mi a kotta?

Nincs helye hívságnak

  • mi a kotta
  • 2017. május 13.

Zene

„Mintegy távolról, halkan csengnek még fülembe Mozart muzsikájának varázshangjai. Így vésődnek be lelkünkbe ezek a szépséges nyomok, melyeket sem idő, sem körülmények nem mosnak el soha, és amelyek jótékonyan hatják majd át meg át egész hátralévő életünket, hőn óhajtott tiszta, világos, szép formát mutatva nekünk e földi lét sötét homályában. Ó, Mozart, halhatatlan Mozart – egy tisztább, jobb, boldogabb életnek mily sok, mily végtelenül sok örökké megmaradó nyomát vésted be muzsikáddal mindnyájunk lelkébe!” Így lelkesült Franz Schubert óriás pályaelődjéért, visszaidézve egyik legkorábbi Mozart-élményét és láthatóan nemigen restellve a szentimentális fogalmazásmódot. Kétszáz év múltán mi már kerülnénk az áradozás látszatát, pedig hát váltig valami olyasmit élünk át Mozartot hallgatva, mint amiről hajdan Schubert vallott. A Budapesti Tavaszi Fesztivál háromnegyedénél járván például a berlini Komische Oper Varázsfuvola-előadásán lesz találkozásunk a csodalénnyel (Erkel Színház, április 20., hét óra). Különleges képi világú előadást ígér ez a berlini Varázsfuvola, valamint találkozást Nánási Henrikkel, aki 2012 óta a Komische Oper fő-zeneigazgatója. A fiatal magyar karmester (képünkön) azután másnap zenekari koncertet ad majd színházi együttesével: Korngold Hegedűversenyében Michael Barenboimmal, Mahler 4. szimfóniájában pedig Pasztircsák Polinával összedolgozva (Zeneakadémia, április 21., fél nyolc).

Schubert-idézettel indítottunk, és tőle is vár ránk két szimfónia ezekben a napokban: a 3. és a 6. szimfónia, méghozzá a méltán ünnepelt Daniele Gatti és a Mahler Kamarazenekar koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). Ezen az estén azonban mindkét szimfónia előtt felhangzik majd egy-egy Webern-darab, és ez Pesten még mindig merész és kockázatos program-összeállításnak tetszik. „A zenei eszmény egységesítésének kérdéséhez Webern a legtisztább lelkiismerettel állt hozzá. Már legkorábbi darabjaiban azt tapasztaljuk, hogy vonakodik egyetlen olyan hangjegyet is leírni, amely nem nélkülözhetetlen része a mű teljességének, s amely – fogalmazzunk így – nem képes értelmes magyarázattal igazolni önnön jelenlétét. Nyilvánvaló, hogy az ilyen zene teljes kiterjedése olyan rövidséget követel meg, amely egybevág a művek belső tömörségével. Valószínű, hogy a szerkezet öntőformáin belüli rendkívüli tömörség miatt oly nehéz e darabok befogadása.” Még Glenn Gould is ily apologetikus modorban érvelt „a XX. század legkiválóbb ítélőképességű elméje” mellett, de minket semmi se riasszon, még a dodekafónia ijesztő szava se, hiszen a hétfői koncertet indító Langsamer Satz például igazi telivér késő romantikus vonósmuzsika.

És ha már egy valószerűtlen csodamuzsikussal kezdtük ezt az ajánlót, hát zárjuk egy másikkal: Johann Sebastian Bachhal. Húsvét szombatján az ő Máté-passióját adja majd elő két másik berlini minta­alakulat, az Akademie für Alte Musik Berlin és a RIAS Kammerchor (Nemzeti Hangversenyterem, április 15., fél nyolc). „Az ő zenéjében nincs helye semmiféle hívságnak” – mondja Bachról az ünnepi este úrfelmutatója, René Jacobs, és itt most a vitának sincs helye.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.