Lemez

Kalabrese: Independent Dancer

  • - minek -
  • 2013. július 13.

Zene

Sacha Winkler egykor a zürichi elektronikus szcénából indulva jutott el a diszkrét nemzetközi elismertségig. 2007-es, Rumpelzirkus című albumát joggal ünnepelte a kritika, elvégre a renegát minimalista rendkívül sikeresen ötvözte a click-house kattogását a dalszerű formákkal, s a vendégzenészek és énekesek karán kívül bevetette saját, jellegzetesen dünnyögő hangját is.

Mindezt látszólag hosszas semmittevés követte, eközben azonban mániákusan dolgozott az új nagylemezen. Winkler-Kalabrese, aki egykor saját nagyzenekarával járta a jeles zenei fesztiválokat, ezúttal sem tudta megtagadni magát: valami nagyszabásút, monumentálisat próbált létrehozni úgy, hogy ugyanakkor megőrizze az előző album határozott popszenzibilitását is.

Az új album kapcsán többen emlegetik az LCD Soundsystem hatását (pláne, hogy Kalabrese tavaly egy pultban tolta James Murphyvel), ám ez valójában nem terjed túl azokon a határokon, melyek közé a DFA-kiadós punk-funk-elektro amúgy is terelgette eme évtized elektronikus tánczenéit. Összességében az Independent Dancer némely vonatkozásban szinte zavaróan sokszínű: blues, country, dzsessz, afro, bossa stíluselemek kavarognak - többnyire house-ba ültetve, 4/4-ben pumpálva. Más olvasatban (és hangulatban) viszont inkább nyugtató hatású zeneanyag, mely csak ritkán kavarja fel a befogadó kedélyét. A sokszor maga Kalabrese által elővezetett vokálok néhol kedvesen semmilyenek, máskor idegesítőek - de az énekes vendégek produkciói is inkább megosztóak (viszont a Sihltal Schwyzertüütsch-nyelvű szövegelése határozottan szórakoztató, ahogy a "másik" Sarah Palin hangja is izgalmas). Adott esetben a kevesebb tán több lett volna (a teljes album és egyes számok tekintetében is) - de hát mit tegyünk, egyszerre ennyi szaladt ki az alkotóból. S tudjuk, a hentes is jobban viseli, ha azt hallja: ha ennyi lett, hát maradjon!

Rumpelmusig/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.