mi a kotta?

Három töltött darab

  • mi a kotta
  • 2016. május 14.

Zene

Róma–Weimar–Pest. Ezt a három várost, pontosabban e három város együttes említését a komolyzene barátai különösebb gond nélkül, mondhatni, automatikusan kapcsolják össze Liszt Ferenc életé­vel, s okkal, hiszen a mester évtizedeken át ebben a háromszögben élte életét. Döntően, azaz kétharmados többséggel most is Liszt juttathatja az eszünkbe ezt a hármasságot, merthogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál vasárnapi koncertjén Martin Haselböck és a vezénylete alatt működő Staatskapelle Weimar együttese a Krisztus oratóriumot bocsátja elénk (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). A hatalmas mű megkomponálását még 1853-ban kezdte meg a három város között ingázó nagyság, bemutatójára pedig kerek húsz esztendővel később, 1873-ban került sor a weimari Herder-templomban, az abbéruhás szerző vezényletével.

Róma mindazonáltal most mégsem Liszt okán, s nem is a fesztivál valamelyik programja révén szerepel itt, hanem a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjének apropóján (Nemzeti Hangversenyterem, április 15., fél nyolc). A Paolo Paroni által vezényelendő program harmadik számaként ugyanis felhangzik majd Ottorino Respighi százéves szimfonikus költeménye, a Róma kútjai. „Az ünnepélyes téma a fafúvókról a rezekre vándorol és győzedelmes alakot ölt. Fanfárok zendülnek meg: a hullámok ragyogó felszínén Neptun szekere jelenik meg tengeri lovaktól vontatva, szirének és tritonok csapatától kísérve. A kíséret eltávolodik, miközben távolból még hallani a fanfárokat.” A szerzői leírás szerint így jelenik meg a mű harmadik tételében a híres Trevi-kút délben (képünk mutatja). A pécsi zenekar koncertjén egy számmal elébb Bogányi Gergelynek is jut szerep: Mozart No. 16-os D-dúr zongoraversenyének magánszólamában.

Maradva a zongoristáknál, vissza a fesztiválhoz! Ránki Dezső és Klukon Edit pénteken a zenetörténet egyik legnagyobb különcéről, a 150 esztendeje született Erik Satie-ról emlékezik meg olyan szerzemények előadásával, mint amilyen a Három darab körte formában vagy a Három töltött darab című négykezes (Pesti Vigadó, április 15., fél nyolc).

S végezzük két operával a tavaszi fesztivál aktuális szakaszának forró ajánlását: egy távoli és egy még távolibb operakultúra megemlítésével. Merthogy a Zeneakadémián Antonio Cesti 1656-os operáját, az Innsbruck, helyesebben az ott rezideáló Ferdinánd főherceg számára komponált Oronteáját játsszák majd: az Aura Musicale kíséretével, Baráth Emőkével a királynői címszerepben, s az ifjú Rab Gyulával abban a szólamban, melyet az ősbemutatón egykor maga a franciskánus szerzetesként is aktív tenoristának megmaradó Cesti énekelt (Solti terem, április 17. és 18., hét óra). Míg itt az időbeli távolság, addig a Turandot keddi és szerdai előadásain a térbeli és a kulturális distancia kettőssége ejthet ámulatba minket, mivel ezeken a napokon a Kínai Nemzeti Operaház produkciójában települ az Erkel színpadára az utolsó Puccini-opera, többek között Wang Wei és Li Shuang főszereplésével (április 19. és 20., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.