Lemez

Félvállról berántva

Jeremiah Jae: Raw Money Raps

  • Velkei Zoltán
  • 2012. augusztus 13.

Zene

A DXNCE, Rappayamatantra EP és a Lunch Special Pt. 4 kiadványok után a saját közegében kisebb hájp előzte meg Jeremiah Jae Raw Money Raps című debütlemezét, amin a chicagói rapper/rajzművész magabiztosan hozza azt a szabadstílusú, DIY-esztétikájú hiphopot, melynek gyökerei valahonnan Madlib életművének kísérletezőbb szegletéből és a néhai J Dilla millennium környéki munkásságából erednek. Tizenkilenc, több rétegből felépített, elsőre talán töménynek ható, dzsesszből és elmosódott ambienttextúrákból véletlenszerűen építkező felvétel található a lemezen, telis-tele furcsa hangmintákkal hol a Közel-Keletről (Greetings), hol Brazíliából (The Great Escape), esetleg klasszikus zenékből (Cable), vagy éppen filmekből (Guerrilla). Az ezek alá félvállról berántott beateknek alárendelt szerep jut; túlságosan zsúfolt az album ahhoz, hogy a különféle hangok tülekedésében még az esetleges ritmusok is hangsúlyosak legyenek, bár például a Money And Food című húzószámban ez pont sikerül.


Ezáltal a Raw Money Raps egy meglehetősen ritka, nem mindennapi munkamódszerrel összerakott gyűjtemény, és épp a merészségében rejlik az ereje. Jeremiah Jae okosabb, elgondolkodtató szövegeihez jól passzol lassú rapstílusa, miközben több generáció zenei öröksége találkozik egy jellegzetes, mindennemű földrajzi kötöttségeket eltörlő, web 2.0-ás hangkörnyezetben. S nem válik a végeredmény Flying Lotus-klónná: a művész ügyesen kerüli ki az ezen az úton fekvő csapdákat, elérve egy újabb szakaszhoz a karrierjében, ahonnan még bőven lehet előrehaladni.

Brainfeeder, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.