Lemez

Jü: Summa

  • - minek -
  • 2017. május 13.

Zene

A 2012-ben alakult Jü trió úgy vált pár év alatt már-már kultikussá, hogy zenéjükből hiányoznak a szokásos, a publikum fantáziáját könnyen megragadó formai elemek. Nem dalokat írnak, a gondosan felépített, egyéni hangú kompozíciókból hiányzik a vokál, a szöveg, zenéjük csupán a gitár (Mészáros Ádám), a basszusgitár (Hock Ernő) és a dob (Halmos András) atavisztikus, hatalmas energiákat felszabadító, ugyanakkor precíz, feszes, tökéletesen egybesimuló összhangján alapul.
A számos formációban alkotó tagok a Jüben remekül tudják eddigi tapasztalataikat, inspirációikat szintetizálni, lepárolni, s egyetlen elementáris élménnyé transzformálni. Erről is szól az új lemez, amelyen dekonstruálva felesel egymásnak több korszak és számtalan műfaj: fúziós és free jazz, cseppnyi folk, progresszív és matekrock, néha egy kis metál és punk. Mészáros és Hock hol kristálytiszta, hol torzítva gerjedő témái, Halmos szinte követhetetlen, rafinált ütemei, a megírt zenei struktúrák és az improvizációk érzékeny egyensúlya érhető itt tetten, ráadásul az album kiválóan adja vissza az élő Jü fellépések páratlan intenzitását. Legutóbbi, 2014-es lemezüket Kjetil Møsterrel készítették, a Summára is felkerült egy közös koncertfelvétel (Partir), ami tökéletesen illeszkedik az album szövetébe, hogy utána a fejletépős punk/jazz My Heart Is Some­where Else, vagy a majdnem metál Mongrel Mangrove átírjon mindent, amit a gitárzenéről gondolni szoktunk.

RareNoiseRecords 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.