Lemez

Kalabrese: Independent Dancer

  • - minek -
  • 2013. július 13.

Zene

Sacha Winkler egykor a zürichi elektronikus szcénából indulva jutott el a diszkrét nemzetközi elismertségig. 2007-es, Rumpelzirkus című albumát joggal ünnepelte a kritika, elvégre a renegát minimalista rendkívül sikeresen ötvözte a click-house kattogását a dalszerű formákkal, s a vendégzenészek és énekesek karán kívül bevetette saját, jellegzetesen dünnyögő hangját is.

Mindezt látszólag hosszas semmittevés követte, eközben azonban mániákusan dolgozott az új nagylemezen. Winkler-Kalabrese, aki egykor saját nagyzenekarával járta a jeles zenei fesztiválokat, ezúttal sem tudta megtagadni magát: valami nagyszabásút, monumentálisat próbált létrehozni úgy, hogy ugyanakkor megőrizze az előző album határozott popszenzibilitását is.

Az új album kapcsán többen emlegetik az LCD Soundsystem hatását (pláne, hogy Kalabrese tavaly egy pultban tolta James Murphyvel), ám ez valójában nem terjed túl azokon a határokon, melyek közé a DFA-kiadós punk-funk-elektro amúgy is terelgette eme évtized elektronikus tánczenéit. Összességében az Independent Dancer némely vonatkozásban szinte zavaróan sokszínű: blues, country, dzsessz, afro, bossa stíluselemek kavarognak - többnyire house-ba ültetve, 4/4-ben pumpálva. Más olvasatban (és hangulatban) viszont inkább nyugtató hatású zeneanyag, mely csak ritkán kavarja fel a befogadó kedélyét. A sokszor maga Kalabrese által elővezetett vokálok néhol kedvesen semmilyenek, máskor idegesítőek - de az énekes vendégek produkciói is inkább megosztóak (viszont a Sihltal Schwyzertüütsch-nyelvű szövegelése határozottan szórakoztató, ahogy a "másik" Sarah Palin hangja is izgalmas). Adott esetben a kevesebb tán több lett volna (a teljes album és egyes számok tekintetében is) - de hát mit tegyünk, egyszerre ennyi szaladt ki az alkotóból. S tudjuk, a hentes is jobban viseli, ha azt hallja: ha ennyi lett, hát maradjon!

Rumpelmusig/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.