Lemez

Félvállról berántva

Jeremiah Jae: Raw Money Raps

  • Velkei Zoltán
  • 2012. augusztus 13.

Zene

A DXNCE, Rappayamatantra EP és a Lunch Special Pt. 4 kiadványok után a saját közegében kisebb hájp előzte meg Jeremiah Jae Raw Money Raps című debütlemezét, amin a chicagói rapper/rajzművész magabiztosan hozza azt a szabadstílusú, DIY-esztétikájú hiphopot, melynek gyökerei valahonnan Madlib életművének kísérletezőbb szegletéből és a néhai J Dilla millennium környéki munkásságából erednek. Tizenkilenc, több rétegből felépített, elsőre talán töménynek ható, dzsesszből és elmosódott ambienttextúrákból véletlenszerűen építkező felvétel található a lemezen, telis-tele furcsa hangmintákkal hol a Közel-Keletről (Greetings), hol Brazíliából (The Great Escape), esetleg klasszikus zenékből (Cable), vagy éppen filmekből (Guerrilla). Az ezek alá félvállról berántott beateknek alárendelt szerep jut; túlságosan zsúfolt az album ahhoz, hogy a különféle hangok tülekedésében még az esetleges ritmusok is hangsúlyosak legyenek, bár például a Money And Food című húzószámban ez pont sikerül.


Ezáltal a Raw Money Raps egy meglehetősen ritka, nem mindennapi munkamódszerrel összerakott gyűjtemény, és épp a merészségében rejlik az ereje. Jeremiah Jae okosabb, elgondolkodtató szövegeihez jól passzol lassú rapstílusa, miközben több generáció zenei öröksége találkozik egy jellegzetes, mindennemű földrajzi kötöttségeket eltörlő, web 2.0-ás hangkörnyezetben. S nem válik a végeredmény Flying Lotus-klónná: a művész ügyesen kerüli ki az ezen az úton fekvő csapdákat, elérve egy újabb szakaszhoz a karrierjében, ahonnan még bőven lehet előrehaladni.

Brainfeeder, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.