználó, kétrészes szimfónia előadásában döntő a nyitottság a transzcendenciára, és persze az erő. Yannick Nézet-Séguin eddigi felvételeit hallgatva úgy éreztem, hogy a kanadai karmester (a Met jelenlegi főnöke) inkább divatokat okosan kihasználó sztár, mint mély és jelentős művész. Bár imponál a lendülete és a céltudatossága, de már többször éreztem felszínesnek, ahogy zenél. Mindezt azért érdemes előrebocsátani, mert Mahler Nyolcadikja, amelyet a Philadel­phia Zenekar és egy e helyt felsorolhatatlanul népes vokális előadógárda (nyolc énekes, három kórus) élén vettek fel (koncerten), még ilyen kétkedésre hangoló tapasztalatok után is ellenállhatatlanul magával ragadó és meggyőző. Elementáris erejű, feszes-perfekt, virtuóz, ezerszínű felvétel: megérint, megrendít, lesújt és felemel.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.