Koncert

Joey DeFrancesco Trió

Zene


A Joey DeFrancesco Trió koncertjét a Budapest Jazz Clubban úgy is jellemezhetném, hogy a Sentimental Journey-től a Szomorú vasárnapig tartott. Igazat mondanék, mégsem volnék igazságos. Ugyanis ennél viháncolósabb, a zenekaron belül állandó ugratásba és önfeledten nyargaló futamokba torkolló zenét mifelénk nagyon ritkán hallani. Az, hogy a második aznapi koncert pont egy-egy többnyire szomorúnak és sötétnek tartott standarddel indult és zárult, félrevezető; a kedélybetegség és az önpusztításra való hajlam messze szaladnak, ha Joey leül a Hammondhoz. Hiszen a gargantüai étvágyú, olasz temperamentumát büszkén viselő DeFrancesco és két társa számára egy ilyen koncert alkalom a folyamatos poénkodásra, ritmikai vagy hangnem-modulációra. A sor végén meg lehet csavarintani a zárást, megfricskázni a koronát, azután a kitartott break után elengedni a dögösebbnél is dögösebb szvinget.

A philadephiai DeFrancesco, aki a koncert végén 46-ik születésnapjára tortát is kapott, a Hammond egyik legelismertebb előadója a main­stream jazzben, Ray Charlestól Miles Davisig és George Bensonig rengeteg sztárral szerepelt már. Orgonálás közben, ami már eleve többfunkciós működés, felemeli az odakészített szordínós trombitát, és eljátszik néhány szépséges variációt rajta. A trombitára köztudottan Davis mellett startolt rá. A vibrátó, amikor viszont énekelni kezd az Around the Worldben, szándékoltan Sinatrát idézi, csakhogy az ízig-vérig eredeti, öniróniára is képes zenében ez senkit nem zavar, éppen ellenkezőleg. DeFrancesco orgonája úgy szól, mint a vízesés, hatalmas flash aláállni, az erejét nem is lehet sokáig bírni. Két állandó partnere közül Jason Brown dobos lelki ikertestvére, ő is lehengerlő virtuóz, mindig a következő fricskán jár az esze. A gitáros Dan Wilson sokkal érdesebb, szálkásabb, amikor melódiát játszik, de szerényen akkordozik, ha azt kell.

 

BTF, Budapest Jazz Club, április 10.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.