Koncert

Rick Margitza/Franck Amsallem/Barcza-Horváth József/Balázs Elemér

Zene

Vájt fület simogató, ünnepi estében volt része a BJC közönségének, ráadásul a Világsztárok mottó ellenére sem kellett külön jegyet váltani a második részre; a kvartett bő két órát játszott erős, lelkes ház előtt. A négy tag nevét végig kivetítették, de azért leginkább Margitzára épült a produkció. Az amerikai szaxofonos a fiatal oroszlánoknak nevezett virtuóz generáció tagja, játszott Miles Davisszel, már a Merlin Jazz Clubba is eljött, azóta többször szerepelt nálunk, különösen, hogy 2003-ban Párizsba tette át a székhelyét. Mint elmondta, valamennyire hazajár, Detroitban magyar és felvidéki romák leszármazottjaként született, négyévesen nagyapja adott kezébe pici hegedűt. A hozzá képest fordított utat bejáró francia-amerikai zongorista, a McCoy Tyner-es lüktetést és európaias harmóniavilágot hozó Franck Amsallem mellé a két, minden jazzhájjal megkent muzsikus, Barcza-Horváth József bőgőn, Balázs Elemér dobon társult teljes erőbedobással.

Margitza felfogása túlzás nélkül konvencionális, betartja a modern mainstream határait, de óriási hatást ér el a tenoron. Hatalmas energiával, őszinte beleéléssel és koncentrációval képes olyan improvizációkra, amelyeknél tényleg már csak ürügy a téma. Önálló kompozíciók emelkednek ki egy-egy szólóból, mint például a Love Dance négyperces bevezetőjéből, vagy az E-Jones című, erősen coltrane-es témában, amelyet Lakatos Tony és Bolla Gábor társaságában három Gypsy Tenorként felvéve lemezen is kiadtak. Nem ez a stílus Margitza egyetlen zenei énje, komponál is, de ebben a stílusban olyan invenciózus, és olyan tökélyre vitte produkcióját, hogy ha mégis csak ennél marad, sem ő, sem a közönsége nem fogja soha megunni.

Budapest Jazz Club, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.