Lemez

Megadeth: Super Collider

  • Soós Tamás
  • 2013. július 13.

Zene

Karriert rombolni csak nemtörődöm egoizmussal érdemes, ahogy Dave Mustaine is teszi. Az ön- és répafejű antiénekes, aki süvölvénykorában még heroinfüggő Hókuszpókként köpködte a világra a paranoid thrash metalt, manapság már csak blőd, összeesküvés-mániás nyilatkozataival sokkol.

A Megadeth - ami a Metallica árnyékában lapuló örök másodikként segített belopni a mainstreambe a technikás thrash metalt, a 90-es években pedig annak lecsupaszított, hard rockosra fazonírozott variánsát - az évezredforduló után a középszer komfortzónájában tanyázott le. Négy évvel ezelőtt az Endgame pofozta vissza a helyes útra a bandát, hogy az újra David Ellefson basszusgitárossal összetákolt Th1rt3en megint visszacsempéssze a rádiókonform, de rakoncátlan rock 'n' roll szellemét a ritmikailag kifacsart thrash metalba.

A Super Collider viszont a zenekar szégyenlemezét, a Risket idéző rossz ízléssel szakítja meg a javuló tendenciát. Kicsontozott, lelketlen arénarockot dörmög a címadóban a síron túlról éneklő Ozzy Osbourne teljesítményét is alulmúló Dave, és az elavasodott rockközhelyek ízlésterrorját csupán elvétve enyhíti egy-két gyomrozós thrash 'n' roll dal (Kingmaker, Built For War). A lemez rogyadozik az ötlettelen riffektől, márpedig betonbontó gitártémák nélkül nem lehet metalt játszani. Sajnos Mustaine többnyire meg sem próbál: vagy a country-rock irányába tágítja a Megadeth univerzumát (The Blackest Crow), vagy cselló-, hegedű- és trombitamelódiákat tapaszt rockdalaiba - de fölöslegesen díszítget egy érdektelen talapzatot. A tajtékzó tirádák helyett gyermeteg kínrímekkel büntető Super Collideren a Thin Lizzy Cold Sweatjének átiratát azért nem sikerült elrontani, ami pár porlasztó thrash-zúzdával és David Draiman (Disturbed) vendégszereplésével együtt arra elég, hogy a lemez éppen csak befaroljon a "csapolt sörrel elmegy" vizeletlangyos kategóriájába.

Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.