mi a kotta?

Három töltött darab

  • mi a kotta
  • 2016. május 14.

Zene

Róma–Weimar–Pest. Ezt a három várost, pontosabban e három város együttes említését a komolyzene barátai különösebb gond nélkül, mondhatni, automatikusan kapcsolják össze Liszt Ferenc életé­vel, s okkal, hiszen a mester évtizedeken át ebben a háromszögben élte életét. Döntően, azaz kétharmados többséggel most is Liszt juttathatja az eszünkbe ezt a hármasságot, merthogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál vasárnapi koncertjén Martin Haselböck és a vezénylete alatt működő Staatskapelle Weimar együttese a Krisztus oratóriumot bocsátja elénk (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). A hatalmas mű megkomponálását még 1853-ban kezdte meg a három város között ingázó nagyság, bemutatójára pedig kerek húsz esztendővel később, 1873-ban került sor a weimari Herder-templomban, az abbéruhás szerző vezényletével.

Róma mindazonáltal most mégsem Liszt okán, s nem is a fesztivál valamelyik programja révén szerepel itt, hanem a Pannon Filharmonikusok pénteki koncertjének apropóján (Nemzeti Hangversenyterem, április 15., fél nyolc). A Paolo Paroni által vezényelendő program harmadik számaként ugyanis felhangzik majd Ottorino Respighi százéves szimfonikus költeménye, a Róma kútjai. „Az ünnepélyes téma a fafúvókról a rezekre vándorol és győzedelmes alakot ölt. Fanfárok zendülnek meg: a hullámok ragyogó felszínén Neptun szekere jelenik meg tengeri lovaktól vontatva, szirének és tritonok csapatától kísérve. A kíséret eltávolodik, miközben távolból még hallani a fanfárokat.” A szerzői leírás szerint így jelenik meg a mű harmadik tételében a híres Trevi-kút délben (képünk mutatja). A pécsi zenekar koncertjén egy számmal elébb Bogányi Gergelynek is jut szerep: Mozart No. 16-os D-dúr zongoraversenyének magánszólamában.

Maradva a zongoristáknál, vissza a fesztiválhoz! Ránki Dezső és Klukon Edit pénteken a zenetörténet egyik legnagyobb különcéről, a 150 esztendeje született Erik Satie-ról emlékezik meg olyan szerzemények előadásával, mint amilyen a Három darab körte formában vagy a Három töltött darab című négykezes (Pesti Vigadó, április 15., fél nyolc).

S végezzük két operával a tavaszi fesztivál aktuális szakaszának forró ajánlását: egy távoli és egy még távolibb operakultúra megemlítésével. Merthogy a Zeneakadémián Antonio Cesti 1656-os operáját, az Innsbruck, helyesebben az ott rezideáló Ferdinánd főherceg számára komponált Oronteáját játsszák majd: az Aura Musicale kíséretével, Baráth Emőkével a királynői címszerepben, s az ifjú Rab Gyulával abban a szólamban, melyet az ősbemutatón egykor maga a franciskánus szerzetesként is aktív tenoristának megmaradó Cesti énekelt (Solti terem, április 17. és 18., hét óra). Míg itt az időbeli távolság, addig a Turandot keddi és szerdai előadásain a térbeli és a kulturális distancia kettőssége ejthet ámulatba minket, mivel ezeken a napokon a Kínai Nemzeti Operaház produkciójában települ az Erkel színpadára az utolsó Puccini-opera, többek között Wang Wei és Li Shuang főszereplésével (április 19. és 20., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.