mi a kotta?

Nincs helye hívságnak

  • mi a kotta
  • 2017. május 13.

Zene

„Mintegy távolról, halkan csengnek még fülembe Mozart muzsikájának varázshangjai. Így vésődnek be lelkünkbe ezek a szépséges nyomok, melyeket sem idő, sem körülmények nem mosnak el soha, és amelyek jótékonyan hatják majd át meg át egész hátralévő életünket, hőn óhajtott tiszta, világos, szép formát mutatva nekünk e földi lét sötét homályában. Ó, Mozart, halhatatlan Mozart – egy tisztább, jobb, boldogabb életnek mily sok, mily végtelenül sok örökké megmaradó nyomát vésted be muzsikáddal mindnyájunk lelkébe!” Így lelkesült Franz Schubert óriás pályaelődjéért, visszaidézve egyik legkorábbi Mozart-élményét és láthatóan nemigen restellve a szentimentális fogalmazásmódot. Kétszáz év múltán mi már kerülnénk az áradozás látszatát, pedig hát váltig valami olyasmit élünk át Mozartot hallgatva, mint amiről hajdan Schubert vallott. A Budapesti Tavaszi Fesztivál háromnegyedénél járván például a berlini Komische Oper Varázsfuvola-előadásán lesz találkozásunk a csodalénnyel (Erkel Színház, április 20., hét óra). Különleges képi világú előadást ígér ez a berlini Varázsfuvola, valamint találkozást Nánási Henrikkel, aki 2012 óta a Komische Oper fő-zeneigazgatója. A fiatal magyar karmester (képünkön) azután másnap zenekari koncertet ad majd színházi együttesével: Korngold Hegedűversenyében Michael Barenboimmal, Mahler 4. szimfóniájában pedig Pasztircsák Polinával összedolgozva (Zeneakadémia, április 21., fél nyolc).

Schubert-idézettel indítottunk, és tőle is vár ránk két szimfónia ezekben a napokban: a 3. és a 6. szimfónia, méghozzá a méltán ünnepelt Daniele Gatti és a Mahler Kamarazenekar koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, április 17., fél nyolc). Ezen az estén azonban mindkét szimfónia előtt felhangzik majd egy-egy Webern-darab, és ez Pesten még mindig merész és kockázatos program-összeállításnak tetszik. „A zenei eszmény egységesítésének kérdéséhez Webern a legtisztább lelkiismerettel állt hozzá. Már legkorábbi darabjaiban azt tapasztaljuk, hogy vonakodik egyetlen olyan hangjegyet is leírni, amely nem nélkülözhetetlen része a mű teljességének, s amely – fogalmazzunk így – nem képes értelmes magyarázattal igazolni önnön jelenlétét. Nyilvánvaló, hogy az ilyen zene teljes kiterjedése olyan rövidséget követel meg, amely egybevág a művek belső tömörségével. Valószínű, hogy a szerkezet öntőformáin belüli rendkívüli tömörség miatt oly nehéz e darabok befogadása.” Még Glenn Gould is ily apologetikus modorban érvelt „a XX. század legkiválóbb ítélőképességű elméje” mellett, de minket semmi se riasszon, még a dodekafónia ijesztő szava se, hiszen a hétfői koncertet indító Langsamer Satz például igazi telivér késő romantikus vonósmuzsika.

És ha már egy valószerűtlen csodamuzsikussal kezdtük ezt az ajánlót, hát zárjuk egy másikkal: Johann Sebastian Bachhal. Húsvét szombatján az ő Máté-passióját adja majd elő két másik berlini minta­alakulat, az Akademie für Alte Musik Berlin és a RIAS Kammerchor (Nemzeti Hangversenyterem, április 15., fél nyolc). „Az ő zenéjében nincs helye semmiféle hívságnak” – mondja Bachról az ünnepi este úrfelmutatója, René Jacobs, és itt most a vitának sincs helye.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.