Lemez

Félvállról berántva

Jeremiah Jae: Raw Money Raps

  • Velkei Zoltán
  • 2012. augusztus 13.

Zene

A DXNCE, Rappayamatantra EP és a Lunch Special Pt. 4 kiadványok után a saját közegében kisebb hájp előzte meg Jeremiah Jae Raw Money Raps című debütlemezét, amin a chicagói rapper/rajzművész magabiztosan hozza azt a szabadstílusú, DIY-esztétikájú hiphopot, melynek gyökerei valahonnan Madlib életművének kísérletezőbb szegletéből és a néhai J Dilla millennium környéki munkásságából erednek. Tizenkilenc, több rétegből felépített, elsőre talán töménynek ható, dzsesszből és elmosódott ambienttextúrákból véletlenszerűen építkező felvétel található a lemezen, telis-tele furcsa hangmintákkal hol a Közel-Keletről (Greetings), hol Brazíliából (The Great Escape), esetleg klasszikus zenékből (Cable), vagy éppen filmekből (Guerrilla). Az ezek alá félvállról berántott beateknek alárendelt szerep jut; túlságosan zsúfolt az album ahhoz, hogy a különféle hangok tülekedésében még az esetleges ritmusok is hangsúlyosak legyenek, bár például a Money And Food című húzószámban ez pont sikerül.


Ezáltal a Raw Money Raps egy meglehetősen ritka, nem mindennapi munkamódszerrel összerakott gyűjtemény, és épp a merészségében rejlik az ereje. Jeremiah Jae okosabb, elgondolkodtató szövegeihez jól passzol lassú rapstílusa, miközben több generáció zenei öröksége találkozik egy jellegzetes, mindennemű földrajzi kötöttségeket eltörlő, web 2.0-ás hangkörnyezetben. S nem válik a végeredmény Flying Lotus-klónná: a művész ügyesen kerüli ki az ezen az úton fekvő csapdákat, elérve egy újabb szakaszhoz a karrierjében, ahonnan még bőven lehet előrehaladni.

Brainfeeder, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.