Lemez

SmokeFish: Krautfish

  • - minek -
  • 2020. szeptember 6.

Zene

A Quimby mellett még számtalan zenekarban doboló Gerdesits „Faszi” Ferenc és Selmeci „Basstard” Péter billentyűs SmokeFish nevű közös formációja lassan két éve ejti ámulatba a zenerajongókat. Elsőre egy vérbeli progrock albumot készítettek (Doomed City) a Sztrugackij fivérek regényére alapozva, de ezzel nem ért véget a műfaji kalandozás. Már Selmeci tavalyi szólóanyaga (ElektrikFish: TranSpace) is afféle főhajtás volt az elektronikus zene klasszikusai (Kraftwerk, Vangelis, T. Dream, Jarre, Oldfield) előtt, közben Gerdesits már egy rendhagyó ritmusokkal operáló kraut lemezen agyalt, közben beszerzett egy teremint, ami nem csekély szerephez jutott az idén elkészült Krautfish albumon. A zeneanyag kétségtelenül formabontó abban a tekintetben, hogy egyetlen, többtételes darabból áll, a hangzást a szigorúan analóg vintage szintetizátorok és a lehetőség szerint szintén zenetörténeti emléknek számító régi dobgépek határozzák meg, ezzel is igazolva, hogy a látszólag „elavult” elektronikus hangszerek nyújtotta audioélményt nincs mivel pótolni. Néha szinte ambient átkötő témák, néha meg szürreális mini rádiójátékok fűzik össze a dinamikus és érdekesen, páratlanul ritmizált darabokat. Lélegzetelállító harmóniák és néha szinte fülsértő fűrészfoghangok váltják egymást, de ami a lényeg, hogy a lüktető számfüzér végig képes fenntartani a befogadó figyelmét. Ráadásként még nyilvánvalóbb lesz, hogy mennyi mindent köszönhet a hetvenes évek kraut zenéinek az electro, az EBM, de még a drum and bass is.

Szerzői kiadás, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.