Koncert

Rick Margitza/Franck Amsallem/Barcza-Horváth József/Balázs Elemér

Zene

Vájt fület simogató, ünnepi estében volt része a BJC közönségének, ráadásul a Világsztárok mottó ellenére sem kellett külön jegyet váltani a második részre; a kvartett bő két órát játszott erős, lelkes ház előtt. A négy tag nevét végig kivetítették, de azért leginkább Margitzára épült a produkció. Az amerikai szaxofonos a fiatal oroszlánoknak nevezett virtuóz generáció tagja, játszott Miles Davisszel, már a Merlin Jazz Clubba is eljött, azóta többször szerepelt nálunk, különösen, hogy 2003-ban Párizsba tette át a székhelyét. Mint elmondta, valamennyire hazajár, Detroitban magyar és felvidéki romák leszármazottjaként született, négyévesen nagyapja adott kezébe pici hegedűt. A hozzá képest fordított utat bejáró francia-amerikai zongorista, a McCoy Tyner-es lüktetést és európaias harmóniavilágot hozó Franck Amsallem mellé a két, minden jazzhájjal megkent muzsikus, Barcza-Horváth József bőgőn, Balázs Elemér dobon társult teljes erőbedobással.

Margitza felfogása túlzás nélkül konvencionális, betartja a modern mainstream határait, de óriási hatást ér el a tenoron. Hatalmas energiával, őszinte beleéléssel és koncentrációval képes olyan improvizációkra, amelyeknél tényleg már csak ürügy a téma. Önálló kompozíciók emelkednek ki egy-egy szólóból, mint például a Love Dance négyperces bevezetőjéből, vagy az E-Jones című, erősen coltrane-es témában, amelyet Lakatos Tony és Bolla Gábor társaságában három Gypsy Tenorként felvéve lemezen is kiadtak. Nem ez a stílus Margitza egyetlen zenei énje, komponál is, de ebben a stílusban olyan invenciózus, és olyan tökélyre vitte produkcióját, hogy ha mégis csak ennél marad, sem ő, sem a közönsége nem fogja soha megunni.

Budapest Jazz Club, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.