Koncert

Joey DeFrancesco Trió

Zene


A Joey DeFrancesco Trió koncertjét a Budapest Jazz Clubban úgy is jellemezhetném, hogy a Sentimental Journey-től a Szomorú vasárnapig tartott. Igazat mondanék, mégsem volnék igazságos. Ugyanis ennél viháncolósabb, a zenekaron belül állandó ugratásba és önfeledten nyargaló futamokba torkolló zenét mifelénk nagyon ritkán hallani. Az, hogy a második aznapi koncert pont egy-egy többnyire szomorúnak és sötétnek tartott standarddel indult és zárult, félrevezető; a kedélybetegség és az önpusztításra való hajlam messze szaladnak, ha Joey leül a Hammondhoz. Hiszen a gargantüai étvágyú, olasz temperamentumát büszkén viselő DeFrancesco és két társa számára egy ilyen koncert alkalom a folyamatos poénkodásra, ritmikai vagy hangnem-modulációra. A sor végén meg lehet csavarintani a zárást, megfricskázni a koronát, azután a kitartott break után elengedni a dögösebbnél is dögösebb szvinget.

A philadephiai DeFrancesco, aki a koncert végén 46-ik születésnapjára tortát is kapott, a Hammond egyik legelismertebb előadója a main­stream jazzben, Ray Charlestól Miles Davisig és George Bensonig rengeteg sztárral szerepelt már. Orgonálás közben, ami már eleve többfunkciós működés, felemeli az odakészített szordínós trombitát, és eljátszik néhány szépséges variációt rajta. A trombitára köztudottan Davis mellett startolt rá. A vibrátó, amikor viszont énekelni kezd az Around the Worldben, szándékoltan Sinatrát idézi, csakhogy az ízig-vérig eredeti, öniróniára is képes zenében ez senkit nem zavar, éppen ellenkezőleg. DeFrancesco orgonája úgy szól, mint a vízesés, hatalmas flash aláállni, az erejét nem is lehet sokáig bírni. Két állandó partnere közül Jason Brown dobos lelki ikertestvére, ő is lehengerlő virtuóz, mindig a következő fricskán jár az esze. A gitáros Dan Wilson sokkal érdesebb, szálkásabb, amikor melódiát játszik, de szerényen akkordozik, ha azt kell.

 

BTF, Budapest Jazz Club, április 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.