mi a kotta?

Három töltött darab

  • mi a kotta
  • 2016. május 14.

Zene

Róma–Weimar–Pest. Ezt a három várost, pontosabban e három város együttes említését a komolyzene barátai különösebb gond nélkül, mondhatni, automatikusan kapcsolják össze Liszt Ferenc életé­vel, s okkal, hiszen a mester évtizedeken át ebben a háromszögben élte életét. Döntően, azaz kétharmados többséggel most is Liszt juttathatja az eszünkbe ezt a hármasságot, merthogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál vasárnapi koncertjén Martin Haselböck és a vezénylete alatt működő Staatskapelle Weimar együttese a Krisztus oratóriumot bocsátja elénk (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). A hatalmas mű megkomponálását még 1853-ban kezdte meg a három város között ingázó nagyság, bemutatójára pedig kerek húsz esztendővel később, 1873-ban került sor a weimari Herder-templomban, az abbéruhás szerző vezényletével.

Róma mindazonáltal most mégsem Liszt okán, s nem is a fesztivál valamelyik programja révén szerepel itt, hanem a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjének apropóján (Nemzeti Hangversenyterem, április 15., fél nyolc). A Paolo Paroni által vezényelendő program harmadik számaként ugyanis felhangzik majd Ottorino Respighi százéves szimfonikus költeménye, a Róma kútjai. „Az ünnepélyes téma a fafúvókról a rezekre vándorol és győzedelmes alakot ölt. Fanfárok zendülnek meg: a hullámok ragyogó felszínén Neptun szekere jelenik meg tengeri lovaktól vontatva, szirének és tritonok csapatától kísérve. A kíséret eltávolodik, miközben távolból még hallani a fanfárokat.” A szerzői leírás szerint így jelenik meg a mű harmadik tételében a híres Trevi-kút délben (képünk mutatja). A pécsi zenekar koncertjén egy számmal elébb Bogányi Gergelynek is jut szerep: Mozart No. 16-os D-dúr zongoraversenyének magánszólamában.

Maradva a zongoristáknál, vissza a fesztiválhoz! Ránki Dezső és Klukon Edit pénteken a zenetörténet egyik legnagyobb különcéről, a 150 esztendeje született Erik Satie-ról emlékezik meg olyan szerzemények előadásával, mint amilyen a Három darab körte formában vagy a Három töltött darab című négykezes (Pesti Vigadó, április 15., fél nyolc).

S végezzük két operával a tavaszi fesztivál aktuális szakaszának forró ajánlását: egy távoli és egy még távolibb operakultúra megemlítésével. Merthogy a Zeneakadémián Antonio Cesti 1656-os operáját, az Innsbruck, helyesebben az ott rezideáló Ferdinánd főherceg számára komponált Oronteáját játsszák majd: az Aura Musicale kíséretével, Baráth Emőkével a királynői címszerepben, s az ifjú Rab Gyulával abban a szólamban, melyet az ősbemutatón egykor maga a franciskánus szerzetesként is aktív tenoristának megmaradó Cesti énekelt (Solti terem, április 17. és 18., hét óra). Míg itt az időbeli távolság, addig a Turandot keddi és szerdai előadásain a térbeli és a kulturális distancia kettőssége ejthet ámulatba minket, mivel ezeken a napokon a Kínai Nemzeti Operaház produkciójában települ az Erkel színpadára az utolsó Puccini-opera, többek között Wang Wei és Li Shuang főszereplésével (április 19. és 20., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.