Lemez

Jü: Summa

  • - minek -
  • 2017. május 13.

Zene

A 2012-ben alakult Jü trió úgy vált pár év alatt már-már kultikussá, hogy zenéjükből hiányoznak a szokásos, a publikum fantáziáját könnyen megragadó formai elemek. Nem dalokat írnak, a gondosan felépített, egyéni hangú kompozíciókból hiányzik a vokál, a szöveg, zenéjük csupán a gitár (Mészáros Ádám), a basszusgitár (Hock Ernő) és a dob (Halmos András) atavisztikus, hatalmas energiákat felszabadító, ugyanakkor precíz, feszes, tökéletesen egybesimuló összhangján alapul.
A számos formációban alkotó tagok a Jüben remekül tudják eddigi tapasztalataikat, inspirációikat szintetizálni, lepárolni, s egyetlen elementáris élménnyé transzformálni. Erről is szól az új lemez, amelyen dekonstruálva felesel egymásnak több korszak és számtalan műfaj: fúziós és free jazz, cseppnyi folk, progresszív és matekrock, néha egy kis metál és punk. Mészáros és Hock hol kristálytiszta, hol torzítva gerjedő témái, Halmos szinte követhetetlen, rafinált ütemei, a megírt zenei struktúrák és az improvizációk érzékeny egyensúlya érhető itt tetten, ráadásul az album kiválóan adja vissza az élő Jü fellépések páratlan intenzitását. Legutóbbi, 2014-es lemezüket Kjetil Møsterrel készítették, a Summára is felkerült egy közös koncertfelvétel (Partir), ami tökéletesen illeszkedik az album szövetébe, hogy utána a fejletépős punk/jazz My Heart Is Some­where Else, vagy a majdnem metál Mongrel Mangrove átírjon mindent, amit a gitárzenéről gondolni szoktunk.

RareNoiseRecords 2017

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.