Koncert

Joey DeFrancesco Trió

Zene


A Joey DeFrancesco Trió koncertjét a Budapest Jazz Clubban úgy is jellemezhetném, hogy a Sentimental Journey-től a Szomorú vasárnapig tartott. Igazat mondanék, mégsem volnék igazságos. Ugyanis ennél viháncolósabb, a zenekaron belül állandó ugratásba és önfeledten nyargaló futamokba torkolló zenét mifelénk nagyon ritkán hallani. Az, hogy a második aznapi koncert pont egy-egy többnyire szomorúnak és sötétnek tartott standarddel indult és zárult, félrevezető; a kedélybetegség és az önpusztításra való hajlam messze szaladnak, ha Joey leül a Hammondhoz. Hiszen a gargantüai étvágyú, olasz temperamentumát büszkén viselő DeFrancesco és két társa számára egy ilyen koncert alkalom a folyamatos poénkodásra, ritmikai vagy hangnem-modulációra. A sor végén meg lehet csavarintani a zárást, megfricskázni a koronát, azután a kitartott break után elengedni a dögösebbnél is dögösebb szvinget.

A philadephiai DeFrancesco, aki a koncert végén 46-ik születésnapjára tortát is kapott, a Hammond egyik legelismertebb előadója a main­stream jazzben, Ray Charlestól Miles Davisig és George Bensonig rengeteg sztárral szerepelt már. Orgonálás közben, ami már eleve többfunkciós működés, felemeli az odakészített szordínós trombitát, és eljátszik néhány szépséges variációt rajta. A trombitára köztudottan Davis mellett startolt rá. A vibrátó, amikor viszont énekelni kezd az Around the Worldben, szándékoltan Sinatrát idézi, csakhogy az ízig-vérig eredeti, öniróniára is képes zenében ez senkit nem zavar, éppen ellenkezőleg. DeFrancesco orgonája úgy szól, mint a vízesés, hatalmas flash aláállni, az erejét nem is lehet sokáig bírni. Két állandó partnere közül Jason Brown dobos lelki ikertestvére, ő is lehengerlő virtuóz, mindig a következő fricskán jár az esze. A gitáros Dan Wilson sokkal érdesebb, szálkásabb, amikor melódiát játszik, de szerényen akkordozik, ha azt kell.

 

BTF, Budapest Jazz Club, április 10.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.