Lemez

Kalabrese: Independent Dancer

  • - minek -
  • 2013. július 13.

Zene

Sacha Winkler egykor a zürichi elektronikus szcénából indulva jutott el a diszkrét nemzetközi elismertségig. 2007-es, Rumpelzirkus című albumát joggal ünnepelte a kritika, elvégre a renegát minimalista rendkívül sikeresen ötvözte a click-house kattogását a dalszerű formákkal, s a vendégzenészek és énekesek karán kívül bevetette saját, jellegzetesen dünnyögő hangját is.

Mindezt látszólag hosszas semmittevés követte, eközben azonban mániákusan dolgozott az új nagylemezen. Winkler-Kalabrese, aki egykor saját nagyzenekarával járta a jeles zenei fesztiválokat, ezúttal sem tudta megtagadni magát: valami nagyszabásút, monumentálisat próbált létrehozni úgy, hogy ugyanakkor megőrizze az előző album határozott popszenzibilitását is.

Az új album kapcsán többen emlegetik az LCD Soundsystem hatását (pláne, hogy Kalabrese tavaly egy pultban tolta James Murphyvel), ám ez valójában nem terjed túl azokon a határokon, melyek közé a DFA-kiadós punk-funk-elektro amúgy is terelgette eme évtized elektronikus tánczenéit. Összességében az Independent Dancer némely vonatkozásban szinte zavaróan sokszínű: blues, country, dzsessz, afro, bossa stíluselemek kavarognak - többnyire house-ba ültetve, 4/4-ben pumpálva. Más olvasatban (és hangulatban) viszont inkább nyugtató hatású zeneanyag, mely csak ritkán kavarja fel a befogadó kedélyét. A sokszor maga Kalabrese által elővezetett vokálok néhol kedvesen semmilyenek, máskor idegesítőek - de az énekes vendégek produkciói is inkább megosztóak (viszont a Sihltal Schwyzertüütsch-nyelvű szövegelése határozottan szórakoztató, ahogy a "másik" Sarah Palin hangja is izgalmas). Adott esetben a kevesebb tán több lett volna (a teljes album és egyes számok tekintetében is) - de hát mit tegyünk, egyszerre ennyi szaladt ki az alkotóból. S tudjuk, a hentes is jobban viseli, ha azt hallja: ha ennyi lett, hát maradjon!

Rumpelmusig/Deep Distribution, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.