Lemez

The Dandy Warhols: Why You so Crazy

Zene

Nem nagyon lehet találni elcsépeltebb nyilatkozatot annál, mint amikor egy zenekar tagjai azt mondják a legfrissebb munkájukról, hogy „ez az eddigi legjobb lemezünk”. Courtney Taylor, a portlandi illetőségű The Dandy Warhols frontembere szerint frissen megjelent albumuk, a Why You so Crazy az eddigi legkülönb az életművükben, és nehéz elképzelni, hogy (a zenésztársain kívül) bárki is egyetértsen vele. Az is tény, hogy az együttes csillaga jó ideje nem a régi fényében ragyog – a kreatív törés valahol a Dig! című film és a nagy kiadóval való szakítás környékén következett be, a 2000-es évek közepén. Az az­óta kiadott lemezeken azért mindig volt legalább egy-két jó pillanat, de az új album lényegében egy 41 perces üresjárat rövid dalokkal, minimál szövegekkel és totális zenei fantáziátlansággal; hiányoznak a korábban megszokott, széttorzított shoegaze-es hömpölygések és a melléjük pakolt fülbemászó dallamok. A Thee Elegant Bum, a Sins Are Forgiven és a To the Church mintha csak ügyetlen dalkezdemények, demók lennének, és a Zia McCabe énekelte, az ő hillbilly zenekarának (Brush Prairie) repertoárjából átemelt Highlife is igencsak felejthető. Egy fokkal jobb az első maxinak választott Be Alright, az adóvevős énekhangon elénekelt Next Thing I Know és a meglehetősen disszonáns Forever. Ha pedig nagyon akarunk pozitívumokat találni, akkor megemlíthető az elektronikus Welcome to the Monkey House albumukat megidéző Terraform és a count­ry­sabb oldalukat visszahozó Small Town Girls és Motor City Steel. De ez mind nagyon kevés attól a zenekartól, amelynek olyan zseniális albumokat köszönhetünk, mint a Come Down vagy a Thirteen Tales from Urban Bohemia. A slusszpoén a végére marad: a több mint hatperces, szöveg nélküli Ondine-ban végig „komolyzenei” zongorázás hallatszik, semmi más. Érti a fene; ahogy azt is, hogy maguk a zenészek miért ezt a lemezt tartják életük főművének.

Dine Alone, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.